مجله تاپ‌ناز‌

نکات مهم روزه گرفتن روزه اولی ها

روزه اولی ها در روزهای گرم فصل تابستان چگونه روزه بگیرند؟ آیا فرزندان کم سن ما می توانند روزه گرفتن در روزهای گرم و طولانی را تحمل کنند؟

 

درباره روزه گرفتن روزه اولی ها

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بسیاری از والدین درباره روزه گرفتن فرزندان شان دچار تردید می شوند. آنها می خواهند بدانند که آیا روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی زیاد در فصل گرما برای کودک قابل تحمل است یا ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سلامت او شود. در واقع روزه داری می تواند فواید روحی و جسمی زیادی برای کودک داشته باشد.

وظیفه والدین در مورد روزه داری کودکانی که به سن تکلیف رسیده اند، این است که پیش از فرا رسیدن ماه روزه داری آنها را برای این فریضه آماده کنند. بدون شک روزه داری و تحمل گرسنگی برای کودکانی که از سنین پایین شاهد روزه گرفتن والدین خود بوده و به این کار تشویق شده اند، آسان تر است و به دلیل احساس معنوی خاصی که تجربه می کنند، توان شان افزایش می یابد. اگر می خواهید با خیال راحت شاهد روزه داری فرزندتان باشید توصیه های این دکتر متخصص تغذیه را به دقت بخوانید.

نکات مهم روزه گرفتن روزه اولی ها

روزه داری در کودکان

روزهای طولانی، روزه و کودکان

همان طور که روزه برای افراد سالم و بالغ یک فریضه و جزء واجبات است مطابق فتوای علما، روزه داری حتی به قصد قربت جایی که بیم صدمه و زیان به فرد داشته باشد، حرام است و گناه محسوب می شود.

حسب شرایط بدنی کودک، روزه داری ممکن است آثار مفید یا مضر داشته باشد. استثنائا یک فرد ممکن است از نظر سنی کودک باشد ولی از نظر جثه، ذخیره بدنی و میزان چربی، در وضعیتی قرار داشته باشد که روزه داری برایش سنگین نباشد. با این حال، اکثر کودکان به خصوص کودکان کم سن وسال عموما وضعیت شکننده ای دارند، به خصوص که در دوره رشد هم قرار داشته باشند که در این صورت هم از نظر علمی و هم از نظر شرعی روزه گرفتن در آنها مجاز نیست. کودکان باید توجه کنند که خواست قلب خود را به احکام الهی ترجیح ندهند و صرفا به این دلیل که دلشان می خواهد کار خوبی انجام دهند، سلامت خود را به خطر نیندازند.

روزه اولی ها چگونه روزه می گیرند؟

هر فردی بسته به توان، استقامت، تحمل و بنیه ای که از خود سراغ دارد خود را مهیا می کند.

افرادی که بار ها روزه گرفته اند، آب دیده تر شده اند و به تجربه دریافته اند که چگونه استراحت، فعالیت، خواب، بیداری و عبادت شان را تنظیم کنند تا هم کم نیاورند و هم از وظایف اجتماعی شان باز نمانند. روزه داری به معنی تعطیلی وظایف ما نسبت به جامعه، خانواده، والدین، تعطیلی تحصیل علم و… نیست.

پس انجام این امور نیاز به بنیه دارد. برخی کودکان به خصوص بار اولی ها فکر می کنند که هر چه سختی بیشتری بکشند اجر و ثواب بیشتری می برند، درحالی که خداوند در قرآن می فرماید:«ای رسول گرامی، چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بر خود حرام کرده ای.»

استفاده ای که از این آیه می کنیم این است که وقتی ما در ساعت های بیداری می توانیم سحری و افطار مرتب و متوازنی داشته باشیم، باید از این فرصت استفاده کنیم. گاهی اوقات عادت بیدار نشدن برای مصرف سحری از سوی کودکان به غلط به عنوان نشانه ای از قدرت و استقامت تلقی می شود و در برخی مواقع بابت این کار بین خودشان پز هم می دهند. روزه اولی ها باید توجه کنند که مصرف سحری را فراموش نکنند.

نکات مهم روزه گرفتن روزه اولی ها

چگونگی روزه داری روزه اولی ها

تشنگی روزه داری با چه مایعاتی باید برطرف شود؟

اصولا غذاهای پرنمک و پروتئین ها به خصوص کشک باعث شدت تشنگی می شود. اما مهم تر از مصرف مایعات، باید توجه کنیم مصرف پروتئین، نمک و کشک را معتدل کنیم. می دانید که در ماه رمضان مصرف آش رشته و کشک جزء عادات فرهنگی ما ایرانیان است. در کنار لذتی که از آش و کشک می بریم نباید اعتدال مصرف را هم فراموش کنیم. بهترین مایعات آب است به خصوص اگر اندکی نعناع هم به آن اضافه کرده باشیم چون این کار اثر بسیار خوبی در طولانی تر کردن حس رفع تشنگی دارد و تحمل تشنگی را برای روزه دار سهل تر می کند. چای با اینکه جزء مایعات محسوب می شود با این حال مدر است و معمولا به ازای هر لیوان آبی که می خوریم به اندازه 1/1برابر آن آب از دست می دهیم! پس بهتر است در مصرف چای هم زیاده روی نکنیم. مصرف 2تا 3استکان چای کافی است.

آیا قندخون پایین در کودکان خطرناک است؟

افت شدید قندخون کودک نشانه ای از ناتوانی او برای روزه داری است. توجه کنید که واژه کودک دامنه سنی 3تا 12سال را شامل می شود. هرچه کودک کم سن و سال تر باشد و هرچه بیشتر شاهد ناتوانی او برای تحمل گرسنگی باشیم، باید بیشتر به این مسئله توجه کنیم که این کودک بالغ نشده از همان اول شرایط روزه داری را نداشته و نباید برای انجام یک عمل مستحب به گناه بیفتد.

سفره افطار و سحر باید شامل چه مواد غذایی باشد؟

سفره کودکان مشابه بزرگسالان است با این تفاوت که بدن کودکان با اینکه به نسبت بزرگسالان آب بیشتری دارد، با این حال در پی همان میزان روزه داری، آب بیشتری از دست می دهند و بیم کم آبی (اصطلاحا دهیدراسیون) در آنها بیشتر است. پس کودکان باید غذاهای آبکی مانند سوپ را بیشتر مصرف کنند و مصرف آب بیشتری داشته باشند.

برای جلوگیری از پرخوری هنگام افطار در کودکان چه باید کرد؟

مکانیسم های تنظیم مصرف غذا و مایعات در کودکان از همین مکانیسم ها در بزرگسالان دقیق تر است. کودکی که ساعت ها روزه بوده نیاز به غذا دارد و نباید منع شود مگر اینکه به وضوح شاهد پرخوری باشیم که در این صورت باید به کودک یادآوری شود اگر به قصد ثواب و نزدیکی به خدا روزه گرفته، در حدیث قدسی داریم که مغضوب ترین حالت فرد نزد پروردگار زمانی است که شکمش انباشته باشد. باید به زبان نرم به کودک یاد بدهیم که کار نیک خود را با کراهت پرخوری از بین نبرد.

نکات مهم روزه گرفتن روزه اولی ها

کودکان چاق و روزه گرفتن

همه چیز درباره روزه کله گنجشکی

بسته به جثه و توان کودک و البته سن، کودک می تواند شروع به روزه کله گنجشکی کند. روزه کله گنجشکی حکایت «فاستبقوا الخیرات» است. هر اقدامی در جهت تمرین نیکی و واجبات مشروط به اینکه خلاف حکم شرع نباشد و بیم ضرر و زیان به بدن نباشد و فرد با انجام این مستحب از واجبات باز نماند، پسندیده است. کودکان برای روزه های کله گنجشکی بهتر است سحری مشابه صبحانه کامل داشته باشند و به موقع برای سحری برخیزند تا بتوانند مایعات کافی هم مصرف کنند.

روزه داری در بچه های چاق

کودکان چاق دو دسته اند؛ در برخی از این کودکان نوسان قندخون بالاست و با کمترین افت دچار گرسنگی و ضعف شدید می شوند و به همین دلیل چاق شده اند چون بدن به دلایل فیزیولوژیک تحمل گرسنگی ندارد. ولی برخی کودکان چاق مشکلی از نظر نوسان قندخون و افت قندخون ندارند. در این کودکان روزه داری مانند بزرگسالان است. دسته اول باید غذاهایی مصرف کنند که باعث ثبات بیشتر قند خون می شود مانند سحری که در آن حبوبات و تخم مرغ و پروتئین نسبت به قند و نشاسته بیشتر باشد.

هرقدر قند بیشتری مصرف شود باعث تشدید افت قندخون می شود، زیرا در چند دقیقه اول قندخون بالا می رود و در پاسخ به بالا رفتن قندخون، هورمون انسولین ترشح می شود که به یکباره باعث افت شدید قندخون می شود. معمولا 50تا 60گرم مواد قندی برای تحمل روزهای روزه داری پیشنهاد می شود. این شامل مصرف زولبیا و بامیه نیز می شود. باید توجه داشت مصرف آن بیشتر از 100گرم در روز نباشد.

تغذیه , آداب و نکات مهم روزه گرفتن روزه اولی ها

مطالب مشابه را ببینید!