مجله تاپ‌ناز‌

معرفی انواع گیاه آب شور و ویژگی های این گل ها

گل آب شور یا گیاه آب شور جزو گیاهانی است که برای رشد خود نیاز به آب شور دارند و بسیار زیبا هم می باشند. در ادامه انواع گل آب شور را به شما معرفی می کنیم و ویژگی های این گل ها را بررسی می کنیم.

بر خلاف بیشتر گیاهان که در خشکی یا آب شیرین زندگی می کنند، تعداد کمی از گل ها هم هستند که در آب شور زندگی می کنند و معمولا این گیاهان از مقاومت و امتیاز بیشتری نسبت به دیگر گیاهان برخوردار هستند. باید توجه داشته باشید که ساختار فیزیکی این گیاه طوری است که مقابل نمک و شوری آب مقاوم می باشند.

آشنایی با گل های آب شور و گیاه آب شور

گیاهان شور پسند در واقع گیاهانی هستند که می توانند با آب دریا و دیگر آب های شور هم زیستی کنند و نمک اضافی را در خاک کاهش دهند. می تواند از آب دریا برای آبیاری آنها استفاده کرد و می توانند کمک خوبی برای مهار بیابان و بیابان زدایی باشند. در آب دریا به صورت معمول در هر لیتر 40 گرم از نمک های معدنی به صورت محلول وجود دارند که گیاهانی مانند حرا، اسفناج باغی و سالیکورنیا در این گروه قرار می گیرند و قادر می باشند شوری آب را به اندازه 70 گرم در هر لیتر تحمل کنند.

زندگی گیاهان در آب یکی از شگفت انگیزترین شیوه های رشد و نمو جانداران است که بعضی گیاهان در آب های شیرین زندگی می کنند و بعضی دیگر در آب های شور. گیاهان شور پسند بیشتر دارای ویژگی های خاص و ممتاری هستند که باعث می شود در اثر شوری آب، از بین نروند.

این دسته از گیاهان دارای سلول های ویژه ای در بدنه خود هستند که باعث دفع شوری آب می شوند و بعضی دیگر هم حاوی یک پوشش ژلاتینی در بدنه خود هستند که بافت های داخلی را از شباع شدن با آب نمک محافظت می کند. این گیاه مقاوم در برابر آبیاری با آب شور است و مقاومت آنها بستگی به درصد نمک درون آب دارد. اگر مقدار نمک در آنها زیاد باشد فقط یک تعداد کمی از آنها قادر به رشد هستند.

انواع گیاهان شور پسند

گیاهان آب شور دارای گونه های مخلتفی هستند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم:

گیاه آب شور

گیاه هالیمدا

گل هالیمدا نوعی جلبک بزرگ سبز رنگ با بافتی آهکی است و یکی از ارزشمندترین گیاهان ویژه آکواریوم های اب شور است. این گیاه ذخیره بزرگ کربنات کلسیم را در بافت های خود نگهداری می کند و به همین دلیل نیاز به منبع تهیه کلسیم و نور کافی برای رشد و نموی خود دارد.

گیاه فیتوپلانکتون

این گیاه زیبا ابعادی کوچک در حد میکروسکوپی دارد و بیشتر روی آب زندگی می کند. از ویژگی های این گیاه میکروسکوپی می توان به تحمل آب شور آن اشاره کرد. با افزایش گرمای کره زمین و گرم شدن آب، تعداد زیادی از فیتوپلانگتون ها دچار مرگ می شوند و این موضوع باعث تجمع حجم زیادی از جنازه آنهادر آب و تولید مقادیر قابل توجهی از گاز دی اکسید کربن می شود.

مطلب مشابه: پرورش گیاه آلبوکا یا گل فنری و اطلاعات درمورد تکثیر و نگهداری این گیاه زیبا

گیاه آب شور

گیاه کلپ

دیگر گیاه آب شور، گل کلپ یا همان اشنه دریایی است که نوعی جلبک دریایی به حساب می آید و دارای مواد معدنی به ویژه عنصر ید است. این گیاه در واقع یک مکمل غذایی ایده آب برای جبران کمبود ویتامین و مواد معدنی است. کلپ در عمق 15 الی 40 متری از کناره آب رشد می کند و حالت شناوری به خود می گیرد و قابلیت منحصر به فرد آن توانایی زنده ماندن در آب گرم و شور است.

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری از گیاه کاکتوس در خانه + روش های پرورش کاکتوس زیبا

گیاه داک وید

گل داک وید در واقع نوعی جلبک قهوه ای است که در امتداد مناطق ساحلی رشد می کند. این گیاه یک ماده غذایی ایده ال برای جانوران دریایی است. اغلب به دلیل نوع پوشش خود به عنوان یک مکان زیسا بی مهرگان و ماهی های کوچک دریایی به حساب می آید.

گیاه آب شور

درختان حرا

این گیاه زیبا در آب شور و مکان هایی که میزان کمی اب دارند رشد می کند. حرا دارای ریشه هایی هوایی است که می تواند اکسیژن مورد نیاز را از خاک و هوای اطراف به دست آورد. ریشه های حرا می تواند تا نمک را در بافت های خود ذخیره کنند و حتی آب دریا هم تصفیه کنند.

گیاه سی گرس

گیاه سی گرس به گل های چمندار زمینی گفته می شود که ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک مبع غذایی عالی برای تغذیه گیاهان مانند جوجه تیغی و خرچنگ دریایی شناخته می شود.

گیاه سالیکورنیا

این گیاه از تسه گل های اب شور است و قابلیت رشد در خاک غیر حاصلخیز و صحرا را دارد و می تواند با آب شور دریاها هم خوب کنار بیاید. ارتفاع این گیاه کمتر از 30 سانتی متر است و معمولا گرده افشانی های آن توسط باد انجام می شود. سالیکورنیا در واقع میوه های آبدار، کوچک و به شکل یک بذر منفرد دارد که همراه با کامل شدن مراحل رشد میوه گیاه از رنگ سبز به قرمز تغییر پیدا می کند.

گیاه کاهویی روشن

گل کاهویی روشن هم از دسته گیاهان شور پسند است که برای رشد نیاز به نور متوسط رو به زیاد دارد. نگهداری آن در آکواریوم های آب شور نسبت به دیگر گیاهان اسان تر است. این گیاه فقط روی سنگ رشد می کند و تنها در اندکی از موارد ممکن است روی بستر دریا هم آن را ببینید.

مطلب مشابه: کاشت گیاه به صورت وارونه | معرفی گیاهانی که می توان وارونه کاشت

گیاه اسفناج باغی

اسفناج باغی در واقع گیاهی همیشه سبز است و از گروه گیاهان شور پسند است. می توان از آب دریا برای آبیاری آن استفاده کرد. این گیاه در مقابل سرما و گرما مقاوم است و بازه دمایی بین 15 تا 40 درجه سانتی گراد را برای رشد ترجیح می دهد و در بیشتر نقاط ایران به صورت محدود وجود دارد.

اسفناج باغی در واقع گیاهی همیشه سبز است که گروه گیاهان شور پسند قرار می گیرد. همچنین می توان از آب دریا برای آبیاری آن استفاده نمود. این گیاه در برابر سرما و گرما به خوبی مقاومت می کند و همچنین بازه دمایی بین ۱۵ الی ۴۰ درجه سانتی گراد را برای رشد ترجیح می دهد و البته که در بیشتر نقاط ایران به صورت محدود وجود دارد.

مطالب مشابه را ببینید!