مجله تاپ‌ناز‌

روش های موثر جلوگیری از سرقت خودرو

جلوگیری کردن از سرقت خودرو روش هایی خاص دارد که در ادامه توضیح می دهیم و می توانید برای پیشگیری از خطر، از این راهکارهای موثر استفاده کنید.

شاید با خیالی آسوده خودروی خود را پارک کرده باشید و بدون اینکه به فکرتان برسد برای ادامه کارهای خود ماشین را ترک می کنید و می روید. با چشم بر هم زدنی می بینید که ماشین شما دزدیده شده است و شوکه می شوید و با پلایس تماس می گیرید.

دزدیده شدن خودرو فقط به دو دقیقه زمان نیاز دارد و یکی از بیشترین آمار سرقت ها در کشور است که هر ساله 10 هزار خودرو به همین شکل ربوده می شود. سرقت اتومبیل یکی از دغدغه های صاحب خودرو است. آمار زیادی از میان سرقت ها به خودرو اختصاص می یابد و بیشتر سرقت ها خودروهایی نظیر پراید، سمند، 405، 206 و پژو پارس است. برای پیشگیری باید به دنبال راهکار بود که در این مطلب توصیه هایی مهم برای پیشگیری از سرقت را به شما توضیح می دهیم.

روش های کاربردی جلوگیری از سرقت خودرو

سرقت خودرو از راه های زیادی صورت می گیرد و بیشتر سارقین شیشه را می شکنند و درب ماشین را باز می کنند. این روش راحت ترین روش برای آنها است و می توانند دزدیگر را از کار بیندازند. بعضی از ماشین دزدگیر ساده ای دارند که خیلی راحت می توان آن را از کار انداخت. باید شرایط زیر را اعمال کنید تا از سرقت خودرو پیشگیری کنید.

خودرو را در محل های روشن و پر تراکم پارک کنید

پارک کردن در محل های تاریک و خلوت به غیر از این که ترسناک است مکانی مناسب برای سرقت است. برای پاکر کردن خودرو باید محلی را انتخاب کنید مانند کوچه، پارکینگ یا خیابان در جایی روشن باشد. بهترین مکان برای گذاشتن خودرو در نزدیکی یا زیر چراغ روشن است. اگر در محلی ناشناس هستید و می خواهید ماشین را در خارج از منزل پارک کنید بهتر است از جایی که نزدیک به بانک است برای پارک استفاده کنید زیرا مجهز به دوربین مدار بسته است. از قرار دادن خودرو در کنار خروجی ها استفاده نکنید که این بهترین فرصت برای سارق است. با این کار شما ربودن ماشین را در کمترین زمان برای آنها فراهم می کنید. محل یا پارکینگ هایی را که بیشترین تراکم خودرو را دارید برای پارک کردن انتخاب کنید.

روش های موثر جلوگیری از سرقت خودرو

مطمئن شوید درب قفل است

خیلی از وقت ها پیش می آید که فراموش می کنید درب خودرو را قفل کنید و این اصلا فرقی ندارد که در پارکینگ یا در خیابان پارک شده باشد. افراد با حواس پرتی هایی که دارند فرصتی به سارق می دهند تا به بهترین شکل ماشین را بدزدند. از قفل بودن تمام درب های خودرو باید مطمئن شوید. داشتن دزدگیر با کیفیت می تواند باعث تامین امنیت خودرو شود. با خرید و نصب توسط اشخاص متخصص می توانید از دزدیگر ماهواره ای استفاده کنید. بعضی از دزدگیرها پس از سرقت با پلیس تماس می گیرند و بعضی دیگر هم جی پی اس یا ردیاب مکانی دارند که مکان را با پیامک می فرستند.

وسایل با ارزش و کلید های یدک را در جای مناسب قرار دهید

گذاشتن هر وسیله ارزشمندی در خودرو کار خطرناکی است و انگیزه سارق را بیشتر می کند. از جمله موارد با ارزش مانند کیف، لپ تاپ، گوشی حتی اگر ارزش کمی داشته باشند می توانند باعث تشویق سارق شوند. این وسیله می تواند ضبط خودرو یا پنل هم باشد که بهتر است برداشته شوند. قرار دادن کلیدهای یدک خودرو در مکانی مناسب در جلوگیری از سرقت خودرو نقش مهمی دارد. باید مراقب باشید که کلید اضافه یا زاپاس خودرو گم نشود و در جای امنی قرار بگیرد. کلید یدک خودرو را در مکان هایی مانند صندوق عقب خودرو قرار ندهید.

صندوق عقب و ردیاب ماشین را فراموش نکنید

وقتی که دزد نا امید می شود به دنبال راه هایی برای باز کردن صندوق عقب خودرو است. برای جلوگیری از سرقت خودرو اصلا در صندوق عقب وسایل گران بها یا مدارک را قرار ندهید و با استفاده از قفل های ویژه مخصوص از این قسمت می توانید محافظت کنید. ردیاب یکی از بهترین وسایل ها برای پیشگیری از دزدی است که می توانید با آن تمام کنترل ماشین خود را به عهده بگیرید. برای محافظت بیشتر خودرو از دستگاه جی پی اس که روشی کاربردی و مفید است استفاده کنید.

بهترین ابزار امنیتی را تهیه کنید

با پیشرفت تکنولوژی هر روزه ابزار های امنیتی زیادی تولید می شود که اغلب کیفیت خوبی هم دارند. امروزه نسل جدید تجهیزات و قفل ها و دزدگیر های پیشرفته زیادی وجود دارند که روشی مناسب برای جلوگیری از سرقت خودرو هستند. که ردیاب های جدید با نصب بر روی انواع اتومبیل ها و موتور سیکلت کار شما را آسان می کند. هیچ گاه نباید در خرید لوازمات ایمنی سهل انگاری کرد. اغلب رانندگان در خرید تجهیزات امنیتی توجهی ندارند و با داشتن یک جنس ارزان قیمت خود را به دردسر می اندازند. پس هر چه زودتر برای خرید آن ها اقدام نمایید، تجهیزاتی که لازم است از قبیل؛

  1. قفل فرمان: با داشتن و بستن قفل فرمان می توانید سارق را به دردسر بی اندازید که فرمان حرکت نکند بهتر است با قفل پدال استفاده شود چون سارقان حرفه ای به تنهایی می توانند قفل فرمان را باز کنند.
  2. قفل پدال: یکی از لوازمات کاربردی که اغلب سارقان را منصرف از دزدی می کن قفل پدال است که خطر ریسک را بالا می برد.
  3. قفل چرخ: برای جلوگیری از سرقت خودرو تان بهتر است قفل چرخ نصب کنید تا موجب حرکت نکردن ماشین شود.
  4. دزدگیر: یکی دیگر از لوازم امنیتی پرکاربرد دزدگیر است که هنگام باز شدن درب و کاپوت و صندوق عقب آژیر می کشد. بهترین نوع آن ریموت دار بوده که بعد صدای آژیر ریموت به حالت ویبره رفته و بر روی صفحه نمایشگرش نشان درب باز را نشان می دهد.
  5. ردیاب: جی پی ار اس از لوازمات ضروری برای هر ماشین می باشد که موقعیت را از روی نقشه مسیر ردیاب نشان می دهد.

بیشترین آمار سرقت های ماشین مربوط به سمند و پژو و پراید و نیسان و ۴۰۵ است حدود ۸۵% از دزدی های اتومبیل را تشکیل می دهند. دلایل آن هم به خاطر نقص فنی بر روی خودرو ها می باشد که با رعایت نکات و خرید بهترین تجهیزات می توانید از بروز آن خطر جلوگیری کنید.

از دوربین مدار بسته استفاده نمایید

اگر منزل شما پارکینگی ندارد می توانید برای حفاظت بیشتر خانه و اتومبیل خود در آن محوطه از دوربین مداربسته استفاده نمایید. اگر سرقت اتفاق بیوفتد و شما در محل کار یا میهمانی باشید با استفاده از دوربین مدار بسته می توانید تمام نقاط در دسترس دوربین را نظارت کنید. با توجه به قیمت های مختلف و لنز و شفافیت و کیفیت دوربین ها از بهترین نوع آن استفاده نمایید. شما باید یکسری نکات را مثل: وضوح و کیفیت بالای تصویر، زاویه دید مناسب برای ضبط بهتر فیلم، قابلیت شناسایی و دید در شب هنگام حرکت و سرقت به صورت دقیق دیده شود.

بیمه بدنه و پوشش سرقت کلی و جزئی روش کاربردی

در برخی مواقع دیده شده تجهیزات و لوازمات ایمنی نمی تواند جلوی سارق را بگیرد ولی شما می توانید با استفاده از خرید بیمه خودرو بدنه در کنار لوازم ایمنی با پوشش سرقت کلی و جزئی خیال خود را آسوده کنید. بیمه بدنه کلی چنان چه ماشین تان ربوده شد و پیدا نشد از طرف شرکت بیمه به ارزش خودروتان به شما خسارت پرداخت می شود. و با داشتن بیمه بدنه جزئی اگر لوازمات ماشین به سرقت رفت مثل: لاستیک، ضبط و … خسارت آن قطعه را از بیمه دریافت خواهید کرد. پس با داشتن راه حلی مطمئن خیال خود را آسوده نمایید.

کلام آخر

اگر روش های ذکر شده در جهت جلوگیری از سرقت خودرو کارساز نبود و خدایی نکرده اتومبیل شما ربوده شد هر چه سریع با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل فرمایید. اول باید خونسردی خود را حفظ نمایید و تمام اطلاعات و مشخصات خودرو را به صورت دقیق به پلیس گزارش دهید. حتما با پیدا شدن اتومبیل شما نیروی انتظامی به شما اطلاعات خواهند داد.

مطالب مشابه را ببینید!