مجله تاپ‌ناز‌

دلایل اصلی گشادی و بزرگ شدن مردمک چشم (از نور تا کشش جنسی)

گشاد شدن مردمک چشم نشانه چه مشکلی است؟ گشاد شدن مردمک چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که جذابیت و خلق و خو ممکن است باعث گشاد شدن مردک چشم گردد.

دلایل گشاد شدن مردمک چشم ها (از جاذبه جنسی تا آسیب مغزی)

در بیشتر موارد دلیل تغییر پیدا کردن اندازه مردک، نور می باشد به طوری که وقتی در محیط تاریک تری قرار داریم مردمک چشم گشاد می شود. ولی تغییر اندازه مردمک چشم ممکن است به دلیل وارد شدن آسیب، مصرف مواد مخدر یا حتی برانگیختگی جنسی در فرد باشد.

نور

مردمک ها با کنترل میزان نور ورودی به چشم ها به فرد کمک می کنند که پیرامون خود را مشاهده کند. برای این هدف، مردمک به میزان نوری که در اطراف شما وجود دارد واکنش نشان می دهد و هر چه نور بیشتر باشد مردمک کوچکتر می شود و چنانچه نور کم باشد اندازه آنها بزرگ تر می شود.

کنترل اندازه آنها توسط مغز تعیین می شود که از شبکیه چشم ها سیگنال دریافت می کند و برای تنظیم نور به چشم پیام می فرستد. پس از آن، ماهیچه ها در بخش رنگی چشم ها که به آن عنبیه گفته می شود، مردمک ها را تنگ و یا گشاد می کنند، امری که امکان ورود نور به مقدار مورد نیاز یعنی یا بیشتر یا کمتر را ایجاد می کند.

دلایل اصلی گشادی و بزرگ شدن مردمک چشم

دارو

بعضس از داروها می توانند چپیام های فرستاده شده عصب ها را که دستور گشاد و یا تگ کردن مردمک چشم را می دهند، مختل کنند.

بعضی از این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها مثل دیفن هیدرامین و لوراتادین
  • پچ های پوستی مخصوص بیماری حرکت مثل اسکوپولامین
  • داروهای محرک مثل آمفتامین یا متیل فنیدات
  • داروهای آنتی ‌کولینرژیک که برای درمان پرکاری مثانه یا بیماری پارکینسون مصرف می شوند مثل اکسی بوتینین و بنزتروپین

مصرف مواد توهم زا

مواد مخدر و توهم زاد می توانند روی دستگاه عصبی شما تاثیر منفی بگذارند و فارغ از میزان نور محیط، می تواند مردمک چشم را گشاد و یا تنگ کنند. بعضی از مواد مخدر رایج که روی اندازه مردمک چشم تاثیر می گذارند عبارتند از:

  • کوکایین و کراک کوکایین
  • اکستازی
  • مواد توهم زا مثل ال اس دی و قارچ جادویی

آسیب مغزی

تارهای عصبی که اندازه مردمک چشم را کنترل می کنند در عصب بزرگ تری قرار گرفته اند که از ساقه مغز نشات می گیرد. ایجاد شدن صدمه به این عصب، باعث می شود که مشکلات مختلفی در چشم ایجاد گردد.

ضربع مغزی شدید می تواند باعث فشرده شدن عصب مذکور و صدمه دیدن تارهای درون آن گردد، امری که می تواند باعث گشاد شدن مردمک چشم شود. وارد شدن صدمه به این عصب می تواند باعث افتادگی پلک و یا محدود شدن حرکت چشم در سمتی که صدمه ایجاد شده است رخ دهد.

دلیل آسیب مغزی می تواند بر اثر برخورد جسمی بر سر باشد ولی مغز بر اثر سکته، تومور مغزی یا خونریزی مغزی هم می تواند دچار آسیب های داخلی گردد. این نوع آسیب ها می توانند باعث ایجاد التهاب مغز و فشار آمدن به عصب مذکور شوند، امری که باعث گشادن شدن یکی ا مردمک ها و یا هر دوی آنها خواهد شد.

دلایل اصلی گشادی و بزرگ شدن مردمک چشم

جاذبه جنسی

اگر به کسی کشش جنسی پیدا کنید، دستگاه عصبی شما تحریک خواهد شد و بدن هورمون های زیادی را ترشح می کند از جمله این هورمون ها می توان به دوپامین، نورپینفرین و سروتونین اشاره نمود

با ترشح این مواد شیمایی، مردمک چشم ها گشاد خواهند شد و این اتفاق حتی با نگاه کردن به عکس یک شخص هم می تواند ایجاد گردد.

آسیب چشمی

بخش رنگی چشم ها یا عنبیه از ماهیچه های تشکیل شده که کنترل تنگ و گشاد کردن مردمک چشم را دارند. وارد شدن ضربه به چشم ها می تواند باعث ایجاد صدمه ماهیچه ها شود که مردمک چشم را تنگ می نمایند و این باعث گشاد ماندن مردمک ها خواهد شد.

این آسیب های چشمی عبارتند از:

  • وارد شدن ضربه به چشم ها
  • فرو رفتن یک شئ در چشم ها
  • سوزش چشم ها در اثر مواد شیمیایی
  • سوزش چشم ها بر اثر آتش

اگر آسیب به حدی باشد که به ماهیچه های عنبیه صدمه بزند، ممکن است مردمک چشم ها موقتاً گشاد شود، اما اگر ماهیچه های عنبیه دچار پارگی یا دیگر انواع صدمات شوند، تغییر چشم ها ممکن است دائمی باشد.

گشادی گهگاه و خوش خیم

گشادی گهگاه و خوش خیم مردمک چشم (Benign episodic unilateral mydriasis / BEUM) مشکلی می باشد که در آن مردمک یکی از چشم ها به صورت خودکار گشاد می شود. بازگشت مردمک به اندازه طبیعی آن می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد.

این مشکل دلایل مختلفی می تواند داشته باشد ولی می تواند به دلیل کم کاری ماهیچه های تنگ کننده یا پر کار بودن ماهیچه های گشاد کننده مردمک تحت تاثیر قرار گرفته رخ دهد.BEUM مشکلی نگران کننده نمی باشد و بیشتر همراه با میگرن رخ می دهد. اما همان گونه که از نامش مشخص است خوش خیم است و آسیب و معلولیت ماندگار ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!