مجله تاپ‌ناز‌

اگر به سلامت موهایتان علاقه مند هستید بخوانید

سلامت مو

موهاي‌تان را خيلي دوست داريد؟ هزينه زيادي در ماه، صرف موهاي‌تان مي‌کنيد؟ اتوي مو و واکس و ژل موي‌تان را از خودتان جدا نمي‌کنيد؟ موهاي‌تان فر است، اما شما موي صاف دوست داريد و با کلي زحمت موهاي‌تان را صاف مي‌کنيد يا شايد هم بر عکس.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، خودتان را به هر دري مي‌زنيد تا موهاي خوبي داشته باشيد؟ بد نيست تا پايان مطلب همراه ما باشيد تا بدانيد از اين 100 هزار مويي که بر سر مبارک‌تان روييده است چه طور نگهداري کنيد؟ يادتان نرود شما موهاي‌تان را حالا حالاها لازم داريد پس کمي براي اين خرمن گيسو دل بسوزانيد.

مراقبت و نگهداري از مو
چي بخوريم؟

مصرف ميوه‌هاي تازه و سبزيجات مختلف براي موها به شدت مفيد است. خصوصا سبزي‌هايي مانند کرفس و کاهو و اسفناج و جعفري به خاطر داشتن آهن، که باعث تقويت مو مي‌شوند.

ماهي تازه و روغن‌هاي گياهي مثل روغن زيتون و روغن آفتابگردان و ذرت هم براي رشد موها و جلوگيري از ريزش موي سر سودمند هستند. اين مواد داراي آهن وکلسيم و مواد معدني مفيد براي موهاي شما هستند.

حبوبات منابع خوبي از آهن، روي و بيوتن هستند که مي‌توانند از نازکي و شکنندگي موي سر جلوگيري کند. آجيل هم منبع خوبي از سلنيوم به حساب مي‌آيد که مانع ريزش مو مي‌شود و براي سلامت پوست سر مناسب است.

تخم مرغ و به طور کلي مواد پروتئيني، لبنيات کم چرب به خاطر داشتن کلسيم، آردهاي سبوس‌دار که ويتامين‌هاي گروه B را دارند در صورتي که به حد کافي استفاده شوند مي‌توانند از ريزش مو بکاهند.

چه طور موهاي‌مان را بشوييم؟

خيلي‌ها فکر مي‌کنند هر چه قدر بيشتر در حمام موهاي‌شان را بشويند بهتر است. اما لازم نيست موهاي‌تان را هر نوبت که به حمام مي‌رويد بسابيد(!) براي موهاي خشک يک بار و براي موهاي چرب 2 بار شست‌وشو با شامپو کافي است.

بعضي‌ها تازه وقتي به حمام مي‌روند يادشان مي‌افتد روي کله مبارک‌شان يک خرمن مو دارند و با شانه مي‌افتند به جان موهاي خيس‌شان. شانه کردن در حمام باعث سست شدن ريشه مو و کنده شدن آن مي‌شود.

براي شانه کردن موها بهتر است از شانه‌هاي چوبي استفاده کنيد. جالب است بدانيد که شانه کردن موي سر هم اصولي دارد. برخلاف تصورتان موها را بايد از پايين به بالا شانه کنيد. يعني از انتها و ته مو تکه تکه شانه کنيد تا به سر مو و در واقع به ريشه مو برسيد.
اول پايين موها، بعد وسط مو و در آخر از بالاي مو شانه بزنيد. شانه زدن يکي از آن راهکارهاي نگهداري ارزان و بي دردسر مو است. شانه زدن باعث مي‌شود که چربي در تمام تارهاي مو پراکنده شود. تحريک پوست و افزايش جريان خون و رساندن مواد غذايي لازم به قسمت‌هاي مختلف مو از مزاياي شانه زدن است.

استفاده از نرم کننده‌ها براي موها مفيد است. بعد از هرنوبت حمام استفاده از نرم کننده مي‌تواند باعث نرم و براق شدن موها شود. فقط لطفا حواس‌تان باشد نرم کننده را به ريشه مو نماليد بلکه ساقه مو را به آن آغشته کرده و بعد از چند دقيقه، خوب آبکشي کنيد.

با موهاي‌تان مهربان باشيد. بي خيال چنگ زدن مو و هم زدن موهاي‌تان در حمام بشويد(!)شيوه درست شستن موها اين است، بايد موها را کف دست قرار داده و آرام و به طور دوراني شست و شو دهيد.

بعد از شنا حتما موهاي‌تان رابشوييد تا باقي مانده کلر يا نمک از موها پاک شود.

موهايمان هم مريض مي‌شوند!
موخوره که عين خوره به جان موها مي‌افتد، روز به روز موها را لاغرتر (بخوانيد نازک تر) و شکننده‌تر مي‌کند. باعث 2 شاخه شدن پايين هر تار مو مي‌شود و با هر بار شانه زدن، موها خرد مي‌شوند. براي از بين بردن موخوره مي‌توانيد ازروغن بادام تلخ استفاده کنيد.
به طوري که شب قبل از خواب روغن بادام را به پايين موها ماليده و آن را روي سر و در يک کلاه نرم پارچه‌اي جمع کنيد و صبح روز بعد به حمام برويد و موهاي‌تان را کاملا آبکشي کنيد. براي پيش‌گيري از موخوره مجدد، مي‌توانيد مقدارکمي از بخش پاييني موهاي‌تان را کوتاه کنيد. استفاده از تقويت کننده‌ها هم مي‌تواند در درمان موخوره تاثيرگذار باشد.

شوره سر، معرف حضور همه ما هست. شوره سر به گمان بعضي‌ها به خاطر خشکي پوست سر ايجاد مي‌شود، در صورتي که در کمال شگفتي شوره سر يکي از نشانه‌هاي تغذيه نامناسب است. مواد غذايي که حاوي پروتئين هستند مي‌توانند از شوره سر بکاهند. گاهي استفاده از مواد آرايشي مو مي‌تواند زمينه ساز شوره باشد که در اين صورت بايد استفاده از مواد آرايشي را به حداقل رساند.

حدود50 تا100 تار مو را در دست‌تان بگيريد و به آرامي بکشيد در حالت طبيعي بايد فقط 4 يا 5 تار مو کنده شود، اگر بيشتر از اين تعداد کنده شد، موهاي سرتان ريزش دارد. ريزش مو مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد.
بيماري‌هاي مربوط به تيروئيد يا عفونت‌هاي مختلف يا حتي فشارهاي عصبي و استرس از علت‌هاي ريزش مو هستند. يکي از علت‌هاي مهم ريزش مو کمبود آهن است. قابل توجه بعضي‌ها که بعد از خوردن وعده غذايي، چاي مي‌نوشند، حضور انورتان عرض‌کنم که شما در آينده‌اي نه چندان دور دچار فقر آهن مي‌شويد و بعد هم احتمالا با ريزش مو مواجه خواهيد شد. براي درمان ريزش مو بايد به کمک متخصص پوست و مو علت دقيق آن را شناسايي و بعد درمان کنيد.
در گفت وگو با متخصص پوست و مو
بي خيال ژل، مو و رنگ شويد
درباره مو و موضوعات مربوط به آن کلي سوال به ذهن همه ما مي‌رسد، به همين خاطر ترجيح داديم مهم‌ترين و شايع‌ترين سوالات را از دکتر تقوي رضوي بپرسيم. با ما همراه باشيد چون قطعا پاسخ خيلي از سوالات‌تان را مي‌يابيد.
آقاي دکتر چه طور تشخيص دهيم که جنس موهاي‌مان خشک است يا چرب يا معمولي؟
تشخيص جنس موي سر بعد از شست و شو مشخص مي‌شود. اگر يک يا 2 روز بعد از حمام، موي سرتان چرب شود به طوري که چربي سر قابل تشخيص باشد، جنس مو چرب است. در صورتي که تا 3 يا 4 روز بعد از استحمام موهاي‌تان چرب نشود جنس آن خشک است و در صورتي که بين اين 2 حالت باشد مي‌شود عنوان معمولي به مو داد. ضمن اين که موهاي خشک بيشتر دچار موخوره مي‌شوند و شکننده هستند. موهاي چرب لطيف‌تر و درخشان‌تر هستند.
‌خيلي‌ها معتقدند مواد تقويتي گياهي براي رشد موها مفيد هستند، آيا واقعا موادي مثل سدر و حنا و بابونه و امثال اين‌ها براي مو لازم است؟
حنا براي مو‌هاي چرب و سدر براي موهاي خشک تا حدي مناسب هستند، اما در حال حاضر لوسيون‌هايي در بازار موجود است که حاوي ترکيبات مختلف گياهي است و آنتي اکسيدان هم دارد و براي تقويت مو موثر است. توصيه مي‌شود که از اين لوسيون‌هاي حاوي ترکيبات تقويتي استفاده شود، اين لوسيون‌ها از ترکيب نخود و تخم مرغ و مواد مختلف ديگر تاثيرگذارتر خواهد بود.
چون مو يک عضو مرده است و نمي‌شود انتظار داشت مواد گياهي که روي مو ماليده مي‌شود تاثير خاصي روي آن بگذارد. اما لوسيون‌ها حاوي ترکيبات مختلفي‌اند ضمن اين که شوينده هم به حساب مي‌آيند.
‌استفاده از اتوي مو يا سشوار و ابزارهاي مختلفي که براي حالت دادن به مو،اين روزها خيلي رايج است، به مو آسيب مي‌زند؟
بله، هر نوع ضربه‌اي که به مو وارد شود مي‌تواند به مو آسيب بزند. اتوي مو، سشوار و ابزارهايي که براي پيچاندن يا فر مو استفاده مي‌شود مي‌تواند به مو صدمه بزند. حتي کش‌هايي که باعث کشيده شدن موها و کنده شدن آن‌ها مي‌شود هم به شدت صدمه مي‌زنند. تل زدن به موها در مدت طولاني يا بافتن موها هم اصلا توصيه نمي‌شود چون بازهم نوعي فشار و ضربه به حساب مي‌آيد.
به هنگام استفاده از سشوار هم بايد از کم‌ترين حرارت آن استفاده کرد وآن را در دورترين فاصله از مو قرار داد. به طور کلي استفاده از ژل و واکس و موس و حتي رنگ مو هم با تناوب و مقدار زياد توصيه نمي‌شود.
آقاي دکتر به عنوان آخرين سئوال چند نکته کليدي براي بهداشت موها را به خوانندگان ما توصيه کنيد؟
اولا سعي کنيد وسايل آرايشگاه‌تان کاملا اختصاصي باشد، وسايلي مثل شانه و قيچي و… تا از انتقال بيماري‌هاي پوست و مو در امان بمانيد. دوما خيلي از خانم‌ها وقتي مي‌خواهند روسري بخرند، همه مدل روسري و شال را روي سرشان امتحان مي‌کنند و در حالي که مي‌دانند اين روسري را قبلا فرد ديگري پوشيده و ممکن است دچار بيماري قارچي بوده باشد. بهتر است روسري را روي هر پوششي که بر سر داريد امتحان کنيد.

مطالب مشابه را ببینید!