مجله تاپ‌ناز‌

برای داشتن یک سبک زندگی سالم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

داشتن یک سبک زندگی سالم

سبک زندگی متشکل از عادات و رفتارهای انسان است که شیوه‌ی زندگی او را تعیین می‌کند. شیوه‌ی زندگی سالم و درست تعاریف گوناگونی دارد و در هر جامعه و فرهنگ متفاوت است. سبک زندگی درست از پیشگیری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و با سلامت و بهداشت جسم و روان در ارتباط نزدیک است. توجه به بهداشت جسم و روان در جوامع گوناگون به‌خصوص پیشرفته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سالانه برنامه‌های زیادی در راستای بهبود آن انجام می‌شود.

بسیاری از روانکاوان و مشاوران بر این باور هستند با انجام کارهای کوچک گاهی می‌توان زندگی خود و حتی دیگران و دنیا را تغییر داد. عادات درست در زندگی می‌تواند وضعیت جسمانی و روانی را در شرایط خوب و سلامت نگه دارد و سبب بهره‌وری بیشتر شود. برای ایجاد عادات و رفتارهای درست زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم نیاز به انجام یک سری کارهای روزانه و مستمر است که پس از چند سال زندگی افراد را با تغییرات چشمگیری روبه‌رو می‌کند. صبح زود از خواب برخاستن، مطالعه‌ی کتاب، استفاده از رژیم غذایی و پرهیز از استفاده از قند و نمک زیاد، انجام مستمر ورزش و مسئولیت‌های شخصی و اجتماعی تغییرات بزرگ و برجسته‌ای در زندگی یک شخص و دنیای اطرافش ایجاد می‌کند. انجام این کارها آسان و ساده است اما نیاز به هدف و پشتکار قوی دارد.

ورزش یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک سبک زندگی سالم است و ارتباط تنگاتنگی با تناسب‌اندام دارد. تناسب‌اندام را حالت و شرایط خوب و سالم ازلحاظ جسمانی به‌ویژه در نتیجه‌ی ورزش و تغذیه‌ی درست تعریف می‌کنند. در نتیجه تناسب‌اندام سبب وضعیت عمومی خوب بدن می‌شود و با سلامت جسمی و ثبات ذهنی در ارتباط است. تناسب‌اندام تنها در اختیار داشتن بدنی لاغر نیست، بلکه استقامت ماهیچه‌های قلب و عروق، برخورداری از قوای مناسب در کل بدن مانند سیستم ایمنی و از همه مهم‌تر برخورداری از شادی و رضایت ذهنی است. تناسب‌اندام یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی و یکی از باارزش‌ترین اصول سبک زندگی سالم است. سلامتی که در نتیجه‌ی تناسب‌اندام ایجاد می‌شود یکی از شرط‌های لازم برای زندگی شاد و متعادل است. ورزش و تناسب‌اندام فواید زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • خواب باکیفیت‌تر و عمیق‌تر
  • افزایش ایمنی بدن
  • حافظه‌ی قوی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش انرژی
  • کاهش فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب
  • کاهش ابتلا به بیماری‌ها

یکی از دلایل توجه کم افراد به مسئله‌ی تناسب‌اندام و ورزش کمبود زمان کافی است. نقش و اهمیت ورزش در زندگی شخصی و اجتماعی فرد بر هیچ‌کس پوشیده نیست ولی امکانات و تجهیزات کم باعث می‌شود بسیاری از افراد ورزش به طور منظم را انجام ندهند. ورزش منظم نیازی به حضور در باشگاه ندارد. می‌توان با خرید چند وسیله‌ی ورزشی ارزان و راحت یکی از قسمت‌های خانه را به محیط ورزشی و باشگاه تبدیل کرد. ازجمله وسایل ورزشی ساده و راحت که می‌توان از آن‌ها در خانه استفاده کرد می‌توان به طناب، دمبل، حلقه، توپ، میل بارفیکس و کش بدن‌سازی اشاره کرد. به کمک این وسایل می‌توان روزانه حداقل چهل‌وپنج دقیقه ورزش هوازی و استقامتی در منزل انجام داد. برخی از وسایل ورزشی مانند تردیمل و دوچرخه ثابت و الپتیکال از وسایل ورزشی حرفه‌ای و مجهز برای تمامی افراد خانواده هستند. از این وسایل در باشگاه‌ها و خانه‌ها می‌توان استفاده کرد و از یک فعالیت هوازی و کالری سوز لذت برد. تردمیل و دوچرخه ثابت و الپتیکال نسبت به سایر لوازم ورزشی گران‌تر هستند برای خرید و سفارش آن‌ها می‌توان از خرید قسطی نیز استفاده کرد.

یکی از دیگر از عوامل مهم در سبک زندگی سالم بهداشت بدن و سلامت پوست و مو است. پوست و موی انسان ارتباط نزدیکی با اعتماد به نفس و خوش‌پوشی دارد از این جهت سلامت و حفظ آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سلامت پوست و مو بهتر است از لوازم آرایشی و بهداشتی مرغوب و باکیفیت استفاده شود. این مواد از چین‌وچروک و خشکی پوست جلوگیری و پوست را نرم و لطیف می‌کنند. لوازم آرایشی و بهداشتی سبب زیبایی چهره و کیفیت بالای پوست و مو می‌شوند و بر استایل افراد تأثیر می‌گذارند. برخی از این لوازم مراقبتی ویتامین و مواد معدنی موردنیاز پوست و مو را تأمین می‌کنند و فواید بسیاری دارند. برای خرید و سفارش لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست باید پیش از سفارش به نوع  و جنس پوست و مو توجه کرد و براساس آن اقدام به خرید کرد.

رژیم غذایی یکی از موارد دیگر تأثیرگذار بر سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی نامناسب سلامت جسمی و به دنبال آن سلامت روح را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رژیم غذایی نامناسب سبب افزایش چربی و فشارخون، افزایش وزن، دیابت، تنبلی و کم‌تحرکی و افسردگی می‌شود. برای جلوگیری از بروز این‌چنین بیماری‌ها استفاده از یک رژیم غذایی درست لازم و ضروری است. رژیم غذایی مناسب هر فرد متفاوت از فرد دیگر است ولی به طور کلی باید شامل تمامی ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات و به مقدار لازم چربی باشد. ویتامین‌ها از طریق میوه‌ها و سبزی‌ها به دست می‌آیند به همین دلیل مصرف روزانه‌ی آن‌ها ضروری است. مغزها، خشکبار، حبوبات، روغن‌های گیاهی و لبنیات نیز از دیگر مواد معدنی و مورد نیاز بدن هستند که عدم استفاده از آن‌ها مشکلات جدی برای بدن ایجاد می‌کند. برای پخت و سرو غذای رژیمی و بدون استفاده از هرگونه روغن و چربی مضر می‌توان از انواع کباب‌پز، غذاساز، آرام‌پز، بخارپز  و تابه‌ی رژیمی استفاده کرد. این وسایل آشپزخانه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون روغن یا کمترین میزان روغن غذا را آماده‌ می‌کنند. به کمک این ابزارهای آشپزی می‌توان انواع غذاهای رژیمی و سلامت را ساخت و از داشتن یک رژیم غذایی سالم و یک سبک زندگی سلامت لذت برد. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!