مجله تاپ‌ناز‌

با فواید نوشابه آشنا شوید (کاربردهای جالب نوشابه)

فواید و کاربردهای نوشابه

نوشابه‌هاي گازدار امروزه با مارک‌ها و برندهاي مختلف در دسترس قرار دارند اما استفاده از آن‌ها مي‌تواند باعث بروز مشکلات جدي در بدن شود. هميشه در مورد مضرات اين نوشيدني گفته شده است اما اين بار به برخي از فوايد آن نيز مي‌پردازيم.

نوشابه يکي از نوشيدني‌هاي بسيار محبوب اين روزها است و بسياري از جوانان شايد روزانه يک ليوان نوشابه بنوشند. اين درحالي است که بسياري از پزشکان و متخصصين آن را منع مي‌کنند. در اين مطلب نگاهي داريم به مهمترين دلايل مضر بودن نوشابه ها:

مواد تشکيل دهنده

  • افدرين: محرکي که روي اعصاب مرکزي بدن تاثير مي‌گذارد که معمولا در داروهاي کاهش دهنده ي وزن استفاده مي‌شود، اما اثرات مخربي روي کارکرد قلب دارد.
  • تورين: آمينو اسيد طبيعي که ضربان قلب و کارکرد ماهيچه‌ها را تنظيم مي‌‌کند که باز هم در مفيد بودن آن براي بدن شک بسياري وجود دارد.
  • ويتامين گروه ب: گروهي از ويتامين‌ها که مي‌توانند شکر موجود در نوشابه را به انرژي تبديل کرده و سبب ساخت ماهيچه شوند. البته اين ويتامين‌ها مصنوعي بوده و عمل اصلي را انجام نمي‌دهند.
  • کراتين: اسيد اورگانيکي که براي توليد انرژي ماهيچه‌ها مفيد است. اما پزشکان استفاده از آن را اصلا توصيه نمي‌کنند.

موارد استفاده

نوشابه براي تميز کردن دستشويي: نوشابه که ما از آن به عنوان نوشيدني خوشمزه ياد ميکنيم مي‌تواند به راحتي تمامي جرم‌هاي دستشويي و تمام سطوح سراميک و چيني را از بين ببرد. اسيدي که داخل اين نوشيدني وجود دارد به طور کامل همه باکتري‌ها و کثيفي‌ها را از بين مي‌برد.براي استفاده از اين ويژگي نوشابه تنها بايد آن را در محل مورد نظر بريزيد و سپس بعد از يک ساعت آن را بشوييد حتما با صحنه اي روبرو خواهيد شد که انتطار ديدن آن را نداريد.

پاک کردن چربي و گريس از روي لباس: يکي ديگر از موارد استفاده اين نوشيدني براي تميز کردن لباس است. بهترين نتيجه را نيز بر روي لباس‌ها گريسي خواهيد گرفت. تنها کافي است يک بطري نوشابه را روي لبسا خالي کنيد و سپس آن را بشوييد حتما تمام چربي‌ها و کثيفي‌هاي روغن از بين خواهد رفت.

فواید نوشابه
موارد پزشکی

نوشابه مسبب فشار خون بالا: فشار خون بالا يک عامل خطرزا براي بيماري قلب و عروق است. خطر حمله قلبي يا سکته مغزي براي کسي که ميزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسي است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است. بررسي‌‌هاي محققان نشان مي‌‌دهد به ازاي هر قوطي نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر مي‌‌رود. داده‌هاي مربوط به بيش از 2هزار و 500 نفر نشان مي‌‌دهد که نوشيدن بيش از 355 ميلي ليتر آب ميوه شکردار يا نوشابه گازدار در روز مي‌‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند. دانشمندان معتقدند که شکر زياد در خون باعث به هم خوردن حالت عادي رگ‌‌ها و ميزان نمک در بدن مي‌شود. نوشيدني‌هاي رژيمي که با شيرين کننده‌‌هاي مصنوعي شيرين شده باشند، چنين خطري را ندارند.

نوشابه عامل بد هضمي غذا: تقريبا همه مواد و ترکيبات موجود در نوشابه مضر هستند و هيچ ماده مفيدي در آن وجود ندارد. نوشابه‌‌هاي بي‌‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌‌هاي شيميايي هستند، مضرات زيادي دارند و مصرف آن‌ها توصيه نمي‌‌شود. مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و يا به عنوان نوشيدني همراه غذا به هيچ وجه توصيه نمي‌‌شود، دستگاه گوارش بدن براي هضم غذا نيازي به نوشابه ندارد و نبايد با هدف تسريع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخي افراد هم نوشابه را به عنوان يک نوشيدني و براي خنک شدن بدن مصرف مي‌کنند که به اين افراد نيز توصيه مي‌‌شود نوشيدني‌‌هاي سالم را جايگزين کنند.افرادي که با مشکل ترشح زياد و يا کم اسيد معده مواجه هستند بايد با مراجعه به پزشک و درمان دارويي اين مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثيري در اين زمينه ندارد، بلکه مي‌‌تواند عوارضي هم به همراه داشته باشد.

با فواید نوشابه آشنا شوید
نوشابه و خطر سکته بالا: مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته قلبي را تا 61 درصد افزايش مي‌‌دهد. پژوهشگران با تحقيق روي بيش از دو هزار و 500 نفر، در صدد يافتن پاسخي براي پرسش مربوط به تاثير نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهايت آنان به اين نتيجه رسيدند افرادي که به طور منظم نوشابه مصرف مي‌کنند تا 61 درصد بيشتر از ديگران و کساني که مصرف به مراتب کمتري دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار مي‌‌گيرند.

نوشابه عامل پوسيدگي دندان:يکي از مهم‌ترين مسائلي که امروزه با آن مواجه هستيم، استفاده بي‌‌رويه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌‌هاي گازدار و تنقلات حاوي مواد قندي است که در اين سنين با توجه به افزايش فعاليت‌هاي بدني تمايل به مصرف اين مواد نيز افزايش يافته و باعث ايجاد صدمات جبران ناپذيري بر بدن و دندان‌‌ها مي‌شود.نوشابه‌هاي گازدار به دليل وجود ترکيبات CO2 و تبديل آن به اسيد کربنيک باعث عدم جذب کلسيم مواد غذايي و در نتيجه ايجاد مشکلات اسکلتي و پوکي استخوان مي‌شود و از طرفي حل شدن تدريجي ميناي دندان و در نتيجه رنگ گرفتگي سطحي، ايجاد حساسيت، پوسيدگي‌هاي ريز روي ميناي دندان را به دنبال دارد.

مطالب مشابه را ببینید!