مجله تاپ‌ناز‌

۴ دلیل برای خرید بلیط چارتر

۴ دلیل برای خرید بلیط چارتر

بلیط چارتر در صنعت گردشگری واژه ناآشنایی نیست. اگر اهل سفر باشید حداقل یک بار هم که شده با بلیط چارتر سفر کرده‌اید و آشنایی ابتدایی با آن دارید. اما برای خرید بلیط هواپیما لازم است اطلاعات دقیقی از نوع بلیط و مزایا و معایب آن داشته باشید. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به بررسی ۴ دلیل برای خرید بلیط چارتر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

با بلیط چارتر بیشتر آشنا شویم

یک نکته جالب که درباره بلیط هواپیمای چارتر وجود دارد این است که این بلیط هواپیما، دائما تغییر قیمت دارد. همچنین بلیط هواپیما چارتر در اکثر مواقع، نسبت به بلیط هواپیما سیستمی خیلی ارزان‌تر است (اگر در فصول پرگردشگر نباشیم). در واقع گاهی آژانس‌های مسافرتی همه‌ی صندلی‌های یک هواپیما یا قسمتی از آن را برای یک زمان مشخص پیش خرید می‌کنند. در نتیجه آژانس‌ها قیمت بلیط هواپیما چارتر را خودشان مشخص می‌کنند. حال به نظر شما این تغییر قیمت دقیقا به چه چیزی بستگی دارد؟ درست است! تغییر قیمت بلیط چارتر به میزان تقاضای مسافران وابسته است.

زمان‌هایی وجود دارد که میزان تقاضا برای سفر زیاد است. مثلا تعطیلات نوروز از جمله زمان‌های پرسفر است.  در چنین وقت‌هایی قیمت این بلیط‌ها بالا می‌رود. هر زمان هم که تقاضا کم‌تر باشد مانند فصل‌های کم گردشگر، قیمت این بلیط‌های هواپیما پایین‌تر خواهد بود. به عنوان مثال بلیط چارتر در پاییز از تابستان ارزانتر است. علاوه بر این، هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر بشوید، قیمت این بلیط‌ها با توجه به تعداد فروش‌نرفته آن‌ها کم‌تر و یا بیشتر می‌شوند.

 بلیط چارتر بی‌نقص هم نیست. بزرگ‌ترین ایراد این نوع بلیط هواپیما، این است که نمی‌توانید آن را لغو کرده یا پس دهید. همچنین قیمت بلیط هواپیما برای همه‌ی افراد با هر سن و سالی یکسان است. در حالی که بلیط سیستمی اینگونه نیست و برای کودکان زیر 12 سال تخفیف زیادی دارد. در هر صورت باید بسنجید چه نوع بلیطی برای سفر شما مناسب است. برای خرید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی می‌توانید به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

چرا بلیط چارتر بخریم؟

دلایل زیادی برای خرید بلیط چارتر وجود دارد. اگر با کودکان سفر نمی‌کنید و سفرتان قطعیست، چارتر گزینه مناسبی برای شماست. البته اگر در تعطیلا نوروز قصد سفر نداشته باشید. در ادامه برخی دلایل برای خرید بلیط چارتر را آورده‌ایم:

بلیط چارتر در لحظات آخر ارزان است

پیش از هر چیز باید بگوییم این پیش فرض ذهنی را که بلیط چارتر همیشه ارزانتر است از ذهنتان بیرون کنید. بلیط چارتر خیلی اوقات ارزانتر است اما همیشه اینطور نیست. مثلا در زمان‌های پرگردشگر که تقاضای بلیط زیاد است، بلیط چارتر حتی از بلیط سیستمی هم گرانتر می‌شود!

اما در فصول کم‌گردشگر بیشتر اوقات بلیط‌های چارتری را با قیمت‌هایی کم‌تر از قیمت بلیط‌های سیستمی پیدا خواهید کرد. در این زمان‌ها اگر بلیط چارتری مناسبی پیدا کنید احتمالا قیمتی کم‌تر از حالت عادی دارد. یک نکته جالب دیگر در مورد بلیط‌های چارتری این است که پس از خرید، شما تفاوتی با افرادی که بلیط بلیط سیستمی خریده‌اند ندارید. البته خرید بلیط‌های چارتری همیشه بهترین گزینه نیست!

زمان دیگری که بلیط چارتری قیمت بسیار پایینی دارد، لحظات آخر باقی‌مانده به سفر است. آژانس مسافرتی این بلیط‌ها را پیش‌خرید می‌کند و ترجیح می‌دهد هواپیما با صندلی خالی پرواز نکند تا ضرر نکند. پس هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شود، قیمت بلیط را کاهش می‌دهد تا مسافران وسوسه شوند بلیط را خریده و سفر کنند. به این بلیط، بلیط لحظه آخری گفته می‌شود.

معمولا بلیط لحظه آخری قیمت خیلی پایینی دارد. این ‌مزیت باعث شده است که افراد بیشتری به خرید آن‌ها متمایل باشند. اگر به دنبال خرید تورهای مسافرتی یا مقاصد داخلی و خارجی دیگری هستید بد نیست که درباره بلیط‌های چارتری و لحظه آخری اطلاعات بیشتری داشته باشید.

۴ دلیل برای خرید بلیط چارتر

در فصول کم‌گردشگر، معمولا ارزان است

بعضی روز‌ها تعداد مسافران بیشتر است و همه وسایل نقلیه با سرعت بیشتری پر می‌شوند. در روز‌های پیک سفر مثل تعطیلات نوروز یا برخی روز‌های خاص برای مقصد‌های مختلف تعداد مسافران بیشتر است و متقاضیان خرید بلیط به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که قیمت بلیط‌های چارتری افزایش داشته باشند. اگر قصد سفر در چنین روز‌هایی را دارید بهتر است از روز‌ها قبل اقدام به خرید بلیط سیستمی کنید. قیمت بلیط چارتری در این‌ روز‌ها ممکن است حتی از قیمت بلیط سیستمی نیز گران‌تر باشد و شانس پیدا کردن آن نیز نسبت به روز‌های عادی کم‌تر است!

اما گاهی اوقات فصل سفر نیست و افراد کم‌تری به سفر می‌روند. مثلا پاییز مدارس باز است و خانواده‌هایی که فرزند دارند دور سفر را خط می‌کشند. در چنین زمان‌هایی تقاضا کم است و در نتیجه آژانس می‌داند که قیمت بالا خریدار ندارد. بنابراین رزرو بلیط هواپیما ارزان به صورت چارتر در این فصل‌ها را از دست ندهید.

۴ دلیل برای خرید بلیط چارتر

قیمت قابل پیش‌بینی

به صورت کلی، در اول هر فصل یا هر سال، آژانس‌های مسافرتی همه یا قسمتی از بلیط‌های هواپیما در مسیرهای پر رفت و آمد را می‌خرند. به این دلیل که بلیط‌ها را به صورت عمده می‌خرند، شرکت‌های هواپیمایی تخفیف قابل توجهی به آن‌ها می‌دهند. این تخفیف زیاد باعث می‌شود بلیط‌های چارتر بتوانند ارزان‌تر از بلیط‌های معمولی (سیستمی) باشند. البته این موضوع به تقاضای بازار و اراده آژانس بستگی دارد.

باید به این نکته توجه داشت که میزان سود چارترکننده از هر بلیط در قیمت نهایی بلیط تاثیر بالایی دارد. اما به صورت کلی بلیط‌های چارتر در شرایط معمولی باید قیمت ارزان‌تری داشته باشند.

اما با آن چه در بخش قبل دیدیم متوجه شدیم که این تغییر قیمت و ارزان شدن یا گران شدن بلیط چارتر قابل پیشبینی است. این مزیت به ما امکان می‌دهد سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنیم که کمترین هزینه را پرداخت کنیم. مثلا می‌توانید یک سفر پاییزه را با بلیط چارتر برنامه‌ریزی کنید. یا اگر طرفدار سفر در عید هستید، بعد از نیمه اول فروردین به سفر بروید که تقاضا کم است و قیمت‌ها پایین آمده.

بلیط چارتر خدمات کم‌تری ندارد

لازم نیست نگران این باشید ‌که ممکن با خرید بلیط‌های چارتری، خدمات کم‌تری دریافت کنید. پس از خرید فرقی میان مسافران وجود ندارد و شما همان خدمات و امکاناتی را دریافت خواهید کرد که افراد با بلیط‌های سیستمی دریافت می‌کنند. در واقع در شرایطی که بلیط چارتر قیمت کمی دارد (فصول کم گردشگر، سفر لحظه آخری)، با هزینه کم‌تر، خدمات یکسانی دریافت می‌کنید.

مطالب مشابه را ببینید!