مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات در مورد گل سرخس بوستونی + روش نگهداری و تکثیر این گیاه زیبا

کاشت و پرورش گل سرخس بوستونی زیاد سخت و پیچیده نیست و می توانید با مطالعه کردن این مطلب خیلی راحت اقدام به پرورش این گیاه زیبا کنید. گیاه سرخس بوستونی از دسته گیاهان زیبایی که امروزه با نام های دیگری مانند سرخس برگ شمشیری هم شناخته می شود. گل سرخس بوستونی برای پرورش نیاز به مراقبت زیادی ندارد و برای فضای آپارتمان مناسب است و می توانید از این گل زیبا بسیار لذت ببرید.

گل سرخس بوستونی

باید بدانید که سرخس بوستونی در واقع جزو گیاهان بومی مناطق استوایی است که 30 گونه مختلف دارد و این گیاه ساقه ندارد و برگ های آن مستقیما از ساقه های زیرزمینی بیرون می آید. طول برگ های سرخس هم بین 20 تا 70 سانتی متر است که البته در زادگاه اصلی خود می تواند تا ارتفاع 250 سانتی متر هم رشد کند.

سرخس بوستونی یکی از ایده آل ترین گل ها برای از بین بردن آلاینده های محیط بسته مانند منزل و محل کار است. می توانید آن را در فضای داخل منزل نگهداری کنید ولی نباید از روند آبیاری آن غفلت کرد و خاک بستر گیاه هم باید مرطوب باشد و هوای محیط اطراف هم رطوبت کافی را داشته باشد. باید توجه داشته باشد که گیاه سرخس عمدتا در مجاورت دود حاصل از سوخت زغال و گازهای دیگر از بین می رود زیرا این مواد برای سرخس سمی می باشند و به همین دلیل در زمان های گذشته امکان قرار دادن آن در فضای منازل وجود نداشت ولی امروزه در بیشتر خانه های به دلیل وجود شوفاژ به جای دود کمتری در هوا شکل می گیرد و به همین دلیل گیاه سرخس بوستونی قابلیت رشد در فضای منزل را دارد.

سرخس بوستونی را می توان گیاه تصفیه کننده هوا دانست و نگهداری آن هم بسیار ساده و کم دردسر است و باعث شده است که انتخابی مناسب برای فضای داخلی منازل و ادارات باشد. این گیاه در اصل متعلق به مناطق گرمسیری جنوب آمریکا است و دارای برگ های سبز رنگی است که حس آرامش را به محیط می بخشد.

گل سرخس بوستونی

روش کاشت و تکثیر سرخس بوستونی

گیاه سرخس بوستونی از با دو روش مجزا کاشت و تکثیر پیدا می کند که در ادامه هر دو روش به صورت کامل توضیح می دهیم:

روش اول:

چنانچه گیاه اصلی ساقه های رونده را ریشه زایی می کند و در صورتی که تماس انتهای ساقه ها با خاک گیاهان کوچک اتفاق بیفتد می توانید بعد از ریشه دار شدن با استفاده از چاقوی تیز آنها را برش دهید و گیاهی جدید تولید کنید.

این روش فقط در طول فصل بهار و تابستان فعال خواهد بود و برای کاشت گیاه سرخس توصیه می شود گلدان هایی با قطر دهانه 9 سانتی متر، حاوی کمپوست بذر و قلمه یا کمپوست گلدانی مناسب تهیه کرد.

بهتر است که خاک را به اندازه کافی مرطوب کرد و دمای محیط را هم بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید.

مطلب مشابه: نگهداری و پرورش گیاه آبلیا + نکاتی برای رشد بهتر و سالم این گیاه زیبا

روش دوم:

با استفاده از هاگ های به وجود آمده در سطح زیرین برگ ها می توانید آنها را جمع کنید و در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه را به صورت پراکنده روی سطوح خاک قرار بدهید.

توصیه می شود که روی سطح گلدان یا سینی بذر را با استفاده از کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و آن را در محیطی با دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید.

وقتی که جوانه سرخس های بوستونی تقریبا به 5.2 سانتی متر رسیدند می توانید آنها را از خاک خارج کنید و به گلدانی به قطر دهانه 6 سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی بکارید و وقتی که بزرگ تر شدند بستر آن را هم بزرگ تر کنید.

توصیه می کنیم که گیاهتان را همیشه دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید. آبیاری را از قسمت پایینی انجام دهید. گلدان را در بشقابی قرار دهید و آب را درون بشقاب پر کنید. علاوه بر این ها می توانید گاهی اوقات گیاه را با استفاده از سمپاش کوچک هم خیس کنید.

گل سرخس بوستونی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه

چنانچه می خواهید گیاه شما در فضای خانه خوب رشد کند باید نور درخشان ولی غیر مستقیم برای آن فراهم شود ولی گیاهی که در خارج از منزل نگهداری می شود معمولا قرار گرفتن در سایه را ترجیح می دهد و البته بعضی از انواع آن می تواند نور مستقیم خورشید را هم تحمل کند. به صورت کلی بهترین حالت برای این گیاه نزدیکی سایه در یک محیط پر نور است ولی به هر حال این گیاه مقاومت زیادی دارد و در نور بیشتر یا کمتر خوب دوام می آورد.

دما:

بهتر است بدانید که معمولا گیاه سرخس بوستونی می تواند در شرایط بحرانی دمایی کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل نماید و همچنین تحمل دمایی کمتر از این حدود نیز برای چندین ساعت نیز برایش مقدور خواهد بود اما بهترین بازه دمایی برای رویش گیاه بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود.

آبیاری:

توجه داشته باشید که مرطوب نگه داشتن بستر گل سرخس بوستونی امری بسیار مهم خواهد بود و چنانچه گیاهتان در آب و هوای خشکی قرار دارد بایستی هفته ای دو مرتبه بستر آن را آبیاری نمایید و بین وعده های آبیاری اجازه دهید کمی سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. توصیه می شود که برگ ها و ساقه گیاه  به هیچ وجه آبیاری نشوند زیرا باعث از بین رفتن برگ ها خواهد شد.

خاک:

به طور کلی خاک ایده آل برای این گیاه خاکی سبک، غنی و دارای ترکیبات ارگانیک است و همچنین خاک مورد استفاده باید از زهکشی ایده آل نیز برخوردار باشد زیرا در صورت نبود زهکشی مناسب ریشه گیاهتان دچار پوسیدگی خواهد بود و از نشانه های این اتفاق می توان ریزش برگ ها و یا پدیدار شدن نقاط لزج روی آن اشاره کرد.

در مورد کوددهی گل سرخس بوستونی نیز می توان گفت که در طول فصل رشد گیاهتان را با استفاده از کود مایع یا کود هوشمند تقویت نمایید و چنانچه تز میزان رویش و عملکرد سرخس خود راضی نبودید می توانید به میزان قابل ملاحظه ای کوددهی را افزایش دهید. توصیه می شود که بیش از انجام کوددهی حتما بستر گیاه را مرطوب نمایید.

تعویض گلدان:

همچنین در طول فصل بهار می توانید خاک بستر گیاهتان را تعویض نمایید و حتی اگر گیاه از گلدان بیرون نزده بود و نیازی به تعویض خاک گلدان نداشت بایستی آن را مجددا در خاکی تازه، تمیز و غنی از کمپوست کشت نمایید. توجه داشته باشید یکی از رایج ترین نشانه های زمان تعویض گلدان رشد بیش از حد گیاه خواهد بود پس باید آن را زیر نظر قرار دهید و علائم را پیگیری نمایید.

مطلب مشابه: گل مخصوص پشت پنجره | کدام گل ها برای پشت پنجره مناسب می باشند

مطالب مشابه را ببینید!