مجله تاپ‌ناز‌

آشنایی با خواص بادمجان

خواص بادمجان

بادمجان گیاهی است یكساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از كرك که ارتفاع ساقه آن تا 70 سانتیمتر می‌رسد. برگهای آن بیضی شكل با نوك باریك و گلهای آن بنفش رنگ است. میوه این گیاه دراز و باریك و یا گرد است که برنگهای بنفش، سیاه، زرد و سفید دیده می‌شود. بادمجان انواع مختلفی دارد که یکی از معروفترین آنها به شکل گلابی می‌باشد.پوست آن براق و رنگ آن بنفش پررنگ می‌باشد در حالیکه گوشت آن به رنگ کرم است.

فواید مصرف بادمجان

بادمجان علاوه بر داشتن ویتامینها و مواد معدنی گوناگون، شامل مواد گیاهی مهمی‌می‌باشند که فعالیتهای آنتی‌اکسیدانی دارند و همچنین فیتونوترینت ها که شامل ترکیباتی فنولیکی مانند اسید کافئیک و کلروجنیک و همچنین فلئونیدهایی نظیر نیاسین می‌باشد.

محققان بر روی ماده گیاهی آنتوسیانین به نام نیاسین کار می‌کنندکه بر روی پوست بادمجان وجود دارد.نیاسین آنتی اکسیدانی قوی و تمییز کننده رادیکالهای آزاد می‌باشد که از پوسته سلولها در مقابل تخریب جلوگیری می‌کند. در مطالعه بر روی حیوانات، مشاهده نموده اند که نیاسین پیدا شده از لیپیدهای (چربی) موجود در پوسته سلولها محافظت می‌کند. پوسته سلولها معمولاً از چربیهایی تشکیل شده است که مسئول محافظت از سلولها در مقابل رادیکالهای آزاد می‌باشد و به مواد مغذی کمک می‌کنند که وارد سلول شوند واز هدر رفتن آنها جلوگیری می‌کنند و از طریق مولکولهای پیام رسان متوجه می‌شوند که سلولها چه نوع فعالیتی را باید داشته باشند.
مواد موجود در 100 گرم بادمجان

فیبر 2.48 گرم
پتاسیم 245.52 میلی گرم
منگنز 0.13 میلی گرم
مس 0.11 میلی گرم
ویتامینB1 (تیامین) 0.08 میلی گرم
ویتامین B6 (پایرودوکسین) 0.09 میلی گرم
فولات 14.26 میلی گرم
منیزیم 12.87 میلی گرم
ویتامین B3 0.59 میلی گرم

سلامتی قلب و عروق و تامین رادیکال آزاد:
هنگامیکه حیوانات آزمایشگاهی با کلسترول بالا، با آب بادمجان تغذیه میشوند،‌ کلسترول خون ، کلسترول در دیواره رگها و کلسترول موجود در آئورت آنها (آئورت رگی است که خون را از قلب وارد جریان بدن می‌کند) کاهش پیدا می‌کرد. این تاثیری که بادمجان بر کلسترول دارد نه تنها بدلیل نیاسین موجود در آن است بلکه بدلیل مواد فیتونوترینتهای دیگری که در بادمجان وجود دارد نیز می‌باشد.

نیاسین نه تنها یک از بین برنده قوی رادیکال آزادمی‌باشد، بلکه باعث جلوگیری از رسوب آهن اضافی موجود در بدن نیز می‌شود. اگر چه آهن یک ماده مغذی و ضروری است و برای حمل و نقل اکسیژن و عملکرد طبیعی سیستم دفاعی بدن ضروری است اما مقدار زیاد آن برای بدن مضر می باشد. آهن زیاد باعث زیاد شدن رادیکالهای آزاد می‌گردد و ریسک ابتلاء به بیماریهای قلبی و سرطان را بالا می‌برد. در زنان در سنین باروری که هر ماه مقداری از آهن خود را در طی عادت ماهانه از دست می‌دهند، زیاد شدن آهن خیلی کم پیش می‌آید ،‌اما برای زنان یائسه و مردان احتمال تجمع آهن زیاد است.

نیاسین، بوسیله کاهش رسوب آهن، رادیکالهای آزاد را نیز کاهش می‌دهد که این فرایند ها فواید زیادی برای بدن دارند و از آن جمله می‌توان به حفظ کلسترول خون از اکسید شدن ورسوب در جداره رگها، جلوگیری از تخریب بافت سلولی که ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین کاهش اثر تخریبی رادیکالهای آزاد موجود در مفاصل بدن که از ابتدائی ترین فاکتورها در مبتلاء شدن به بیماری روماتیسم می‌باشد ، نام برد.

خواص داروئی:(1)

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است . مهمترین خاصیت آن كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می خواهند وزن كم كنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد .(موارد ذیل صرفا” جهت اطلاع رسانی است و به معنای تجویز یا تکذیب خواص دارویی آن نیست)

1) بادمجان را حتماً باید بحالت كاملاً رسیده مصرف كرد زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در آنهائیكه آسم و برونشیت دارند باعث تحریك این بیماریها می شود.

2) بادمجان اثر نرم كننده و مدر دارد .

3) بادمجان بعلت دارا بودن آهن در رفع كم خونی داروی موثری است .

4) بادمجان را می توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت .

5) دانه بادمجان ایجاد یبوست می كند .

6) ریشه بادمجان و شاخه های خشك شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را داراست و قابض بوده و می توان در آن برای درمان احتلام شبانه و انواع خونریزیها استفاده كرد.

7) بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است .

8) خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می كند و شخص را از خطر سكته قلبی محفوظ می دارد .

9) بادمجان برطرف كننده یبوست است .

10) برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است .

11) جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.

12) بادمجان مقوی معده است .

13) آب زردرنگی كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود برای خشك كردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی كه دست و پایشان مرتب عرق می كند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

14) اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمیر كنند و به زگیل بمالند زگیل كنده خواهد شد .

15) از بادمجان می توان به عنوان مسكن برای تسكین در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدین طریق كه باید بادمجان را در فر بگذارید كه نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد نصف این مقدار آب به آن شكر قهوه ای اضافه كنید آنرا هم بزنید و بنوشید./www.irteb.com

مطالب مشابه را ببینید!