مجله تاپ‌ناز‌

یائسگی باعث این 10 مورد خوب می شود!

یائسگی باعث این 10 مورد خوب می شود!

 استقبال از دوران یائسگی به 10 دلیل!

اغلب بانوان با تغییرات مثبتی که در اثر شروع یائسگی در زندگی  آنها رخ می دهد، شگفت زده می شوند.
دیدگاه منفی که با شروع یائسگی در ذهن اکثر خانم ها وجود دارد، با نشانه ها و علائم ناخوشایندی همراه است مانند گرگرفتگی، خشکی دهانه رحم، نوسانات خلقی، نازک شدن موها و اختلالات در خواب. البته که این لیست بلند، مایوس کننده است، اما باید در نظر داشت که شروع دوران یائسگی می تواند تاثیرات مثبتی در زندگی داشته باشد.

اولاً همه تغییرات فیزیکی ایجاد شده بر اثر کاهش هورمون های زنانه، منفی نیستند، ثانیاً باوجود تغییر خیلی از احساسات فردی، حضور زن در روابط اجتماعی می تواند با انرژی تر و فعال تر انجام شود. با خواندن متن زیر با تاثیرات مثبت و خوشایندی که شروع این دوره برای زنان داشته است، آشنا خواهید شد.

همچنین : شیوه های مقابله با علائم یائسه شدن در خانم ها

پایان دوره قاعدگی
یائسگی در واقع نشانه پایان دوره عادت های ماهانه است که این خود دلیل خوشحالی برای بسیاری از خانم هاست. یعنی دیگر نگرانی از بابت استفاده از نوار بهداشتی، تامپون و لکه بینی نخواهید داشت و خبری از دلدرد و گرفتگی عضلات شکم در این دوره وجود ندارد و پس از سپری کردن دوره پیش یائسگی(زمانی است با پریودهای نامنظم همراه با خونریزی های شدید و با شروع و پایان نامشخص) ، به آرامش خواهید رسید.

دکتر Cynthia Stuenkel متخصص بیماری های غدد و بهداشت زنان و استاد بالینی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا- سادیگو می گوید: اکثر خانمها با شروع پریودشان که با خونریزی های زیاد همراه است، فعالیتهای خود را محدود کرده و ملزم به استراحت در خانه هستند. برای آنها دوران یائسگی همانند رهایی و آزادی از این دردها و فشار هایی است که تحمل می کردند. این بیماران اظهار داشته اند که بعد از شروع یائسگی می توانند با خیال راحت لباس سفید و رنگ روشن بپوشند.

خداحافظی با دردهای پیش از قاعدگی PMS
معمولاً زنان یک یا دو هفته پیش از شروع پریودشان، شاهد علائم فیزیکی و احساسی خواهند بود که به آنها سندروم پیش قاعدگی می گویند. از جمله حساسیت به لمس پستان و سردرد به مصرف بیشتر غذا و تحریک پذیری . این علائم در اکثر زنان بسیار شایع است. بر اساس تحقیقات دانشکده زنان و زایمان، 85% از زنان قبل از شروع پریودشان حداقل یکی از این علائم را تجربه می کنند.

در دوره پیش یائسگی، این علائم به طور موقتی و  با شدت بیشتری تجربه می شود. چرا که سطح استروژن متغیر است و بالا یا پایین می رود. خوشبختانه در دوران یائسگی این دردها و علائم به طور کل ناپدید می شوند. دوره پیش یائسگی به سالهایی اطلاق می شود که میزان هورمون ها در بدن بسیار متغیر است. به دلیل تغییرات شدید هورمونی، تغییرات در احساسات و خلق و خوی زنان انکار ناپذیر است . به همین دلیل این دوره، دوره ای ناخوشایند برای زنان تلقی می شود.

مقاربت بدون ترس از باردار شدن
زنان در این دوره می توانند از سکس بدون نگرانی از احتمال باردار شدن، لذت ببرند و این یک تفاوت بزرگی است. طبق تحقیقات بهداشت زنان در سراسر کشور و مطالعه تغییرات جسمانی و روانی زنان در دوران میانسالی، یائسگی یک دوره بزرگ در زندگی آنها است.  دکتر Nanette Santoro   استاد دانشگاه و مدیر بخش ترشح غدد و تولید مثل کالج پزشکی آلبرت انیشتن در نیویورک می گوید: در میان زنان با عقاید مذهبی و فکری مختلف در آمریکا، تمامی آنها بهترین حسن و فایده دوره یائسگی را ، امکان نزدیکی و مقاربت بدون نگرانی از باردار شدن دانسته اند. آنها اعتقاد دارند، چون دیگر لازم نیست نگران عواقب غیر منتظره مقاربت باشند، بنابراین می توانند در دوره یائسگی با لذت و آرامش بیشتری از سکس لذت ببرند.

پایان سردردهای هورمونی
طبق نتایج بدست آمده از موسسه ملی سردرد، زنان سه برابر بیشتر از مردان به سردرد مبتلا می شوند. تقریبا 70% از بانوان، میگرن های مربوط به قاعدگی دارند. سردردی که در اثر تخمک گذاری و یا در زمان پریود اتفاق می افتد. مانند سایر سردردهای میگرنی، اینها نیز در یک سمت از سر و به شکل ضربان دار است که گاهی با حالت تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا نیز، همراه اند.

در یک دوره عادت ماهانه طبیعی، نوسانات سطح هورمون های استروژن و پروژسترون ،باعث بروز دردهای میگرنی می شود. ولی بعد از دوره یائسگی سطح این هورمون ها در بدن افت می کند و هورمون هایی که موجب سردرد می شود نیز کاهش می یابند. دکتر Santoro می گوید:معمولاً با وجود نوسانات هورمونی ناشی از پیش یائسگی، سردردهایی به صورت موقت و با شدت زیاد اتفاق می افتد. اما با گذر از دوره پیش یائسگی ،این سردردها به طور کل از بین می روند.

کاهش فیبروئید رحمی (فیبرون)
بیشتر خانم ها با نزدیک شدن به دهه 50 زندگیشان دچار فیبرون های رحمی می شوند که تقریباً همیشه این تومورها خوش خیم هستند. رشد فیبرون ها وقتی که سطح استروژن در بدن بالا می رود، گسترش پیدا می کند. در زمان بارداری که سطح هورمونها افزایش پیدا کرده و در زمان پیش یائسگی زمانی که سطح استروژن از حد نرمال ، بالاتر بوده احتمال بروز فیبرون زیاد می شود. در صورتیکه علائم فیبرون از جمله درد، خونریزی های شدید قاعدگی، فشار بر مثانه شدید باشد، پزشکان جراحی را پیشنهاد می دهند.

خوشبختانه زمانی که خانم ها به سن یائسگی می رسند و سطح استروژن بدن آنها کاهش می یابد، رشد فیبرون ها متوقف شده و حجم آنها کاهش می یابد. دکتر Marcie Richardson مدیر خدمات مشاوره یائسگی دانشگاه هاروارد بوستن ماساچوست می گوید: برای خانم هایی که فیبرون آنها در حال رشد است و تمایلی به جراحی ندارند یا آنهایی که دچار خونریزی های شدید در زمان پریودشان می شوند، یائسگی یک راه حل خوشایند است. همچنین زنانی که دردهای ناشی از فشار فیبرون به مثانه را دارند، دوره یائسگی به کاهش دردها کمک می کند.

فرصتی برای سبک سنگین کردن و ارزیابی زندگی
Margaret Mead کارشناس رشته مردم شناسی از این دوره با عنوان “خوشمزگی یائسگی”  نام می برد. بسیاری از زنان ، هم به شکل جسمانی و هم روانی در دوره یائسگی خود انرژی زیادی تجربه می کنند. این عامل باعث می شود که دوره یائسگی، زمانی برای ارزیابی گذشته باشد. اغلب زنان از این دوره برای بازنگری در روابط خود، تخصص ها و مراقبت از سلامتیشان بهره می برند و از نیرو و انرژی خود در مسیری متفاوت استفاده می کنند.

بهترین راه این است که از این دوره به اصطلاح “بیداری انرژی” ، به بهترین شکل استفاده کرده و برای ادامه حرکت در مسیر زندگی، بهترین راه را انتخاب کنند. دکتر Stuenkel به زنانی که در حال تجربه این دوره از زندگیشان هستند، نصیحت می کند که با مقایسه شرایط زندگی با ایده آل هایی که در ذهن داشتند ،چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی و شغلشان، بهترین و ارزشمند ترین انتخاب را داشته باشند.

اعتماد به نفس عالی
برای زنان یائسه گزارش احساس قدرت و انرژی امری عادی است. بخشی از آن به علت تغییرات بیولوژیکی بدن در این دوره است و بخش دیگر هم به علت همزمانی دوره پختگی و با تجربگی زندگی است که با یائسگی در یک زمان اتفاق افتاده است. دکتر Richardson می گوید: زنان اغلب از  عادت ماهانه، نگرانی از باردار شدن و تغییرات خلق و خو پیش از شروع پریودشان، رهایی پیدا می کنند. در این زمان فرزندانتان نیز بزرگ شده اند و شما وقت کافی برای کارهای شخصی و پیگیری آرزوهایتان خواهید داشت.

بعد از سپری شدن بیش از پنجاه سال از عمرتان همراه با تجربه بالا و پایین های زندگی، روابط متفاوت، پرورش و تربیت فرزندان و درگیریهای شغلی، حالا دیگر وقت آن رسیده که با اعتماد به نفس زیاد به دنبال خواسته های شخصیتان بروید و به حل و فصل مسائل زندگیتان بپردازید.

زمانی برای ریسک کردن
دکتر Stuenkel می گوید: سابقاً دوران بعد از یائسگی را سومین دوره زندگی عنوان می کردیم. اما اکنون به خانم ها می گوییم این شروع دوره دوم زندگیتان است که باید از آن لذت ببرید. عقب نکشید که زمان خوشی آغاز شده است. این پیامی است که زنان در ابتدای دوره یائسگی می شنوند،  چرا که دوره میانسالی زمانی برای ریسک کردن و استفاده از فرصت هاست.

برخی شغلشان را تغییر می دهند. برخی انتخاب شغلی همراه با سرگرمی بیشتر یا تجربه دوست یابی در اینترنت و یا سایر کارهای ماجراجویانه مانند کوهنوردی یا اسکیت کردن و یا سایر ورزش ها را انتخاب کنند. اگر درگذشته میل به انجام کاری را داشته اید، الان بهترین وقت برای پیگیری آن و لذت بردن از زندگی خواهد بود.

تمرکز بر مراقبت شخصی
بعد از پرورش و رشد فرزندانتان و مستقل شدن و شروع به کار آنها، زنان در دوره یائسگی فرصت کافی خواهند داشت تا به سلامت و مراقبت از خود بپردازند. دکتر Santoro می گوید: این بهترین زمان برای مراقبت کامل از خود است. برای بسیاری از زنان این دوره زمان مناسبی برای ایجاد تغییرات در جهت بهبود سلامت و بهداشت شخصیشان خواهد بود. این تغییرات می تواند با انجام معاینات منظم و روتین آغاز گردد.

آزمایشاتی مانند ماموگرافی و یا تست پاپ اسمیر و آزمایشات پستان. همچنین می توان از یک رژیم غذایی سالم که از چربی کمی برخوردار است بهره برد. خوردن میوه جات و سبزیجات، انجام فعالیتهای فیزیکی منظم از پیاده روی گرفته تا دوچرخه سواری و باغبانی یا انجام کارهای منزل توصیه می شود و در نهایت انجام فعالیتهایی که باعث کاهش استرس خواهد شد. تکنیکهایی مانند مدیتیشن، ریلکسیشن ، تای چی در کاهش اضطراب مفید خواهند بود.

همراهی با همنوعان و دیگر زنان یائسه
زمانی که گرگرفتگی شما را وادار به استفاده از لباسهای خنک و نازک می کند و هنگامی که فراموش کرده اید برای خرید چه به سوپرمارکت آمده اید، از مصاحبت با زنانی که شرایط مشابه شما را دارند، لذت ببرید. صحبت کردن و حتی شوخی کردن در مورد شرایط یائسگی ، کمک خواهد کرد که تجربیاتتان را با دیگران در میان گذاشته و اطمینان حاصل کنید که در این دوره تنها نیستید. نه تنها با تبادل شرایط و تجربیات ، بلکه احساس همدلی و همدردی به زنان، این امکان را می دهد تا با شجاعت بیشتری به مقابله با مشکلات پیش آمده، رفته و این همراهی با هم نوعان باعث خواهد شد این اطمینان را بدست آورند که شرایط ناخوشایند پیش آمده، زیاد به طول نخواهد انجامید.
منبع: ir-med.com

همچنین بخوانید :

مطالب مشابه را ببینید!