مجله تاپ‌ناز‌

خواص گلیسیرین برای پوست و مو (روش های استفاده)

در این مطلب نگاهی به خواص گلیسیرین برای پوست و مو کرده ایم و در ادامه این مطلب روش های استفاده از گیلیسرین (ساخت ماسک) را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

گلیسیرین به خاطر خواص ترمیمی و تقویتی در کنار نرم‌کنندگی و جذب رطوبت بالایی که دارد، برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غلیظ، شفاف، بی رنگ و بدون بو بوده که گرانروی و پایداری بالایی دارد و در بیشتر انواع چربی حیوانی و گیاهی یافت می شود. در صورتی که محتویات صابون، شامپو، رژ لب، کرم ها، شامپو ها، مواد آرایشی و بقیه موارد را بررسی کنید، متوجه می شوید که گلیسیرین پایه اصلی بیشتر این محصولات است.

گلیسیرین در صنعت از دو روش تولید می شود که شامل واکنش های پیاپی الکل پروپیلن یا عصاره گیری از روغن های گیاهی است. شما می توانید از داروخانه ها گلیسیرین خالص را تهیه کرده و به شکل مستقیم از خواص این ماده برای سلامت و تقویت مو و پوست خود استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم که گلیسیرین گیاهی را به جای گلیسیرین مشتق شده از الکل پروپیل جهت این مصارف استفاده کنید.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو (روش های استفاده)

استفاده از گلیسیرین برای پوست

همانطور که اشاره کردیم، گلیسیرین با خاصیت مرطوب کنندگی زیادی که دارد باعث حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن و همزمان به خاطر نفوذ گلیسیرین به لایه های عمقی پوست باعث روشن شدن رنگ پوست و تقویت آن در کنار ایجاد نرمی و لطافت می شود. به این ترتیب شما می توانید با تهیه گلیسیرین به شکل آماده و خالص از خواص فوق العاده آن استفاده کنید و ترکیب کردن گلیسیرین با بقیه مواد مناسب جهت پاکسازی و تقویت پوست، با بیشترین بهره وری و کمترین هزینه، میتوانید محصولات تقویت پوست را در خانه بسازید.

استفاده از گلیسیرین به عنوان کرم

افراد زیادی انواع و اقسام کرم را جهت خلاص شدن از شر مشکلات پوستی دست و صورت خود به کار برده و ولی نتیجه مناسبی نگرفتند، از سوی دیگر بعضی ها که از هر کرمی استفاده کنند به آکنه و جوش دچار خواهند شد یا هیچ محصول و کرمی نمی‌تواند خشکی پوست آنها را برطرف کند. از جمله راه حل هایی که میتوان برای افراد پیشنهاد کرد استفاده از گلیسیرین به جای کرم است با اینکه ممکن است به خاطر گرانروی و غلظت گلیسیرین، امکان استفاده از آن بعید به نظر برسد اما این ماده بدون اینکه چربی اضافه روی سطح پوست جا بگذارد، رطوبت و چربی که پوست نیاز دارد را تأمین کرده و خیلی سریع جذب می شود.

پس اگر می خواهید به جای کرم از گلیسیرین استفاده کنید، مقداری گلیسیرین را روی یک تکه پنبه آرایشی تمیز ریخته و روزی دوبار به همه بخشهای صورت‌تان بمالید و چند دقیقه به آن زمان دهید تا کاملا جذب پوست شود. بعد از چند هفته تاثیر گلیسیرین برای طراوت و شادابی پوست کاملاً قابل مشاهده است.

مطلب مشابه: صاف شدن پوست صورت + ماسک های موثر و خوب برای زیبایی و صاف شدن پوست

گلیسیرین به عنوان شیر پاک کن

شما با یک ترفند ساده به راحتی میتوانید با مرغوبیت بیشتر و هزینه کمتر و کیفیتی خوب به جای محصولات آماده که در بازار موجود است، با استفاده از گلیسیرین یک شیر پاک کن فوق العاده جهت تمیز کردن صورت خود از لوازم آرایشی داشته باشید. برای تهیه شیر پاک کن با به کارگیری گلیسیرین به سه قاشق غذاخوری شیر، ۱ قاشق چای خوری چای سبز و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین نیاز دارید.

اول در یک ظرف تمیز شیر و گلیسیرین را با هم مخلوط کرده، بعد مقداری چای سبز دم کنید و بگذارید خنک شود. حالا یک قاشق چای خوری از چای سبز خنک شده را به ترکیب گلیسیرین و شیر اضافه کرده تا شیر پاک کن شما آماده شود. اینک می توانید با به کارگیری یک پنبه آرایشی تمیز، آرایش خود را با این ترکیب خانگی بی نظیر پاک کنید.

این ترکیب دارای قدرت پاک کنندگی زیادی بوده و مواد آرایشی را به راحتی از منافذ عمیق پوست شما پاک میکند. امکان نگهداری این ترکیب برای یک هفته در یخچال وجود دارد. با استفاده از این ترکیب قبل از خواب دیگر نیازی به شستن صورت خود ندارید و می‌توانید بگذارید این ترکیب تا صبح روی پوست باقی مانده و در کنار پاکسازی باعث تقویت پوست شما شود.

گلیسیرین برای ساخت مرطوب کننده خانگی

با به کارگیری گلیسیرین می‌توانید یک مرطوب کننده با کیفیت و بسیار مرغوب برای پوست صورت و دست خود داشته باشید. آبلیموی که در این ترکیب وجود دارد باعث تنظیم ph و لایه برداری پوست شما می شود و با بکارگیری چندباره این ترکیب خاص، پوستی با لطافت و روشنی خواهید داشت.

برای ساخت این ترکیب به دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و گلیسیرین نیاز دارید. بعد از خرید گلیسیرین درب آن را باز کرده و دو قاشق غذاخوری آبلیمو بریزید. حالا درب را ببندید و به آرامی بطری را تکان دهید. به همین راحتی مرطوب کننده شما حاضر است و می‌توانید بدون محدودیت برای صورت و دست خود از آن استفاده کنید.

مطلب مشابه: دلیل خراب شدن پوست | چه کار می کنیم که پوست صورت زشت می شود و چه کنیم چهره زیبا شود

خواص گلیسیرین برای پوست و مو (روش های استفاده)

تونر پوست گلیسیرین

از جمله ضروریات یک روتین پوستی، به کارگیری تونر متناسب با نیاز و جنس پوست است. شما می توانید با گلیسیرین یک تونر خانگی مناسب جهت پاکسازی و تقویت پوست داشته باشید.

برای تهیه این ترکیب به یک فنجان گلاب، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک سوم فنجان گلیسیرین نیاز دارید. با ترکیب این مواد یک تونر عالی با خاصی فوق‌العاده خواهید داشت که اول از همه باعث بسته شدن منافذ پوستی شما می شود. خاصیت اسیدی آبلیمو موجود در این ترکیب باعث نفوذ عمیق آن به پوست شده و در کنار تنظیم  ph، لایه برداری و از بین بردن لایه مرده پوست را انجام میدهد گلاب هم با خاصیت ضد التهابی که دارد، قرمزی پوست را از بین برده و با استفاده مداوم از این ترکیب باعث رفع جای جوش و التهاب می شود. پس مواد گفته شده را در ظرف تمیزی ریخته و با هم ترکیب کنید تا مخلوطی یکدست به دست بیاورید.

امکان استفاده از این ترکیب با نگهداری در یخچال تا ده روز ممکن است. تونر گلیسیرین را می توانید قبل از خواب و بعد از شستن و پاک کردن صورت به کار ببرید، یعنی با یک تکه پنبه مقداری از تونر را به همه قسمتهای پوست مالیده و صبر کنید تا جذب شود. با این تونر پوستی نرم و لطیف خواهید داشت که هم خشکی آن رفع شده و هم تقویت و بازسازی سلول های پوست به خوبی انجام میشود.

از بین رفتن ترک های پوستی کف پا و آرنج با گلیسیرین

وجود ترک های پوستی در بخش های مختلف بدن مثل آرنجها، سر زانو و پاها از جمله مشکلات رایج پوستی است. یکی از راه های فوق العاده و راحت جهت از بین بردن این مشکلات، به کارگیری ترکیبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

برای ساخت این ترکیب به یک قاشق غذاخوری آب لیمو، ۲ قاشق غذا خوری روغن گیاهی کنجد یا روغن حیوانی و یک فنجان گلیسیرین نیاز دارید. مواد بالا را برای ساخت این کرم ضد ترک و نرم کننده در ظرفی تمیز با هم مخلوط کرده و در فریزر یا یخچال بگذارید تا ببندد. این ترکیب را هر شب روی قسمت های مورد نظر مالیده و بگذارید تا صبح بماند و بعد آن را بشویید. در صورتی که از این ترکیب برای رفع ترک پا استفاده می کنید، بهتر است پای خود را با جوراب ضخیمی بعد از اعمال این ترکیب بپوشید تا اثربخشی آن با این حرکت چند برابر شود.

مطلب مشابه: ۷ ماسک میوه ای موثر برای زیبایی پوست و نحوه تهیه و استفاده این ماسک ها

ساخت ماسک گلیسیرین

این روزها محصولاتی که در بازار وجود دارند روی خاصیت ضدپیری تأکید زیادی می کنند. با به کارگیری گلیسیرین یکی از ساده ترین روش های کلاژن سازی و جلوگیری از پیری پوست را به کار گرفته و به رشد و تکثیر سلولها و لیفت پوست کمک می کنید. از سوی دیگر گلیسیرین الاستیسیته پوست را تقویت کرده و انعطاف پذیری آن را زیاد می کند. سفیده تخم مرغ در این ماسک وجود دارد منبعی غنی و سرشار از مواد معدنی و پروتئین است که جهت تقویت پوست مو بسیار فوق العاده عمل می کند. عسل هم که از گذشته به عنوان ماده جوان ساز شناخته شده و به منافذ پوست شما نفوذ میکند و خاصیت الاستیسیته آن را افزایش میدهد. آبلیمو هم با متعادل سازی ph پوست باعث تنظیم چربی و لایه برداری آن میشود.

برای درست کردن ماسک ضد پیری پوست گلیسیرین نیاز به یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین و یک عدد سفیده تخم مرغ دارید. تخم مرغ را شکسته و سفیده و زرده آن را جدا کنید، در یک کاسه سفیده تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا کف کند بعد به ترتیب گلیسیرین، عسل و آبلیمو را اضافه کرده و برای ۳۰ ثانیه دیگر هم بزنید. این ترکیب را با پد مخصوص ماسک و اسکراب روی پوست قرار داده و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد پوست را با آب بشویید.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو (روش های استفاده)

خواص گلیسیرین برای مو

گلیسیرین علاوه بر خاصیت های بیشماری که برای تقویت و ترمیم پوست دارد می تواند در تقویت مو هم موثر باشد و با چند روش ساده میتوانید از خواص آن بهره ببرید. در واقع یکی از راحت ترین روش ها برای ترمیم و تقویت موها، به کارگیری گلیسیرین در ترکیب با مواد دیگر بوده که تأثیرات زیادی روی درمان مشکلات کوتیکول و ساقه مو دارد. گلیسیرین به صورت همزمان دارای خواص ضد باکتریایی، رطوبت زایی و نرم کنندگی است که همه اینها این ماده را به یکی از قدرتمند ترین مواد برای حل مشکلات پوست و مو تبدیل می کند.

به کارگیری گلیسیرین جهت درمان خشکی ساقه مو، شور، موخوره و پوست ریزی کف سر بسیار موثر است. همچنین از این ماده می توانید برای ترمیم و بازسازی موهای آسیب دیده، رنگ شده یا موهایی که به خاطر ابزار حرارتی یا مواد شیمیایی و دکلره آسیب دیده استفاده کنید.

مطلب مشابه: ویتامین های مخصوص زیبایی + ویتامین هایی که باعث زیبایی و لطافت پوست می شوند

تقویت مو با گلیسیرین

همانطور که اشاره کردیم یکی از روش های خوب ترمیم و تقویت مو استفاده از گلیسیرین است. اما در نظر داشته باشید که در صورتی که گلیسیرین را با مواد تقویت کننده سازگار دیگری مانند بادام تلخ، زیتون و روغن کرچک ترکیب کنیم، تاثیر آن دو برابر خواهد شد. از سوی دیگر ماستی که در ترکیب این ماسک مو وجود دارد باعث تنظیم چربی ساقه مو و کف سر می شود و با خواص آنتی بیوتیکی که دارد باعث از بین رفتن عوامل خارجی آلوده کننده پوست سر شده و از سوی دیگر لطافت و نرمی خاصی در ساقه موهای شما به وجود می‌آورد.

برای ساخت این ترکیب آب به دو قاشق غذاخوری روغن کرچک، نصف پیمانه ماست و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین نیاز دارید. این مواد را در یک ظرف با هم مخلوط کرده و به ساقه موهای خود بمالید. بعد با به کارگیری یک تکه پلاستیک یا کلاه حوله ای روی موها را پوشانده و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به آن زمان بدهید و بعد آن را آبکشی کنید. از همان بار اول شاهد تاثیر این ماسک مو روی آبرسانی ساقه مو و لطافت آن خواهید بود. می توانید از این ماسک مو برای بیشترین بهرهبری هفته ای ۲ بار استفاده کنید.

ساخت تونر مو گلیسیرین

تونر مو از جمله لازمه‌های یک روتین سلامت مو می باشد که باعث رفع شدن گره های ساقه مو و آبرسانی و تقویت کوتیکول ها میشود. گلیسیرین به خاطر خاصیت آبرسانی و رطوبت بخشی که دارد به از بین بردن وز و باز شدن گره مو کمک کرده و ترکیب آن با گلاب خاصیت آبرسانی فوق العاده ای دارد.

برای ساخت تونر موی گلیسیرین به یک پیمانه گلاب و نصف پیمانه گلیسیرین نیاز دارید. این دو ماده را در ظرفی با هم مخلوط کرده و بعد از اینکه هم زدید ترکیب را به یک بطری اسپری خالی منتقل کرده و روی همه بخش‌های موی خود بپاشید. حالا با انگشتان خود این ترکیب را در همه قسمت های ساقه و ریشه هدایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. امکان استفاده از این ترکیب همیشه وجود داشته و محدودیتی ندارید. در صورتی که با بوی گلاب به این تونر مشکل دارید می توانید از عطرهای آماده صنعتی یا گیاهی که در عطاری ها و داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

ساخت نرم کننده مو گلیسیرین

از جمله مزیت های دیگری که گلیسیرین برای مو ها دارد، تقویت خاصیت نرم کنندگی مو هاست. همه شامپو و نرم کننده هایی که در بازار وجود دارند معمولاً مقدار گلیسیرین دارند که برای نرم شدن موها است. اما شما خودتان به راحتی می توانید به تقویت این خاصیت در این محصولات بپردازید.

مثلاً دو یا سه قاشق غذاخوری گلیسیرین را به شامپو های نرم کننده خود اضافه کرده و آن را مخلوط کنید. بعد از اینکه چند بار از شامپو نرم کننده با این روش استفاده کردید، شاهد تاثیر شگفت‌انگیز گلیسیرین روی لطافت و حالت موها می شوید. همچنین گلیسیرین که به این محصولات اضافه میکنید خواص تقویتی آنها را زیاد کرده و باعث رفع مشکلات ساقه و پوست مو میشود.

در روش دیگری می توانید یک قاشق چای خوری روغن کرچک، یک فنجان نرم‌کننده مو و ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین را در ظرفی ترکیب کرده و در مرحله آخر آبکشی مو آن را به کار ببرید و بگذارید تا چند دقیقه روی موهایتان بماند و در آخر آن را آبکشی کنید. این ترکیب در کنار خاصیتی که برای جلوگیری از گره خوردن موها و نرم کنندگی دارد، خشکی و وز مو را هم از بین میبرد. همچنین توصیه می‌کنیم این ترکیب را به صورت هفتگی برای موهای فر و وز به کار ببرید. امکان سه بار استفاده از این مخلوط در هفته به عنوان نرم کننده وجود دارد.

مطلب مشابه: با یوگای صورت چهره ای جذاب تر داشته باشید! (حرکات مخصوص زیبایی چهره)

مطالب مشابه را ببینید!