مجله تاپ‌ناز‌

علائم تعجب آور افت ناگهانی قند خون

نشانه افت قند خون ناگهانی

7 نشانه های عجیب افت قند خون ناگهانی

افت قند خون ناگهانی خیلی از مبتلایان دیابت را درگیر می کند و زمانی رخ می دهد که فرد دیابتی بیش از حد انسولین تزریق می کند، یک وعده غذایی را از دست می دهد و یا ورزش خیلی شدید می کند.

در موارد نادر هم ممکن است فردی که دیابتی نیست، دچار افت ناگهانی قند خون شود. با این حال غیر منتظره ترین علائم مرتبط با افت ناگهانی قند خون اینها هستند :

حرکت و لرزش

عدم تعادل قند خون می تواند بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. بدن شما هنگام افت قند خون، با آزاد کردن کاتکول آمینها ( هورمون دوپامین و آدرنالین)، این وضع را که به معنی تحریک گلوکز می باشد و می تواند به لرزش دست منجر شود. به صورت معمول، دوپامین بیشتر در بدن چیز خوبی است زیرا به عنوان یک ارتقا دهنده خلق و خو و مسکن می تواند عمل کند. اما اگر فعالیت ورزشی یا تجبه ای لذت بخش مانند خوردن شکلات نداشته اید باید مراقب این نوع لرزش ها و تکان های بدن باشید.

 

سرگیجه

هنگام افت قند خون ممکن است فردی که مبتلا به دیابت است دار سرگیجه شود. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است ناگهان دچار سرگیجه شوند که با افزایش ناگهانی دمای بدن ممکن است همراه باشد و می تواند شاریطی هشدار دهنده باشد. در زمان وقوع این حالت، فرد باید دیگران را با خبر سازد که مبتلا به دیابت است تا بتواند کمک دریافت کند و در بهترین حالت یک خوراکی به شما بدهند تا سطح گلوکز خون شما افزایش پیدا کند. درشرایطی که قند خون پایین می توند باعث احساس سرگیجه شود، دلایل دیگر هم می توانند در این زمینه موثر باشند که دمای بیش از اندازه بالا، کم آبی بدن یا واکنش به دارو از این جمله هستند.

نشانه افت قند خون ناگهانی

نداشتن تمرکز

مغز به صورت ویژه نسبت به افت سطح گلوکز حساس می باشد و ممکن است در این شرایط در حفظ تمرکز روی یک موضع با درک صبحت های فردی دیگر که موضوعی را برای شما توضیح می دهد، دچار مشکل شوند. این ناتوانی در تمرکز ممکن است از خستگی بیش از اندازه ناشی شود. اما در بیشتر مواقع می توان با دریافت قند خون آن را اصلاح کرد. مصرف خوراکیهایی که از متحوای متعادل پروتئین و چربی ها سود می رند به جای مصرف کلوچه و یا شکلات توصیه می شود.

 

پرش عضلانی

یکی از نشانه های افت قند خون خفیف همین پرش های عضلانی می باشد و هنگامی شکل می گیرد که قند خون به زیر 40 میلی گرم در هر دسی لیتر برسد. پرش عضلانی کاملا غیر ارادی است و از این رو امکان متوقف کردن آنها وجود ندارد. جدا از قند خون پایین، پرش های عضلانی می توانند نشانه ای از مصرف زیاد کافئین باشند و بر همین اساس شاید به کاهش مصرف قهوه و نمرکز بر مصرف کربوهیدرات های پیچیده نیاز باشد.

 

از دست دادن هوشیاری

افرادی که هوشیاری خود را از دست می دهند، متوجه این نشانه نمی شوند، از این رو نشانه های هشدار دهنده دیگر به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید، نباید نادیده گرفته شوند. هیپوگلیسمی دیابتی می تواند به تشنج نیز منجر شود که نه تنها برای خود بیمار بلکه برای کل افراد درگیر می تواند وضعیتی وحشتناک باشد. در موارد نادر، هیپوگلسمی دیابتی می تواند مرگبار نیز باشد. مصرف قرص گلوکز به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بیماران دیابتی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

 

تحریک پذیری

نوسانات خلقی و همچنین گریه هیستریک و یا خشم غیر قابل کنترا در بعضی از افراد می تواند نشانه افت قند خون باشد. معمولا این حالات احساسی با مصرف منابع سالم مانند موز و یا دیگر منابع سالم قند برطرف می شود.

 

عرق کردن

اگر شما حتی در مکانی با درجه حرارت متوسط عرق می کنید، این نشان دهنده کاهش قند خون است. عرق کردن دائمی یکی از نشانه های افت قند خون است یعنی قند خون کمتر از 70 میلی گرم در هر دسی لیتر می شود. این نوع عرق کردن بیشتر در پشت گردن و یا خط مو اتفاق می افتد، در شب هم ممکن است رخ دهد که به آن هیپو گلیسمی شبانه هم می گویند.

مطالب مشابه را ببینید!