مجله تاپ‌ناز‌

آموزش بافت شطرنجی به زبان ساده و به همراه تصاویر

در این مطلب آموزش بافت شطرنجی را به زبان ساده و به صورت تصویری آماده کرده ایم و شما خانم های هنرمند می توانید خیلی راحت با استفاده از این بافت، شال و کلاه های زیبایی را برای خود ببافید و به دوستان و خانواده خود هدیه بدهید.

بافت شطرنجی جزو بافت های زیبا و محبوب است که در بافتنی ها به کار می رود. همان گونه که از نام آن هم مشخص است، از قرارگیری مربع های هم اندازه در کنار هم به وجود می آید که به صورت زیر و رو بافته می شوند. در این مطلب آموزش بافت شطرنجی را توضیح داده ایم.

بافت شطرنجی جزو بافت های جذاب و پرکاربرد است که بسیار ساده و زیبا است. این بافت به بافت سبدی هم شناخته می شود که در بسیاری از لباس ها مانند شال، کلاه و البسه مردانه استفاده می شود و بسیار محبوب است.

 

آموزش بافت شطرنجی

برای بافت مدل شطرنجی در ابتدا قبل از انجام هر کاری، باید اندازه مربع های خود را مشخص کنید و دوم تعداد زنجیره ها می باشد که متناسب با میل و نخ متفاوت است.

وسایل مورد نیاز

  • کاموا به رنگ دلخواه
  • دو میل

آموزش بافت شطرنجی یا سبدی

اندازه بافت را باید مشخص کنید و با توجه به آن تعداد مربع ها را حساب کنید.

 

آموزش بافت شطرنجی

در این مطلب مربع ها را 3 در 3 در نظر گرفته ایم که برای بافتی به اندازه 30 سانتی متر 10 مربع نیاز می باشد.

در ردیف نخست برای ایجاد مربع، 8 دانه را به زیر و 8 دانه دوم را از رو، دوباره 8 دانه نخست از زیر و 8 دانه دوم را از رو ببافید، به همین شکل تا پایان ردیف ادامه پیدا کند.

 

آموزش بافت شطرنجی

در ردیف دوم دانه های به زیر بافته را رو ببافید و دانه های به رو بافته را به زیر ببافید و تا رسیدن بلندی مربع به 3 ادامه بدهید.

سپس در این مرحله تمام بافت ها وارونه می شوند؛ به این صورت که 8 دانه بافته شده به زیر به رو بافته می شوند و 8 دانه بافته شده به رو به زیر بافته شود. ردیف های باقیمانده را هم مانند ردیف دوم ببافید.

دوباره به مین شکل به بافتن ادامه بدهید تا بلندی مربع های تازه هم به 3 سانتی متر برسد؛ و تا آخر بافت به همین صورت مکرر ادامه دارد.

 

آموزش بافت شطرنجی

و در ادامه چند نمونه ی زیبا از بافت شطرنجی را مشاهده می کنید:

 

آموزش بافت شطرنجی

بافتنی شطرنجی

آموزش بافت شطرنجی

مدل های شیک بافتنی شطرنجی

آموزش بافت شطرنجی

 

آموزش بافت شطرنجی

 

آموزش بافت شطرنجی

 

آموزش بافت شطرنجی

 

مطالب مشابه را ببینید!