مجله تاپ‌ناز‌

مانی حقیقی؛ بیوگرفی مانی حقیقی و عکس های او و همسرش و زندگی شخصی اش

مانی حقیقی بازیگر و کارگردان صاحب سبک ایرانی است که بیشتر به دلیل حضور در فیلم های اصغر فرهادی شناخته می شود. ما نیز امروز در سایت ادبی و هنری تاپ ناز قصد داریم تا زندگی کامل این بازیگر را از آغاز تا پایان برای شما عزیزان بنویسیم. پس مادامی که شما نیز به این بازیگر مردمی علاقه دارید، در ادامه متن همراه سایت تاپ ناز باشید.

photo 2024 02 17 16 09 29

بیوگرافی مانی حقیقی

مانی حقیقی نویسنده، کارگردان سینمای ایرانی تولد 25 تیر سال 1348 در شهر تهران است. او فارغ التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه مک گیل در سال 1991، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه گولف در سال 1997 و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه ترنت در سال 2000 است.

مانی حقیقی

خانواده مانی حقیقی

مادرش لیلی گلستان یکی از مترجمان معروف و پدرش نعمت حقیقی فیلمبردار پرآوازه ایرانی است. او نوه ابراهیم گلستان، کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است. خوهرش صنم، وکیل حوزه نفت و گاز و کارمند اوپک است.

مانی حقیقی

آثار مانی حقیقی

مانی حقیقی نویسنده و کاگردان فیلم های موفقی همچون کنعان، آبادان، کارگران مشغول کارند، پذیزایی ساده، 50 کیلو فیلم آلبالو، آزدها وارد می شود و خوک است. او نویسنده فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی، و همچنین فیلم درباره الی هم بوده است.

مانی حقیقی

بازی در فیلم

او در فیلم های آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی و ورود آقایان ممنوع به کارگردانی رامبد جوان ایفای نقش کرده است.

مانی حقیقی

بازی در فیلم درباره الی

مانی حقیقی عمده شهرت خود را مدیون بازی در فیلم درباره الی است. دربارهٔ اِلی عنوان فیلمی سینمایی ساختهٔ اصغر فرهادی و با تهیه‌کنندگی مشترک اصغر فرهادی و سید محمود رضوی محصول سال ۱۳۸۷ ایران است. دربارهٔ الی پس از اکران و نمایش مورد ستایش منتقدان و مردم قرار گرفت. خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹ به این فیلم اهدا شد. اصغر فرهادی در دربارهٔ الی از سبک رئالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد.
داستان فیلم روایت‌گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده‌اند. دوستان احمد (شهاب حسینی) که پس از سال‌ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند. به همین خاطر، مربی مهدکودکی به نام «اِلی» (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی)، به همراه دیگران به این سفر آمده‌است. امّا پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به تراژدی تبدیل می‌شود و هر کس در مورد این مسئله به قضاوت پرداخته و دیگری را مقصر می‌داند. تا آن‌جا که جمع به خاطر منافع خود زمانی‌که نامزد جستجوگر الی در پی او از راه می‌رسد از حمایت الی دست کشیده و سپیده را مجاب می‌نماید که در مورد الی حرف‌های نادرست و دروغ‌های کوچکی بگوید؛ دروغ‌هایی که تبدیل به فاجعه می‌شوند.

تجربه کارگردانی

مانی حقیقی با فیلم 50 کیلو آلبالو یکی از فیلم های درخشان سینمای ایران را نویسندگی و کارگردانی کرد. داستان از مجلس عروسی مرجان (مونا احمدی) آغاز می‌شود. در میانه‌های عروسی مأموران برای دستگیری داماد خلافکار (سروش صحت) وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود گرامی (ساعد سهیلی) باعث می‌شود تا دوست داوود، مجید (علی صادقی) که خیال می‌کند او تیر خورده لباس‌های او را در بیاورد و او را به داخل اتاق ببرد، آیدا صوفی (هستی مهدوی‌فر) هم تصادفاً به همان اتاق می‌رود و یک مأمور آن‌ها را باهم می‌بیند مرجان در اتاق را قفل می‌کند تا داماد خلافکار نتواند فرار کند، داوود که نمی‌تواند از اتاق خارج شود تا لباس‌های خود را به تن کند یک مانتو زنانه می‌پوشد و از خانه خارج می‌شود، او سوار ماشین آیدا می‌شود ماشین آن‌ها با ماشین پلیس تصادف می‌کند و مأموران که فکر می‌کنند آن‌ها با هم رابطه داشتند بازداشتشان می‌کنند.

فیلم شناسی

(1381) آبادان، نویسنده و کارگردان

(1384) چهارشنبه سوری، نویسنده

(1384) کارگران مشغول کارند، نویسنده و کارگردان

(1386) کنعان، نویسنده و کارگردان

(1386) هامون بازها (مستند)، کارگردان

(1387) درباره الی…، بازیگر

(1388) پنجاه کیلو آلبالو، نویسنده و کارگردان

(1388) آسمان محبوب، بازیگر

(1389) ورود آقایان ممنوع، بازیگر

(1391) پذیرایی ساده، بازیگر، نویسنده و کارگردان

(1392) آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

(1392) ملبورن

جوایز

بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر:سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش سینمای بین الملل برای فیلم کارگران مشغول کارند

بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر:دیپلم افتخار فیلم محبوب تماشاگران در بخش سینمای بین الملل برای فیلم کنعان

جشنواره فیلم های آسیایی:جایزه فیلم آسیایی برای فیلم “کارگران مشغول کارند”

جشنواره بین المللی فیلم برلین:برنده جایزه نتپک برای فیلم “پذیرایی ساده”

جشنواره بین المللی فیلم ورشو:برنده جایزه بخش مسابقه آدم خاص برای فیلم پذیرایی ساده

مطالب مشابه را ببینید!