مجله تاپ‌ناز‌

چیانگ مای اصلی ترین جاذبه گردشگری تایلند

چیانگ مای اصلی ترین جاذبه گردشگری تایلند

چیانگ مای یکی از شهرها و جاذبه های گردشگری اصلی تایلند است. این شهر با پیشینه تاریخی غنی به عنوان مرکز فرهنگی، گردشگری و اقتصادی منطقه شناخته می شود. به همین دلیل میان گردشگران دنیا ارزش فراوانی دارد. چیانگ مای در فاصله هفتصد کیلومتری بانکوک و در محدوده رودخانه پینگ واقع شده است.

از نظر آب و هوایی معتدل و بارانی است. از آن جا که این شهر در منطقه کوهستانی واقع شده است، بیشتر اوقات هوای خنکی دارد. بهترین زمان برای مسافرت به این شهر بین ماه های دسامبر تا مارس است. باید بدانید در تابستان، هوای این شهر بسیار گرم است.

اطلاعات گردشگری
برای رسیدن به چیانگ‌مای می توان از انواع وسایل نقلیه همچون هواپیما، کشتی، اتوبوس، قطار و تاکسی استفاده کرد. این شهر را می توان ترکیب کاملی از رستوران های خوب، هتل های شیک، استراحتگاه های ارزان قیمت، پارک و معبد و … دانست. در این شهر می توان علاوه بر تفریح، از غذاهای محلی تایلند نیز لذت برد.

چیانگ مای اصلی ترین جاذبه گردشگری تایلند

 سالانه گردشگران فراوانی – حدود دو میلیون و 500 هزار نفر در سال – از نقاط مختلف دنیا به این شهر سفر می کنند. در قلب چیانگ مای شهر قدیمی قرار دارد و جذابیت تاریخی به آن می بخشد. در این شهر گردشگران می توانند با دوچرخه، موتورهای سه چرخه به نام توک‌توک یا پای پیاده به گردش و بازدید از جاهای مختلف بپردازند.

شاید جالب باشد بدانید، چیانگ مای را پادشاهی به نام منگرای در سال 1296 میلادی ساخته است.

جاذبه های گردشگری
ابتدا به سراغ معابد این شهر می رویم که بیش از هر جاذبه دیگری در این شهر گسترده شده اند و در گوشه و کنار چیانگ مای به چشم می خورند.

•    معبد سوآن داک (Wat Suan Dok)
معبد سوآن داک یکی از زیباترین معابد شهر چیانگ مای است. این معبد بسیار قدیمی است و معماری خاص خود را دارد. دسترسی به آن نیز آسان است. سوآن داک در خیابان سوتپ و در نزدیکی دیوارهای باستانی شهر چیانگ مای واقع شده است.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

سوآن داک مملو از مجسمه ها و نقاشی های زیبا است و محیطی آرامش بخش دارد. دعا و عبادت کاهنان بودایی این معبد نیز برای گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به چیانگ مای سفر کرده اند، جذاب است. این معبد، ویژگی هایی دارد که در جاهای مختلف نمی توان آنها را دید. اصلی ترین ویژگی آن، سالن نمازگزاری کاهنان بودایی است. از ویژگی های دیگر آن می توان به مناره های مختلف اشاره کرد. در این مناره ها آثار مقدس بوداها قرار دارند. مناره اصلی به رنگ طلا و بقیه آنها سفیدرنگ هستند. علاوه بر مناره ها، می توان از نقش های دیواری برجسته این معبد نیز به عنوان جاذبه های توریستی یاد کرد.

از معبد سوآن داک، می توان جاهای دیگر شهر چیانگ مای تایلند را دید. جالب است که گردشگران می توانند اطلاعات کامل از این مذهب و این معبد را مستقیم از خود راهبان و کاهنان کسب کنند.

•    معبد پهارا سینگ (Wat Phra Singh)
معبد پهارا سینگ نیز یکی از معابد پربازدید شهر چیانگ مای است. این معبد در بخش قدیمی شهر چیانگ مای و در نزدیکی دیوارهای باستانی قرار دارد. معماری ساختمان این معبد مشابه ساختمان های مناطق شمال تایلند است.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

علاوه بر مجسمه ها، معماری و سبک ساختمان معبد پهارا سینگ، کاهنان بودایی آن و نحوه عبادت کردنشان به صورت آواز نیز از دیگر دلایل جذب گردشگر هستند. در این معبد، شمایل بزرگی از بودا وجود دارد که طبق افسانه های محلی، قدرت بسیاری دارد. به طوری که گفته می شود طی عبور کالسکه پادشاه از مقابل آن، کالسکه می شکند. به همین دلیل این مجسمه را بسیار قدرتمند می دانند و احترام فراوانی برای آن قائل هستند. این مجسمه روی تنه شیری قرار دارد. سینگ به زبان هندی به معنای شیر است. به استناد تاریخ، سر این مجسمه نسخه اصلی نیست. سر اصلی آن در سال 1900 میلادی دزدیده شده است و نمونه مشابه آن ساخته شده است.

دنبال کننده های مذهب گایای بودا این معبد را بسیار دوست دارند. نقاشی های دیواری زیبا که نمایشگر تاریخ و سنت بودایی ها هستند، به بیننده القا می کنند که مردم چیانگ مای، به ویژه مردم بودایی علاقه و وابستگی شدیدی به سنت و آئین مذهبی خود دارند. معبد پهارا سینگ، کتابخانه بزرگ و قدیمی نیز دارد. همچنین گردشگران می توانند از کلاس های آموزشی مدیتیشن این معبد نیز استفاده کنند.

•    معبد Wat Pah Pong
معبد «پَه پونگ» در شهر چیانگ مای نشان دهنده معماری چند فرهنگ مختلف همچون چین، برمه و تایلند است. این معبد در واقع صومعه بودایی است که با معماری زیبایش خیلی ها را به سمت خود جذب می کند. جذاب ترین جاذبه معماری آن را نیز می توان ورودی های باشکوه آن دانست. گردشگران با عبور از این دروازه های بزرگ، وارد سالنی می شوند که کاهنان در آنجا به عبادت و نماگزاری مشغول هستند.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

معبد پَه پونگ، با جواهرات مختلفی تزئین شده است. روی دیوارهای آن آثار هنری بسیار زیبایی وجود دارد که چشم ها را خیره می کنند. کنده کاری ها و نقاشی و مجسمه های موجود در این بنا در کنار شاهکار اصلی آن، یعنی درب ورودی‌اش، همه باعث جذب گردشگران فراوانی به سمت این معبد شده اند. زمین معبد مربعی شکل و سقف آن منحنی است. پنجره های قوسی شکل و گرد و کنده کاری های بسیار زیبا نیز از دیگر جاذبه های این معبد هستند. دکور و هنری که در ساخت این معبد و ساخت مجسمه های بودای آن به کار رفته است را تقریبا هیچ کس نمی تواند انکار کند.

•    معبد Phrathat Doi Suthep
معبد «دوای سوتهِپ» یکی از زیباترین و مهم ترین معابد بودایی در شهر چیانگ مای و کشور تایلند است. این معبد روی تپه دوای سوتهِپ در شمال غربی چیانگ مای قرار دارد.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

با ورود به این معبد، کاهنان بودایی زیادی را می توان در داخل و محوطه ساختمان دید. طرز لباس پوشیدن و رفتار این کاهنان نیز جالب توجه است. این معبد مناره طلایی، درها و دیوارهای زیبایی دارد. قدمت آن به سال 1383 میلادی بر می گردد و از آنجا که روی تپه واقع شده است، می توان شهر چیانگ مای را از بالا دید و از مناظر طبیعی لذت برد. رفتن به این معبد آرامش و احساس خوبی به گردشگران می دهد. یکی از جذابیت های این معبد، پلکانی است که در سال 1934 میلادی برای آن ساخته شده اند. این پله ها بسیار زیاد و حدود 309 عدد هستند و مسیری طولانی از پایین تپه تا خود معبد دوای سوتهِپ را پوشش می دهند. دو طرف این پله ها به شکل اژدهای هفت سر تزئین شده است که نمای زیبایی به آن می بخشد و نماد فرهنگ مردم منطقه است.

از دیگر جذابیت های معبد دوای سوتهِپ، مجسمه سفیدرنگ یک فیل است. این مجسمه نماد فیل سفیدی است که استخوان های بودای اعظم را بر پشت خود حمل کرده و به این معبد آورده است. مجسمه فیل سفید برای یادآوری نحوه ساخت این معبد و تاریخچه آن ساخته شده است.

هیچ فردی حق ندارد با کفش وارد این معبد بشود. بتکده، محراب، زیارتگاه های فراوانی داخل معبد وجود دارند. این معبد بودایی همچون معابد هندی است. میان همه مجسمه های بودایی معبد دوای سوتهِپ، مجسمه گانش نیز به چشم می خورد.

•    معبد Wat Jed Yod
معبد «جِت یاد» یکی از معبدهای بودایی به سبک هندی است که در شهر چیانگ مای قرار دارد و در قرن 15 به منظور میزبانی شورای جهانی بودا ساخته شده است. ساخت این معبد شباهتی به دیگر معابد تایلند ندارد. سالن آن شبیه غار و زیربنای آن مستطیل شکل است.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

چهره یکی از مجسمه های ایستاده در یکی از بخش های معبد، از جذابیت های جِت یاد است. با اینکه این مجسمه تا حد زیادی از هم پاشیده شده است و چیز واضحی از صورت آن دیده نمی شود اما بدنه کلی آن به خوبی باقی مانده است و گردشگران از دیدن این مجسمه لذت می برند. طرح نامتقارن دیگر مجسمه ها و تصاویر برجسته بودا نیز از دیگر دیدنی های این معبد هستند. این نامتقارن بودن، طرحی غیرمعمول و البته جذاب به معبد بخشیده است. مجسمه ها در یک طرف ایستاده و در طرف دیگر به صورت نشسته ساخته شده اند.

جالب اینجاست که مجسمه های ایستاده، با جزئیات کامل نقش شده اند و این هنرنمایی مردمان آن زمان را می رساند. اما مجسمه های نشسته، نقشی کلی از بودا را نشان می دهد و به هیچ وجه جزئیاتی از لباس و صورت در این مجسمه ها دیده نمی شود. در ضمن، همه مجسمه های نشسته دست چپ خود را از دست داده اند اما دیگر اعضای بدن آنها به صورت کامل وجود دارند.

•    معبد Wat Buakkhrok Luang
معبد «بوکراک لوانگ» یکی از قدیمی ترین معابد چیانگ مای است. یکی از جاذبه این معبد که بسیار چشمگیر و زیباست، استفاده از چوب ساج در طراحی ساختمان آن است. از آنجا که این معبد محل عبادت بودایی هاست، کاهنان بودایی بسیاری در آن جا دیده می شوند.

 

تایلند,چیانگ مای در تایلند

بافت قدیمی بنای این معبد و طراحی های زیبا و ساده داخل و ستون هایی از جنس چوب ساج، باعث شده اند هرساله گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند. مجسمه بزرگی از بودا نیز در وسط این معبد جای گرفته است.

جذابیت اصلی معبد بوکراک لوانگ را می توان شباهت بخش بالایی آن را به کلاه دانست که شیب رو به بالا دارد. طراحی چتر مانند درب ورودی معبد واقعا عالی است و احساس حضور کاریزماتیک از بودا و موعظه هایش را برای بیننده تداعی می کند. نقاشی های دیواری این معبد نیز قدیمی اما زیبا هستند و گردشگران را مبهوت خود می کنند.

•    موزه ملی چیانگ مای
اگر تمایل به شناخت بهتر تاریخ کشور تایلند و فرهنگ و سنت مردمان آن در طول تاریخ دارید، بهترین جا برای این منظور، موزه ملی چیانگ مای است. این موزه مملو از وسایل، ابزار سلاح های جنگی، مجسمه های بودا که در طول زمان های مختلف در تاریخ ساخته شده‌اند و اطلاعاتی در مورد دورانLann  در تایلند است. در این موزه می توان جوانب مختلف تایلند سال های گذشته را مورد بررسی قرار داد. تصاویر، مجسمه ها و نفش های برجسته از بودا که از قرن 14 باقی مانده اند در این موزه خودنمایی می کنند. در طبقه دوم این موزه نیز صنایع دستی ساخته شده در دوران Lann قرار دارند که گردشگران می توانند از آنها دیدن کنند.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

در موزه ملی چیانگ مای می توان انواع سلاح ها جنگی و هنرهای مختلف مربوط به قرن 14 را پیدا کنید. برخی از جالب ترین بخش های موزه، مجسمه برنزی بودای بزرگ (Phra Saen Swae) است. یکی دیگر از مجسمه های برنزی بودا به نام Subduing Mara، نیز از دیگر جذابیت های این موزه به شمار می رود که در قرن 16 تا 17 میلادی ساخته شده است. بنر بزرگی از بودا که در قرن 20 تا 21 میلادی ساخته شده است، جدیدترین ویژگی موزه ملی چیانگ مای است. جعبه چوبی کتاب مقدس بودایی ها که در قرن 19، ردپای بودای اعظم با صدف های مروارید خاتم کاری و طلا کوب شده که در سال 1794 میلادی در San Kamphaeng ساخته شده است.

موزه ملی چیانگ مای، با مراسمی سرشار از تجمل و جشن  افتتاح شد. برنامه بازگشایی این موزه همچون جشن روز تولد ملکه تایلند در روز ششم فوریه بسیار بزرگ و پر زرق و برق بود. بعد از آن بود که موزه ملی چیانگ مای به عنوان به عنوان یکی از مراکز آموزش و نمایش هنرها و فرهنگ غنی تایلند در شهر چیانگ مای شناخته و انتخاب شد. معماری و طراحی ساختمان موزه ملی چیانگ مای به سبک تایلندی است. اما در آن انواع هنرها و ویژگی های فرهنگ Lann را که مربوط به قرن 14 است را نیز می توان یافت.

•    پارک ملی  (Doi Inthanon)
این پارک در بلندترین منطقه کوهستانی و  در ارتفاع 2565 متری بالا تر از سطح دریا قرار دارد.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

•    دهکده بافت ابریشم و کتان (San Kamphaen)
این دهکده معروف در 13 کیلومتری شهر قرار دارد و منبع اصلی انواع محصولات کتان و ابریشم است. در این دهکده، پارچه ها به وسیله دستگاه های بافندگی سنتی چوبی بافته و در اندازه و شکل و طرح های متنوع فروخته می شوند.

 

تایلند,چیانگ مای در تایلند

•    دهکده چتر و سایبان Bo Sang
این دهکده در فاصله 9 کیلومتری خارج از شهر قرار دارد و در مسیر آن کارخانجات تولید صنایع دستی قرار گرفته است. در کارگاه هایی که درون کلبه های اصیل روستایی قرار دارد، زنان جوان به تولید چتر های کتانی و ابریشمی و سایبان های کاغذی که روی آنها نقاشی های دستی از گل ها و حیوانات مختلف کشیده می شود مشغول به کار هستند.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

•    باغ وحش Chiang Mai
در این باغ وحش از یک جفت پاندا نگهداری می شود که از چین قرض گرفته شده است. علاوه بر آن، بیش از 200 گونه از پستانداران و پرندگان آسیایی و آفریقایی در آنجا زندگی می کنند. این باغ وحش هر روز از 8 صبح تا 7 بعداز ظهر برای بازدید باز است. بهای بلیط آن برای بزرگسالان 100 بات و برای کودکان 20 بات است. در این باغ وحش علاوه بر قفس حیوانات، امکانات دیگری همچون محوطه کمپ و رستوران نیز هست.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

•    چشمه های آبگرم  Fang
این چشمه ها آبگرم در 163 کیلومتری شمال چیانگ مای قرار دارند و حدود 50 چشمه جوشان با بوی بد سولفر هستند. این چشمه ها در محوطه جنگل 10 هکتاری قرار دارند و دمای آنها بین 90 تا 100 درجه سانتیگراد است.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

غار Chiang Dao
این غار خیلی به شهر نزدیک نیست و برای رسیدن به آن باید 72 کیلومتر از چیانگ مای قرار خارج شوید. برای رسیدن به آن نیز باید از یک راه پله با سقفی از فلز روی بالا بروید. جلوی غار رودی مملو از ماهی وجود دارد

تایلند,چیانگ مای در تایلند

کمپ فیل ها
ناحیه ای در کنار رودخانه در شمال چیانگ مای وجود دارد که در آن هر روز صبح نمایش فیل ها به اجرا در می آید و شامل چندین کمپ جداگانه می باشد.

تایلند,چیانگ مای در تایلند

منبع:bartarinha.ir

مطالب مشابه را ببینید!