مجله تاپ‌ناز‌

لپ تاپ بهتر است یا تبلت؟

لپ تاپ بهتر است یا تبلت؟

اگر بین دوراهی مانده اید و نمی دانید که لپ تاپ بخرید و یا تبلت، مقاله زیر را کامل مطالعه کنید.

پس از عرضه‌ی تبلت‌ها به بازار و رشد نسبی سخت‌افزار مورد استفاده در این گجت‌ها، رفته رفته فاصله‌ی تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها کاهش یافته است، بطوریکه محصولاتی چون سرفیس پرو ۳ مایکروسافت با شعار تبلتی برای جایگزینی لپ‌تاپ‌ روانه‌ی بازار شده است. اما آیا تبلت‌ها کارایی لازم برای جایگزینی لپ‌تاپ‌ها را دارند؟ PCWorld بدین منظور مشخصات فنی مربوط به ۷۰۰ تبلت را با ۲،۰۰۰ لپ‌تاپ را استخراج کرده است که می‌توان براساس آن به نتایج خوبی در مورد قابلیت‌های محصولات هر دو حوزه رسید.

  همانطور که گفتیم، PCWorld مشخصات فنی مربوط به ۲٫۰۰۰ لپ‌تاپ و ۷۰۰ تبلت را استخراج کرده و در قالب نمودارهایی منتشر کرده است که شامل میزان حافظه‌ی رم، اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش، باتری و قابلیت‌های ارتباطی است.

یقینا کاربرانی چون توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، تدوین‌کنندگان حرفه‌ای تصاویر ویدئویی و گیمرهای حرفه‌ای که اصطلاحا Power User خوانده می‌شوند، میانه ی چندان خوبی با گجت‌های قابل حمل چون تبلت‌ها ندارند و تنها گزینه‌ی مناسب برای آن‌ها لپ‌تاپ است. اما در مقابل تبلت‌ها نیز دارای قابلیت‌های چون اپلیکیشن‌های متنوع و کیبوردهای لمسی در کنار بهره‌گیری از کنترل چندانگشتی با ارگونومی مناسب هستند که این گجت‌ها را نیز در موضع مناسبی قرار داده و در واقع نمی‌توان تبلت‌ها را در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها ضعیف خواند.

حافظه‌ی رم: لپ‌تاپ‌ها با فاصله‌ی زیاد دست بالاتر را در اختیار دارند

استفاده از حافظه‌ی رم با ظرفیت کم در تبلت‌ها امری است که شاید کاربران عادی نیز در زمان استفاده از تبلت به آن پی ببرند. این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که چند اپلیکیشن را همزمان استفاده کرد و بین آن‌ها سوئیچ کنیم. برای مثال در صورتی که در حال انجام بازی برای چک‌کردن ایمیل از محیط بازی خارج شده و دوباره وارد محیط بازی شویم، کند بودن را به‌دلیل کمبود رم که مجبور است حافظه را برای اجرای برنامه‌ی درخواست شده خالی کند، احساس می‌کنیم. حافظه‌ی رم با ظرفیت پایین به‌این معنا است که اپلیکیشن نیاز به بروزرسانی بیشتری در حافظه‌ی رم داشته که این موضوع برای کاربرانی که از قابلیت چند وظیفگی سیستم بیشتر استفاده می‌کنند، آزاردهنده خواهد بود.

در نمودار زیر حافظه‌ی رم مربوط به ۵۰ درصد از لپ‌تاپ‌ها را مشاهده می‌کند . توجه داشته باشید که اغلب لپ‌تاپ‌ها امروزی بصورت پیش‌فرض با حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی همراه می‌شوند که در صورت نیاز نیز می‌توان این میزان را به ۸ و ۱۶ گیگابایت افزایش داد. البته نسل جدید مک بوک پرو‌های اپل بصورت پیش‌فرض دارای ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم هستند، از این‌رو اجرای چندین نرم‌افزار و اپلیکیشن در کنار هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها، اغلب تبلت‌ها دارای حافظه‌ی رم ۱ گیگابایتی هستند که در بهترین حالت این میزان رم در شماری از تبلت‌ها به ۲ گیگابایت افزایش می‌یابد که در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها چندان زیاد نیست.

سرفیس‌پرو ۳ مایکروسافت از وجود ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد که هرچند در میان تبلت‌ها مقدار بسیار بالایی است، اما این میزان در دنیای لپ‌تاپ‌ها حافظه‌ی چندان زیادی نیست و یک ظرفیت معمولی محسوب می‌شود.

برنده‌ی رقابت حافظه‌ی رم: لپ‌تاپ

حافظه‌ی داخلی: برنده‌ی بلامنازع، لپ‌تاپ

حافظه‌ی داخلی یک گجت مشخص می‌کند که چه میزان داده را می‌توان در یک گجت ذخیره کرده و مورد استفاده قرار داد که می‌تواند شامل ویدئوهای با رزولوشن بالا یا انواع موسیقی‌ها باشد.

در حال حاضر بسیاری از تبلت‌ها از حافظه‌های داخلی با ظرفیت ۱۶ تا ۶۴ گیگابایت بهره می‌برند و تنها در موارد معدودی شاهد استفاده از حافظه‌های داخلی با ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت هستیم که قیمت این نمونه‌ها نیز بسیار بالاتر از میانگین قیمت تبلت‌های موجود است. برای مثال یک تبلت با حافظه‌ی داخلی ۵۱۲ گیگابایتی قیمتی در حدود ۲٫۰۰۰ دلار خواهد داشت.

در نمودار زیر می‌توانید قیمت تبلت‌ها را با توجه به حافظه‌ی داخلی مورد استفاده مشاهده کنید. این نمودار کاملا گویای استفاده از حافظه‌هایی با ظرفیت کمتر از ۵۰ گیگابایت در این محصولات است.

نمودار زیر نیز گویای قیمت لپ‌تاپ‌ها با توجه به ظرفیت حافظه‌های مورد استفاده است. همانطور که در این نمودار نیز مشاهده می‌کنید می‌توان از میان گزینه‌های موجود لپ‌تاپ‌هایی را با ظرفیت ۱ ترابایت و قیمت پایین‌تر از ۱٫۰۰۰ دلار تهیه کرد که البته باید به استفاده از هارد‌های HDD در این لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد، چراکه استفاده از حافظه‌های SSD قیمت را در دنیای لپ‌تاپ‌ها نیز بالاتر می‌برد.

البته شاید طرفداران تبلت‌ها حافظه‌ی داخلی را چندان پراهمیت ندانند، چراکه این روزها استفاده از سرویس‌های ذخیره‌ی ابری در حال افزایش است و از این‌رو افرادی که به حافظه‌ای بیش از ۶۴ گیگابایت نیاز داشته باشند، می‌توانند از سرویس‌های ذخیره‌ی ابری استفاده کنند.

اما در مقابل افرادی که این چنین فکر می‌کنند، شماری از کاربران نیز خود را ملزوم به همراه داشتن حافظه‌های با ظرفیت بالا می‌کنند که هدف از این کار به‌همراه داشتن تمام آرشیو موسیقی یا تصاویر کاربر است و این موضوع یکی از مشکلات اصلی تبلت‌ها است.

برنده‌ی رقابت حافظه‌ی داخلی: لپ‌تاپ‌ها

صفحه‌ی نمایش: کفه‌ی ترازو به سمت تبلت سنگین‌تر است

تا اینجای کار، مقایسه‌ی انجام شده روی خوشی به تبلت‌ها نشان نداده است، اما صفحه‌ی نمایش نقطه‌ای است که تبلت‌ها قادرند در مقابل لپ‌تاپ‌ها عرض اندام کنند. حافظه‌ی رم و قدرت پردازشی عرصه‌ای نیست که گجت‌های موبایل قادر به عرض اندام در آن باشند، اما همانطور که گفتیم صفحه‌ی نمایش به لطف بالا رفتن رزولوشن و در نتیجه تراکم پیکسلی، موردی است که تبلت‌ها قدر ظاهر می‌شوند.

در نمودار زیر می‌توانید نگاهی به تراکم پیکسلی شماری از تبلت‌های محبوب بازار داشته باشید. از سال ۲۰۱۳ میلادی، میانگین تراکم پیکسلی تبلت‌های موجود به ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ افزایش یافته است که برای صفحات‌نمایشی به‌اندازه‌ی ۷ تا ۱۱ اینچ رقم بسیار مناسبی است.

در میان لپ‌تاپ‌‌های پرطرفدار نیز میانگین تراکم‌پیکسلی در عدد نه‌چندان جالب توجه ۱۱۶ پیکسل در هر اینچ ثابت مانده است که در سال ۲۰۱۴ رقم چندان بالایی نیست.

تراکم پیکسلی تبلت‌ها با ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ در مقابل تراکم پیکسلی لپ‌تاپ‌ها که برابر ۱۱۶ پیکسل در هر اینچ است، گویای شرایط موجود است، هرچند شاید این اختلاف در اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش کمی مقایسه را از حالت عادلانه خارج کند، اما در صورتی که بزرگ‌ترین تبلت با صفحه‌ی نمایش ۹ اینچ و لپ‌تاپی با صفحه‌ی نمایش ۱۳ اینچ را در نظر بگیریم، بازهم تبلت‌های گوی سبقت را ربوده و خود را به‌عنوان برنده مطرح می‌کنند. البته باید به وجود مک‌بوک‌‌پروهای اپل نیز اشاره کرد که دارای تراکم پیکسلی بالایی هستند.

برنده‌ی رقابت صفحه‌ی نمایش: تبلت‌ها

عمرباتری: اختلاف فاحش تبلت‌ها

مقایسه‌ی عمرباتری برای این دو فرم‌فکتور چندان صحیح نباشد. در صورتی که بخواهیم عمر باتری و تلفن‌هوشمند با سخت‌افزار مشابه در یک کلاس را مقایسه کنیم، پاسخ منطقی است، اما زمانی که دو گجت از دو دنیای متفاوت را در این مورد، مقابل همدیگر قرار می‌گیرد، اختلاف‌ فاحش می‌شود. یقینا یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی در مقایسه با یک تبلت ۷ اینچی به باتری با ظرفیت بیشتری احتیاج دارد.

برای ترسیم نمودار مربوط به عمرباتری انواع گجت‌ها، به اطلاعات ارائه شده توسط تولیدکنندگان این گجت‌ها بسنده شده است. در نمودار زیر می‌توان اطلاعات مربوط به عمرباتری ۵۰ لپ‌‌تاپ محبوب را مشاهده کرد.

میانگین عمرباتری لپ‌تاپ‌ها در حدود ۶ ساعت است، هرچند لپ‌تاپ‌هایی چون ThinkPad X240 نیز وجود دارند که قادرند برای ۱۷ ساعت انرژی مورد نیاز لپ‌تاپ را تامین کنند. در مقایسه با تبلت‌ها که میانگین عمر باتری آن‌ها ۱۰ ساعت است، لپ‌تاپ‌ها اوضاع چندان خوبی ندارند.

عمر باتری ۱۰ ساعته، مرسوم‌ترین قابلیتی است که از نظر باتری در میان تبلت‌ها می‌توان از آن نام‌برد، چراکه تولیدکنندگان تبلت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که یک تبلت خوب زمانی در دنیای تبلت‌ها جدی گرفته می‌شود که عمر باتری آن خداقل ۱۰ ساعت باشد. باتری یکی از مهم‌ترین نکات برای افرادی است که در طول روز فعالیت زیادی دارند و نمی‌توانند برای شارژ گجت خود، مدت زیادی را صرف کنند، از این‌رو باید در این مورد نیز تبلت‌ها را برنده‌ی رقابت اعلام کرد.

برنده‌ی رقابت باتری: تبلت‌ها

قابلیت ارتباطی: تبلت‌ها بازنده اصلی میدان

در نظر گرفتن قابلیت‌های ارتباطی از جمله‌ی مواردی تقریبا بسیاری از کاربران در زمان خرید یک گجت به آن توجه کمی دارند، اما این مساله در زمان استفاده از گجت تبدیل به عمده‌ترین مشکل کاربران می‌شود، چراکه تبلت‌ها از نظر برخورداری از پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی در مقایسه با تبلت‌ها چندان قوی نیستند. آمار برخورداری از انواع پورت‌های ارتباطی در مقایسه بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها چندان درخشان نیست. امروزه تمامی لپ‌تاپ‌ها از پورت USB بهره می‌برند که تنها ۲۷ درصد از تبلت‌ها چنین امکانی دارند، میزان بهره‌گیری از پورت HDMI برای لپ‌تاپ‌ها ۸۲ درصد در مقابل ۱۵ درصد برای تبلت‌ها است.

معمولا می‌توان به‌راحتی تمامی پروژکتورها را بی‌هیچ مشکلی به لپ‌تاپ‌ها متصل کرد که این امر در مورد تبلت‌ها چندان راحت نیست.

تولیدکنندگان تبلت‌ها راهکارهای ارتباطی زیادی را برای تسهیل ارتباط تبلت‌ها و ابزار‌های موبایل با سایر گجت‌ها انجام داده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به اپل تی‌وی برای آیپد، کروم‌کست برای نکسوس و آداپتور بی‌سیم مایکروسافت برای سرفیس‌پرو اشاره کرد، اما این راهکار نیز یک روش جامع برای استفاده از در سایر کاربردها نیست.

پراستفاده‌ترین پورت ارتباطی در تبلت‌ها، میکرو USB است که در حدود ۵۷ درصد از تبلت‌ها از آن بهره می‌برند.

برنده‌ی رقابت امکان ارتباطی: لپ‌تاپ‌ها

لپ‌تاپ‌، برنده‌ی فعلی رقابت

در حال حاضر باید لپ‌تاپ‌ها را برنده‌ی بی‌چون چرای رقابت میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از نظر فاکتورهای در نظر گرفته شده بدانیم، اما نباید این نکته را از نظر دور کرد که تبلت‌ها روز به روز در حال پیشرفت بوده و شاهد تقویت روزافزون این گجت‌ها از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم. در این بین ظهور محصولاتی چون سرفیس‌پرو ۳ مایکروسافت عرصه را بیش از پیش برای لپ‌تاپ‌ها تنگ می‌کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا در سال‌های آتی تبلت‌ها توانایی پشت سر نهادن لپ‌تاپ‌ها را خواهند داشت؟

منبع:زومیت

مطالب مشابه را ببینید!