مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات در مورد گل زلف عروس + تکثیر و پرورش گیاه زیبای گل زلف عروس

گل زلف عروس

نگهداری و تکثیر گل زلف عروس کار خیلی سختی نیست و می توانید با دانستن روش ها و اصول خاص از این گل زیبا نگهداری کنید که در ادامه اطلاعاتی در مورد گل زلف عروس را گردآوری کرده ایم. در بخش های دیگر روش پرورش گل گاردنیا و گل زنجبیلی را هم آموزش داده بودیم و امیدواریم که این مطلب هم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

گیاه گل زلف عروس جزو گیاهان رونده است که با سرعتی زیاد رشد می کند و می تواند در مدت زمان کم سطح بیشتر کشت را به صورت کامل بپوشاند و به همین دلیل بیشتر کشت و پرورش آن به منظور زیبای فضای آپارتمان، ساخت تراریوم و پوشش سطح گلدان های بونسای انجام می گیرد.

پرورش و تکثیر گل رلف عروس

به صورت کلی گیاه زلف عروس جزو گیاهان یکساله است که بومی مناطق هندوستان، آفریقا و پرو می باشد. این گیاه جذاب در مناطق گرمسیری بهتر رشد می کند و ساقه هایی با ارتفاع 1 متر و برگ هایی پهن به قطر 40 سانتی متر دارد که در بیشتر مواقع به صورت آویزان رشد می کند و در بعضی از گونه های آن گل هایی کوچک و آذین در محل گره ها وجود دارد.

گیاه زلف عروس برگ هایی رنگی دارد که بیشتر یک رنگ، دو رنگ و سه رنگ است و به جز رنگ سبز، رنگ های دیگری هم دارد. خیلی از بخش های این گیاه از جمله برگ و دانه های آن خوراکی هستند و به عنوان یک منبع غذایی در هند و جنوب آمریکا مصرف می شود. گل زلف عروس بدون بود است و به عنوان گل خشک ایده آل است زیرا پس از خشک شدن رنگ اصلی خود را حفظ می کند و به همین دلیل بر جذابین آن افزوده می شود. همان گونه که متوجه شدید به دلیل آویزان بودن این گیاه از آنها برای سبدهای آویزان استفاده می کنند و مچنین در باغات به عنوان پرچین هم کاربرد دارند.

دستورالعمل رشد گیاه

باید بدانید که گل زلف عروس در واقع از خانواده تاج خروس به حساب می آید که بیشتر از طریق کشت مستقیم بذر و نشاکاری تکثر پیدا می کند و در ادامه به صورت کامل توضیح می دهیم.

کاشت مستقیم بذر گیاه

در کاشت مستقیم بذر باید بستر کشت را خوب شخم بزنید و مدیریت علف های هرز هم خیلی مهم است به ویژه وقتی که گیاه مراحل ابتدایی رشد را می گذراند. توصیه می شود که اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کند گیاه را در تونل کشت کنید یعنی پوششی از پلاستیک روی آن بکشید زیرا انجام این کار باعث می شود که گیاه شما از خطر سرمازدگی در امان باشد و خیلی سریع تر رشد کند.

باید توجه داشته باشید که بستر گیاه ممکن است در طول دوران رشد مورد هجوم آفات مختلف از جمله شته قرار بگیرد و بیماری های مختلف مانند پوسیدگی ریشه و بیماری های ویروسی ممکن است به دلیل ضعیف بودن خاک به گیاه شما آسیب وارد کند.

کاشت گیاه به صورت نشا

باید بدانید که در روش کاشت به صورت نشا باید دمای محیط روی 21 درجه سانتی گراد تنظیم شود و سپس گلدان یا سینی نشا را با کمپوست پر کنید و بذر را روی آن قرار دهید و بعد تا 2 برابر قطر بذرها روی آن خاک بریزید. بستر را در محلی که سرشار از نور خورشید است قرار دهید و از سرمازدگی آن هم جلوگیری کنید.

پس از گذشت 10 الی 14 روز جوانه زنی اتفاق می افتد و وقتی که نهال به 7 سانتی متر رسید می توانید آنها را به محل اصلی منتقل کنید.

در آب و هوای خشک باید گیاه را خوب ابیاری کنید و تغذیه آن را منظم انجام بدهید. اگر ساقه های گیاه به خوبی مراقبت نشود می تواند گل های بیشتر با طول بیشتر تولید کنند ولی در غیر این صورت تعداد گل ها کمتر و جثه آنها هم کوچک تر می شود. گیاه زل عروس نسبت به سرما مقاومت کمی دارد و اگر در خاک سرد کشت شود به سرعت سرما می بیند به همین دلیل توصیه می شود موقع کاشت از گرم بودن خاک بستر مطمئن شوید.

شرایط مورد نیاز برای تکثیر و پرورش گیاه زلف عروس

تمام گیاهان برای اینکه رشد خوب داشته باشند نیاز به شرایط مورد نیاز دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

آبیاری:

در طول روند رشد مرطوب نگه داشتن گیاه مهم است ولی به این معنی نیست که بستر خیس و غرقابی شود زیرا ای نشرایط باعث پوسیدگی گیاه، زرد شدن و ریزش برگ ها می شود. باید توجه داشته باشید که زلف عروس توانایی تحمل کم آبی را ندارد و اگر با کمبود آب مواجه شود به آرامی از رشد آن کاسته می شود و برگ های آن قهوه ای می شود.

نور:

گیاه زلف عروس برای رشد نیاز به مکانی روشن دارد که نباید نور مستقیم خورشید به آن تابیده شود زیرا باعث خشک و چروکیده شدن برگ ها می شود و نواحی سوخته و قهوه ای روی آن ایجاد م شود. اگر نور بستر کشت کم باشد علاوه بر عدم شکل گیری گل ها، برگ ها هم کم رنگ می شوند و به آرامی فاصله برگ ها بر روی ساقه افزایش پیدا می کند.

دما:

بهترین دما برای رشد بذر زلف عروس بازه دمایی 16 الی 24 درجه سانتی گراد است که با افزایش این بازه دمایی رطوبت محیط کشت را هم باید افزایش داد. بهتر است که بدانید دمای بالا می تواند باعث پژمردگی و افتادگی برگسارهای گیاه شود و در مقابل نیز دمای پایین می تواند باعث سیاه شدن برگ ها شود.

خاک:

باید بدانید که پرورش گل زلف عروس معمولا در ترکیب های خاک که برای گیاهان گلدانی تهیه می شود می تواند راحت رشد کند به شرطی که زهکشی خوب و ایده آلی باشد. از آنجایی که این گیاه علاقه زیادی به خاک های اسیدی دارد خیلی از پرورش دهندگان گل و گیاه با به کارگیری پیت ماس و پرلیت را ترکیب بستر کشت آن توصیه نمی کنند.

کوددهی:

برای تغذیه و کوددهی گیاه می تواند آن را هر دو هفته یک بار در طول فصل بهار و تابستان با کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید و البته که باید نصف غلظت معمول گیاه را تغذیه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!