مجله تاپ‌ناز‌

دلایل یخ زدن لوله های کولر گازی و اقداماتی که باید انجام داد

دلیل یخ زدن لوله کولر گازی

برای رفع کردن مشکل یخ زدگی لوله کولر گازی بهتر است اول با دلایل آن آشنا شوید. ممکن است شما هم شاهد یخ زدن لوله کولر گازی یا یخ زدن قسمت هایی از اپراتور کولر گازی و همچنین بخش هایی از کندانسور بوده باشید. این موضوع در فصل تابستان و همچنین در زمستان هم رخ میدهد. مشاهده این یخ زدگی در اسپیلت ها بیشتر در قسمت اتصالات و لوله کولر گازی قابل مشاهده است.

یخ زدن کولر گازی دلایل بسیار زیادی میتواند داشته باشد و بر خلاف چیزی که خیلی از افراد فکر میکنند نوع کولر گازی که استفاده میکنید یعنی پنجره ای یا اسپیلت بودن آن، تاثیری در به وقوع پیوستن این مشکل ندارد اما پرداختن به این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به این اتفاق توجه کافی نشود، بازدهی خوبی از دستگاه نمیگیرید و با گذشت زمان دستگاه آسیب دیده و از کار می افتد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با اقدامات لازم هنگام بروز یخ زدگی کولر گازی آشنا کنیم.

اگر یخ زدگی را در کولر گازی خود مشاهده کردید بدانید که کولر گازی شما دچار مشکل جدی شده است. همانطور که اشاره شده این اتفاق در هر فصلی ممکن است رخ بدهد و فقط با برسی دقیق میتوان دلیل یخ زدن آن را فهمید. شما در قسمت های پنل داخلی اسپیلت و کولر گازی ممکن است این یخ زدگی را مشاهده کنید یا ممکن است پنل خارجی کولر گازی برفک بزند، همچنین لوله برگشت کولر اسپیلت یا همان لوله کوچک و بزرگ اسپیلت و حتی ممکن است این برفک را در کندانسور کولر هم ببینید. این ها قسمت هایی هستند که بیشترین احتمال برفک و یخ زدگی در آنها وجود دارد و پتانسیل بالاتری برای این اتفاق دارند.

دلایل یخ زدن لوله های کولر گازی و اقداماتی که باید انجام داد

حالا یکی یکی علت یخ زدن این قسمت ها را با هم برسی میکنیم:

چرا پنل داخلی کولر گازی یخ میزند؟

کویل ها بخش اصلی یک کولر گازی هستند که مایع سرد کننده با دمای خیلی پایین داخل آن قرار دارد. این مایع سرد کننده مبرد نام دارد و هوای گرمی که در داخل خانه است با جذب سرمای مبرد خنک میشود و به این ترتیب کویل گرم شده و یخ زدگی در این ناحیه نداریم. اگر کولر شما سالم باشد، انتقال گرما از محیط داخل خانه به بیرون توسط کویل انجام میشود. کنترل و هدایت این چرخه توسط تغییر فشار مبرد است. اگر تنظیم فشار درست انجام نشده یا چیزی جلوی رسیدن هوای گرم به کویل ها را بگیرد، شاهد خیلی سرد شدن کویل ها هستیم و درنهایت آنها به سرعت یخ میزنند. این مشکل وقتی وخیم تر میشود که رطوبت هوا زیاد هم باشد چون نم روی کویل وجود دارد و کم کم شروع به یخ زدن میکند. این اتفاقات باعث نرسیدن هوای گرم محیط به کویل و عدم تبادل گرما میشود. با بیشتر شدن رطوبت هوا کویل بیشتر یخ زده و اوضاع همینطوری وخیم تر میشود و شاهد برفکی مانند یخچال های قدیمی در قسمت های داخلی کولر گازی هستیم.

برخی دیگر از دلایل یخ زدن لوله یا پنل داخلی کولر گازی

از شایع ترین دلایل این اتفاق، کمبود گاز کولر گازی میباشد که در واقع اگر به هر علتی کولر گازی شما کمبود گاز داشته یا گاز فرئون آن نشتی داشته باشد، باعث به وجود آمدن مشکل در سیکل سرمایشی آن میشود و به این ترتیب یخ زدگی در لوله یا پنل داخلی کولر گازی مشاهده میشود که شما میتوانید با شارژ کردن کولر گازی خود این مشکل را حل کنید. از دیگر دلایل این یخ زدن ها گرفتگی جزئی در مدار گردش گاز کولر است.

این مسدود شدن مسیر باعث پایین آمدن فشار گاز میشود و دستگاه همان واکنشی را نشان میدهد که هنگام کمبود گاز نشان میداده و مثل همان مورد پنل داخلی کولر گازی دچار یخ زدگی میشود. مشکل یخ زدن میتواند در اثر کثیف شدن فیلترهای پنل داخلی هم باشد. اگر فیلترهای هوا به خاطر گرد و غبار بسیار کثیف شده و بسته شوند، به کویل های اپراتور جریان هوای کمتری میرسد

این کاهش جریان هوا باعث سردی بیش از حد کویل های اپراتور خواهد شد و به این ترتیب باعث یخ زدن هوای مرطوب اتاق روی کویل ها میشود. با تجمع برفک در کویل ها، مسدودی جریان هوا به خاطر این برفک ها بیشتر میشود و با مرور زمن شاهد یخ و برفک در کل پنل داخلی خواهیم بود و در ادامه جریان هوا کاملا قطع میشود. پس برای تمیز کردن یا تعویض فیلترهای کثیف هوا هرچه سریع تر اقدام کنید. برای این که کولر گازی بتواند هوای اتاق را سرد کند باید جریان هوای اتاق از لای پره های کویل رد شود و هر چیزی که جریان هوا را کم کند، باعث کاهش راندمان کولر گازی در کنار ایجاد یخ و برفک خواهد بود.

آخرین دلیل یخ زدن پنل داخلی کولر گازی میتواند خراب شدن فن اپراتور یا همان فن بلوور باشد. اگر بخواهیم کولر گازی را از لحاظ عملکرد با چیزی مقایسه کنیم آن یخچال فریزر است. مبرد یا همان مایع خیلی سرد کولر گازی توسط کمپرسور بین کویل اپراتور و کنداسور به چرخش درمی آید، گرمای اتاق توسط مبردی که از کویل های اپراتور رد میشود گرفته شده و با رد شدن از کندانسور گرما را به بیرون محیط منتقل میکند.

شما الان به چرخه خنک سازی کولر گازی آشنا شدید. برای این که گرمای اتاق به صورتی بهینه توسط کویل های اپراتور گرفته شود باید هوای محیط به وسیله یک فن به روی آن بوزد. در اثر خرابی فن بلوور، جریان هوا بین اپراتور قطع شده و در اثر افزایش برفک و رطوبت روی کویل ها، شما شاهد یخ زدگی خواهید بود. پنل داخلی اسپیلت هم مثل کولر گازی های دیگر به خاطر یکی از مواردی که ذکر شد یخ میزند که آن هم باید برسی کنید.

یکی دیگر از توصیه هایی که میتوانیم به شما بکنیم، وقتی که هوای بیرون سرد است، بهتر است کولر گازی را روی حالت فن بگذارید، چون اگر از حالت سرمایش بیش از حد استفاده کنید خودش دلیلی برای یخ زدن لوله ها و سیکل است.

چرا پنل بیرونی کولر گازی یخ میزند؟

این یخ زدن در فصل زمستان مشاهده میشود که سرد شدن خیلی زیاد فضای بیرونی و گرفتگی سیکل تبرید از علت های اصلی این اتفاق است. اما همه دلایل این اتفاق این نیست و به موارد دیگر در ادامه مطلب میپردازیم. قبل از آن به یک نکته درمورد خرید کولر گازی توجه کنید که اگر در محیطی سردسیر قرار است از آن استفاده کنید به سراغ خرید کولر گازی هایی که اینورتر دارند و همچنین از گاز r410 استفاده میکنند بروید.

دلیل این کار مجهز بودن این کولر گازی ها به سنسور ضد یخ میباشد. حالا دقیقا چرا پنل بیرونی کولر گازی یخ میزند؟ این مشکل میتواند به علت خراب شدن فن کندانسور کولر گازی باشد. اگر به هر علتی این فن عمل نکند، کولر گازی نمیتواند باد گرم تولید کند و باعث یخ زدن کندانسور میشود. همچنین این مشکل میتواند در اثر خراب شدن برد فرمان یا سنسور بیرونی کولر گازی باشد. اگر این قسمت ها معیوب شده یا با مشکل رو به رو شود، دستور شروع به کار کردن گرم کن کندانسور داده نشد و به این ترتیب کندانسور یخ میزند.

از دلایل دیگر یخ زدن پنل خارجی کولر گازی میشود به شیر برقی خراب کولر گازی هم اشاره کرد. اگر توانایی برعکس کردن سیکل توسط شیر برقی انجام نشود، هوای سرد به بیرون میرود و چون که هوای بیرون هم سرد است، کولر گازی یخ میبندد. مشکل یخ زدن پنل بیرونی کولر گازی میتواند به کمبود مبرد یا همان شارژ نداشتن کولر گازی مربوط باشد. در فصول سرد سال اگر شارژ کولر گازی کافی نباشد، احتمال یخ زدن کندانسور و لوله آن بالا میرود. شما برای جلوگیری از این اتفاق باید کولر گازی را به موقع شارژ کنید.

چرا لوله های کولر گازی برفک میزنند؟

اولین دلیل این موضوع خرابی برد اصلی کولر گازی است. این قسمت مغز کولر بوده و قطعات گران قیمت کولر محسوب میشود که وظیفه آن کنترل عملکرد قسمت های مختلف کولر است. اختلال عملکرد کولر در نتیجه خرابی در هر یک از قسمت های برد اصلی به وجود می آید. برسی این بخش پس از اینکه مطمئن شدید همه قسمت های دیگر دستگاه سالم است، توصیه میشود. دلیل دیگر برفک زدن لوله ها، خرابی موتور فن کولر گازی است.

کولر گازی های اسپیلت با سوختن موتور فن کولر یا خراب شدن راه انداز بلوور، برفک میزنند. در صورتی که فن بلوور با وجود این مشکلات نتواند به درستی کار خود را انجام دهد، پس از گذشت مدتی، قسمت های مختلف کولر گازی اسپیلت و پنل داخلی آن دچار برفک خواهند شد. شما تغییر صدای دستگاه را در صورت از کار افتادن موتور فن کولر متوجه میشوید. اگر مشکل کولر شما این باشد باید برای تشخیص و درست کردن آن به سراغ تعمیرکار حرفه ای کولر گازی بروید. و باز هم کم بودن گاز میتواند باعث این مشکل شده و اگر کولر گازی شما به هر علتی مثل جا به جایی نادرست و با نشت کردن گاز، به کمبود گاز دچار شود، این ناکافی بودن گاز کولر اثر خود را در مشکلات سیکل سرمایش نشان میدهد. این وضعیت باعث برفک زدن لوله برگشت کولر گازی میشود. شما باید فیلترهای هوا هم برسی کنید. این قسمت از کولر مثل گاز آن جزو قسمت های مصرفی به شمار رفته که در اثر استفاده زیاد از کولر نیاز به تعویض دارد.

عملکرد بد فن بلوور در اثر کثیفی و مسدود شدن فیلتر های کولر گازی اتفاق می افتد و بخش های مختلف کولر را دچار برفک میکند. برای این که این موضوع را برسی کنید، باید بعد از خاموش کردن کولر و باز کردن کاور آن، به خارج کردن فیلترها بپردازید. اگر زمان زیادی از عمر فیلتر کولر شما گذشته است، از خیر تمیز کردن آن گذشته و یک فیلتر جدید بخرید. مسدود شدن مسیر لوله های کولر گازی مثل خرابی یا گرفتگی قطعاتی مانند شیر برقی باعث به وجود آمدن برفک در کولر گازی اسپیلت میشوند.

پس به برسی مسیر لوله ها بپردازید و مطعمن شوید که مسدود نیستند. به مولتی متر برای برسی سالم بودن شیر برقی نیاز پیدا خواهید کرد. در آخر یخ زدن لوله ها میتواند به دلیل نبودن هوا در کویل اپراتور کولر گازی باشد. در صورت عبور نکردن درست جریان هوا از روی اپراتور، روند کار کولر گازی و اسپیلت مختل میشود. یعنی آنها نمیتوانند با گرفتن دمای اتاق باعث کاهش دمای محیط شده و آن جا را خنک کنند. اتفاق نیفتادن تبادل گرما مساوی است با ناتوانی گاز فریون در خروج گرما از خانه. ادامه این روند باعث کاهش دما گاز شده و در نتیجه لوله های کولر گازی یخ میزنند.

چرا لوله برگشت کولر گازی برفک میزند؟

برفک زدن این قسمت هم دلایلی مشابه با سایر قسمت ها و همچنین راه حل های تقریبا یکسانی دارد. این مشکل میتواند به دلیل خرابی فن بلوور، نبودن هوا در کویل اپراتور، فیلترهای کثیف کولر گازی، کم گاز شدن، استاندارد دمایی بهم ریخته باشد و یا اینکه لوله های کولر گازی مسدود شده و گرفته باشند. که شما برای رفع این مشکل باید به عوض کردن فیلتر کولر گازی و تمیز کردن و برسی کویل اپراتور، جریان هوای داخل کولر گازی را برسی کرده و از عادی بودن آن مطمعن شوید، فن بلوور ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد پس آن را هم برسی کنید و در آخر استفاده از حالت فن در صورت سرد بودن هوای بیرونی فراموش نشود.

به صورت کلی اگر میخواهید کولر گازی شما یخ نزند باید به صورت مرتب سرویس شود، این سرویس شدن با شارژ گاز آن و تعویض فیلتر هوا همراه باشد. در داخل کولر گازی عمل دیفراست هم انجام میشود. این عمل در واقع جلوی یخ زدن کولر گازی را میگیرد. نحوه طراحی برد کولر گازی به صورتی است که بعد از گذشت مدتی از کارکردن کولر گازی به شیر برقی دستور داده میشود تا سیکل را برعکس کرده و هوای گرم را به بیرون هدایت کند. با این کار یخی که در کندانسور وجود دارد با این هوای گرم آب میشود.

بعد از این که کولر گازی یخ زد، چه کارهایی باید صورت گیرد؟

آب کردن یخ

با خاموش کردن دستگاه اجازه دهید تا یخ آب شود. این کار ممکن است یک روز تمام وقت بگیرد پس اگر میخواهید گرما شما را اذیت نکند، برنامه ریزی برای این کار مهم است. اگر میخواهید کمپرسور شما دچار آسیب شدید نشود، از کولر گازی هنگام یخ زدن اپراتور استفاده نکنید. به علت این که کمپرسور یکی از گران ترین قطعات کولر گازی است و با خراب شدنش شما را دچار هزینه های سرسام آور تعویض آن نکند تاکید میکنیم که استفاده از کولر گازی هنگام یخ زدن اپراتور کاری اشتباه است. هرگز یخ ها را با ابزار تیز یا وسیله ای سنگین نشکنید، این کار به کولر آسیب زده و باعث مشکلات بیشتر میشود.

خشک کردن کویل ها

بعد از آب شدن یخ ها، در مرحله بعد  باید به خشک کردن اپراتور و روشن کردن فن اقدام کنید. دستگاه را طوری تنظیم کرده که فقط فن آن به کار بیفتد و کویل ها در اثر چرخش هوا سریع تر خشک شوند. پس از این که خشک شد، آزادید تا از کولر گازی استفاده کنید. برای این که دوباره مجبور به طی کردن این مراحل نشوید، حل ریشه و اساس این مشکل پیشنهاد میشود.

در آخر این مقاله خوب است بدانید که علت یخ زدن لوله کوچک در کولر های دو تیکه و کولر گازی های پنجره ای هم در مواردی که بالا ذکر شد وجود دارد. اگر با پیدا کردن علت آن دچار مشکل شدید از یک تعمیرکار حرفه ای کولر گازی کمک بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!