مجله تاپ‌ناز‌

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

یکی از مشکلات به وجود امده در پی افزایش جمعیت در شهر های بزرگ و کوچک و ساخته شدن ساختمان های بلند و چند طبقه؛ نحوه ابرسانی و پمپاژ آب با فشار مناسب به طبقات مختلف و بخش های بالاتر ساختمان است.

در این مقاله از سایت الین پمپ ما به جوانب یک راه حل این مشکل یعنی نصب پمپ آب و اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب پرداخته ایم.

روش انتقال عمودی آب که امروزه توسط پمپ آب انجام میشود، پیشینه ای طولانی در ایران دارد و باستان شناسان توانسته اند اثرات و بقایایی از لوله کشی هایی از جنس گل و سنگ در اطراف تخت جمشید بیابند.

ما در این مقاله از سایت الین پمپ سعی داریم به صورت ویژه درباره ی اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب ،چگونگی کاربرد انها و نصب پمپ آب، اطلاعاتی  مفیدی را در اختیار شما بگذاریم،پس تا انتها با ما همراه باشید.

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

امروزه از لوازم جانبی مختلف و روش های گوناگونی برای اتصال قطعات مختلف لوله کشی برای پمپ های آب استفاده می شود که قصد داریم در این قسمت به انواع این اتصالات و برخی برند ها و جنس های انها بپردازیم و درباره هر یک، توضیح مختصری ارائه دهیم:

انواع مغزی

یکی از انواع اتصالات مورد نیاز جهت نصب پمپ آب ، مغزی ها هستند،مغزی ، اتصالی است، شامل لوله کوچکی که در دو سمت ان روزه هایی وجود دارد.

انواع مغزی ها به واسطه ی دندانه های ریزی که دارند، به اتصال لوله ها به یکدیگر کمک میکنند،مغزی هایی موجود هستند که قطر دهانه ی یک سمت آن ها بیشتر از طرف دیگر است و این ویژگی سبب ایجاد یک مزیت برای این اتصالات شده است ؛ به این صورت که به واسطه ی این ویژگی میتوان لوله هایی با قطر های مختلف را به هم وصل کرد.

فلنج و واشر

برای نصب پمپ آب ، همچین نیاز به فلنج و واشر نیز داریم.

فلنج به صفحاتی از جنس چدن گفته میشود که در دو سمت آن دهانه هایی برای اتصال وجود دارد.

اغلب از این نوع اتصالات برای موارد خاص تر بهره گرفته میشود و برای آب بندی فلنج ها نیز از واشر های مخصوصی استفاده میشود.

پنج راهی

پنج راهی نیز از قطعات مورد نیاز برای نصب پمپ آب است،انتخاب جنس و نوع پنج راهی حائز اهمیت است،زیرا ممکن است اگر نامرغوب و نا مناسب باشد، هنگام نصب بر روی پمپ دچار شکستگی شود.

پنج راهی های برنجی تقریبا از لحاظ ظاهری شبیه به هم هستند اما از لحاظ وزنی متفاوت اند،برای نصب پمپ آب توصیه میشود از پنج راهی برنجی از مدل سنگین وزن استفاده کنید تا نصب پمپ آب به خوبی و با کیفیت انجام گیرد.

پمپ آب

اصلی ترین قطعه که بنای کار را میسازد و 60 درصد کیفیت و کارایی نصب پمپ را در محل تعیین میکند، خود پمپ آب است،در ادامه ی این بخش از مقاله ی سایت الین پمپ ما در جهت اشنایی و انتخاب هر چه بهتر شما ، به معرفی یک پمپ آب رایج میپردازیم.

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور یکی از انواع پمپ و از نوع سانترفیوژ است که با دو مدل بدنه در بازار ارائه میشود.

1پمپ سیرکولاتور بدنه استیل

2پمپ سیرکولاتور بدنه چدن.

پمپ های سیرکولاتور در جهت به گردش دراوردن آب (گرم یا سرد) در سیستم های پخش کندده حرارت و برودت ، در برج های خنک کننده و ساختمان ها به منظور تامین بار گرمایشی و سرمایشی استفاده میشوند و توان پمپاژ سیالات دمای 100 تا 130 درجه سانتی گراد را دارند.

انواع پمپ آب سیرکولاتور به دو نوع خطی و مکش از ته تقسیم میشوند،قیمت پمپ آب سیرکولاتور بسته به جنس بدنه و نوع آن متفاوت است.

مهره و ماسوره

مهره و ماسوره از پرکاربردترین انواع اتصالات به شمار می روند که از جمله اتصالات دیگر مورد نیاز برای نصب پمپ آب هستند.

طراحی مهره و ماسوره به صورت سه تکه است که با توجه به محل استفاده و نوع کاربری آنها ،دارای رزوه های متفاوتی هستند.

از مهره و ماسوره در اوامر، قطعات و وسایل مختلفی استفاده میشود که به عنوان مثال میتوان به آبگرمکن ها، اتصال پکیج های دیواری،شیر های قطع کننده و … اشاره کرد.

 

شیر خودکار یا شیر یکطرفه (chech valve)

برای جلوگیری از برگشت مجدد آب به داخل پمپ آب و مخزن آن ، از شیر خودکار استفاده میشود،شیر خودکار وقتی آب از داخل پمپ خارج شود ، مانع بازگشت مجدد آب به منبع ، و در نتیجه مانع از سرریز شدن آب از منبع میشود.

وقتی پمپ آب به حداکثر فشار برسد، عملکرد شیر خودکار آغاز میشود،به این صورت که با بسته شدن دریچه ی شیر به صورت خودکار، نه تنها از بازگشت آب جلوگیری میشود، بلکه به موتور پمپ آب کمک میکند تا با فشار و سنگینی مضاعف در زمان استارت مجدد مواجه نشود،ازین جهت نصب شیر یکطرفه در خروجی پمپ آب بسیار مهم است.

مکانیکال سیل

مکانیکال سیل از جمله قطعاتی است که در جهت جلوگیری از نشت آب به خارج استفاده میشود و از سه بخش مهم تشکیل شده است.

1فنر مخروطی

2کفه ثابت

3کفه متحرک

مکانیکال سیل دارای دو سطح صاف است که یکی متحرک و دیگری صاف میباشد،نوع متحرک سطح مکانیکال سیل روی محور گردش پمپ و نوع ثابت ان روی کاسه ی پمپ قرار میگیرد و بسیار حساس است زیرا؛ در صورت بروز مشکل منجر به از دور خارج شدن پمپ میگردد.

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

سایر اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

دیگر اتصالات نیاز برای نصب پمپ آب موارد زیر هستند که هر یک کاربرد بخصوصی دارند

درپوش های لوله

انواع زانویی ها

سوپاپ

بوشن ها

پرشر اتومات 2- 11 بار

مخزن ذخیره آب افقی

فلوتر

 اتصالات سه راهی

 اتصالات چهار راهی

کنتاکتور (برای پمپ های آب بالاتر از 5 آمپر)

گیج تنظیم فشار

نصب پمپ آب

محل قرار گیری پمپ آب ، مهم ترین موضوع در نصب و راه اندازی پمپ آب خانگی است،در جهت کارایی بهتر، پمپ های آب به همراه منبع ذخیره آب نصب میشود که در این صورت مکانی تحت عنوان تاسیسات برای آنها پیش بینی شده است،در غیر این این صورت برای تعیین مکان مناسب پمپ آب ، بهتر است به متخصص این کار مراجعه کنید.

اما در حالت کلی نیز، نصب پمپ آب خانگی، همراه با اتصال منبع آب به ان است که تعیین نوع منبع ذخیره سازی آب و حجم آن، بستگی به تعداد واحد ها و طبقات موجود یا به عبارتی مصرف آب ساختمان دارد،معمولا در ساختمان هایی با تعداد واحد زیاد، از بوستر پمپ های مخصوص آبرسانی استفاده میشود.

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که به دلیل افزایش جمعیت استفاده از پمپ ها در ساختمان ها به امری واجب در جهت تامین فشار اب و ابرسانی تبدیل شده است و همچنین به اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب اشاره کردیم و از انواع مغزی، مهره و ماسوره، فلنج و واشر و انواع بوشن ها، اتصالات سه راهی و پنج راهی، درپوش های لوله و انواع زانویی ها ،پمپ آب و مکانیکال سیل نام بردیم،همچنین به محل نصب پمپ آب  و لزوم تعبیه مخزن اب همراه پمپ پرداختیم،امیدواریم این مقاله کمک شایانی در جهت آشنایی شما با اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب کرده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!