مجله تاپ‌ناز‌

گیر افتادن عاطفی یعنی چه و چه درمانی دارد؟

در این مطلب تاپ ناز در مورد اختلال گیر افتادن عاطفی توضیحاتی داده ایم و با روش های درمان این اختلال آشنا خواهید شد. با دانستن نشانه های این اختلال می توانید خیلی سریع اقدام به درمان کنید تا از مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

خیلی از افراد قبل از اینکه در مورد اختلالی که دارند اطلاعات کسب کنند، نا امید و افسرده می شوند و بیماری های دیگر به سراغ آنها می آید پس بهتر است در مورد اختلال گیر افتادن عاطفی در ادامه اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

گیر افتادن عاطفی چیست

خیلی از افراد حس می کنند که در زندگی گیر کرده اند و نمی توانند کاری را انجام بدهند و به همین دلیل احساس شرمندگی می کنند و تصور می کنند معیوب هستند. این احساسات برای خیلی از افراد سنگین است و تا حد زیادی دردناک می باشد. افرادی که دچار این اختلال هستند ویژگی های مخصوص دارند و شما می توانید آنها را راحت تشخیص بدهید. در ادامه ویژگی ها را بررسی می کنیم.

 

حالت دفاعی داشتن

وقتی که افراد در احساساتی که دارند گیر می کنند حالت دفاعی به خود می گیرند زیرا نمی خواهند آن احساس شرمندگی را تجربه نمایند. این حالت دفاعی نوعی پاسخ به آن احساسات درونی است. در این حالت بیشتر افراد دیگران را مقصر می دانند و مسئولیت کارهای خود را به صفر می رساند.

کمال گرایی

دیگر ویژگی که این افراد دارند احساس کمال گرایی آنها است زیرا با این کار سعی دارند تا نواقص خود را نادیده بگیرند و تا حد زیادی هم موفق می شوند. باید در نظر داشته باشید که پیامدهای کمال گرایی در جوانان زیاد است.

عذر خواهی مرتب

خیلی از افرادی که درگیر این اختلال هستند مدام در حال عذرخواهی هستند و حتی اگر مقصر نباشند هم این کار را انجام می دهد. در واقع احساس شرمندگی درونی آنها را وادار به این کار می کند.

بخوانید: نحوه درمان آسیب های عاطفی و درمان این مشکلات

 

گیر افتادن عاطفی یعنی چه و چه درمانی دارد؟

روش های درمان گیر افتادن عاطفی

هر بیماری و اختلالی درمانی دارد و باید به دنبال آن بود و سریع نا امید نشوید. در ادامه روش های درمان رهایی از گیر افتادن عاطفی را توضیح می دهیم.

یک مکان آرام پیدا کنید

اگر می خواهید از گیر افتادن عاطفی رها شوید در ابتدا باید یک مکان آرام را پیدا کنید تا بتوانید در آنجا حواس پرتی خود را کم کنید باید به صورت منظم به این مکان بروید و در آنجا بنشینید و به موسیقی و صدای درونی خود گوش فرا دهید. وقتی که در این مکان قرار گرفته اید می توانید احساسات خود را بشناسید و دلیل آنها را پیدا کنید و بری رفع آنها تلاش کنید.

جستجو کنید

پس از شناسایی احساس آنها را کاوش کنید تا بتوانید احساسی که شما را وادار می کند تا باقی احساسات را نادیده بگیرید پیدا کنید این احساس را خیلی از افراد کشف نمی کنند و برای این کار باید به یک روان درمانگر مراجعه نمایید تا بتوانند این مشکل را شناسایی کنند.

بیان کنید

از بیان احساس خود نترسید و سعی کنید تمام آن را به زبان بیاورید. در واقع با این کار حس آرامش بیشتری پیدا خواهید کرد و می توانید تا حد زیادی از این اختلال دور شوید. پنهان کاری احساسات می تواند مسیری تاریک در ذهن شما ایجاد کند و روز به روز شما را بیشتر درگیر کند.

استراحت کنید

در یک جلسه نمی توانید تمام این کارها را انجام دهید و به همین دلیل لازم است که استراحت کنید و در صورتی که حس می کند قادر به انجام دادن ادامه این کار هستید مراحل بعد را انجام بدهید.

درمان

این مرحله در همه افراد مشابه نیست و هر فردی با توجه به میزان اختلالی که دارد ممکن است چند جلسه طول بکشد تا به آغاز درمان برسد. اگر توانستید حس خود را درک کنید می توانید برای روند بهبودی خود برنامه ریزی کنید. برای درمان باید کارهای زیادی انجام دهید و بعضی از عادات خود را ترک کنید. اگر فکر می کنید که دوستان شما باعث به وجود آ»أ« آِ« اختلال می شوند پس بهتر است که دوستان جدید پیدا کنید.

اگر می خواهید که از این احساسات رها شوید می توانید مرزها و اهداف زندگی را تعیین نمایید و سعی کنید برای رسیدن به هدف هایی که دارید تلاش کنید تا از این احساسات رها شوید. انسانی که هدف نداشته باشد به مرور زمان مشکلات زیادی در زندگی اش ایجاد می شود. باید سعید کنید احساسات خود را کنترل کنید و از آنها برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید و افکار منفی را از خود دور کنید. هر از چند گاهی مسیر خود را کنترل کنید تا از مسیرتان دور نشوید و هیچ وقت سعی نکنید که کارهای خود را به گردن دیگری بیندازید و همیشه کارهای خود را گردن بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!