مجله تاپ‌ناز‌

8 تفاوت اساسی دوره mba و دوره dba

چه فرقی بین دوره‌های مدیریت کسب و کار mba و dba وجود دارد؟ کدام آموزشگاه و موسسه آموزشی برای شرکت در کلاس‌های mba و dba مناسب است؟ چرا باید در دوره‌های مدیریت کسب و کار ثبت نام کنیم؟ در این مطلب به معرفی و بررسی 8 تفاوت اساسی دوره mba و دوره dba می‌پردازیم. اما قبل از آن باید بدانید که دوره‌های مدیریت MBA و DBA چیست.

8 تفاوت اساسی دوره mba و دوره dba

دوره MBA چیست؟

دوره mba، شامل مباحث لازم برای مدیریت کسب و کار و قرار دادن بیزینس در مسیر درست است. مدیریت پروژه، مدیریت ریسک و بحران و پیش بینی بازار، 3 تکنیک اصلی است که فارغ التحصیلان دوره مدیریت mba یاد می‌گیرند. با گذراندن رشته mba می‌توانید:

  • کارآفرینی کنید؛
  • به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شوید؛
  • به کسب و کارهای مختلف مشاوره دهید؛
  • به تدریس تئوری‌های کسب و کار بپردازید.

مدرک MBA هم در گرایش‌های مختلفی صادر می‌شود. با در نظر گرفتن علاقه، نیاز بازار و توانایی خودتان می‌توانید برای هر کدام از گرایش‌های MBA ثبت نام کنید. با ثبت نام در هر کدام از این گرایش‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی را پیدا می‌کنید که می‌توانید در کار از آن‌ها استفاده کنید.

دوره DBA چیست؟

گذراندن دوره DBA به شما کمک می‌کند تا ریشه یابی موانع و مشکلات سازمانی را انجام دهید. هدف از شرکت در دوره DBA، یادگیری اصول مدیریت نیست. بلکه هدف رشته DBA، تربیت مدیرانی است که توانایی حل مسئله و بحران بیشتری نسبت به مدیران دیگر داشته باشند. یک تفاوت MBA با DBA، در نوع دوره‌های آن است. دوره DBA تئوری محور و دوره MBA، پروژه محور است. اما این تنها تفاوت MBA و DBA نیست. در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های MBA و DBA می‌پردازیم.

8 تفاوت اساسی دوره mba و دوره dba

اساسی‌ترین تفاوت‌های MBA با DBA

قبل از اینکه بین دوره مدیریت MBA و دوره مدیریت DBA انتخاب کنید، بهتر است تفاوت‌ها و مشخصات هر دوره را به دقت بررسی کنید. با اینکه ارائه مدرک و گواهینامه DBA بدون مدرک و گواهینامه MBA ممکن نیست اما برای ثبت نام و شرکت در کلاس DBA، به مدرک MBA نیاز ندارید. با این حال، اساسی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های MBA و DBA را در ادامه بخوانید تا با دانش کامل نسبت به هر دوره، انتخاب کنید:

  1. هدف از دوره DBA، تولید دانش است: برخلاف دوره ام بی ای که هدف آن استفاده از دانش مدیریتی برای پیشبرد اهداف سازمان است، در دوره دی بی ای می‌آموزید که چطور تولید دانش و خلق ارزش کنید.
  2. پس از دوره مدیریت mba، کارآفرین و پس از دوره مدیریت dba، محقق خواهید شد: دوره مدیریت م بی‌ای از شما یک مدیر ماهر برای رهبری سازمان می‌سازد.
  3. با گذراندن دوره DBA، می‌توانید مدل سازی کنید: تمرکز دوره دی بی ای، ایجاد مدل‌های سودآوری است ولی در دوره mba، تنها از مدل‌های سودآور موجود، استفاده می‌کنید.
  4. دوره مدیریت کسب و کار mba یک دوره عمل گراست: شما نمی‌توانید در دوره‌های mba شرکت کنید ولی پروژه عملی انجام ندهید. اما دوره مدیریت dba، یک دوره پژوهش محور و تحقیقی است.
  5. در mba به دنبال رفع مشکلات و در dba به دنبال ارائه راهکار هستید: مدیرانی که تنها mba را پشت سر گذاشته باشند، می‌توانند از راه حل‌های موجود برای رفع موانع و بحران‌ها استفاده کنند. اما با گذراندن dba می‌توانید راه حل‌های جدید تئوریزه کنید.
  6. حقوق فارغ التحصیلان رشته dba از فارغ التحصیلان رشته mba بیشتر است
  7. بازار کار رشته dba از mba بهتر است: با داشتن مدرک dba می‌توانید بین موقعیت‌های شغلی بهتری نسبت به مدرک mba انتخاب کنید.
  8. آموزش mba، پروژه محور است: در دوره‌های dba از پژوهش‌های قدیمی و تحقیق و بررسی استفاده می‌کنید. اما در دوره‌های mba، آموزش از طریق مباحثه، پروژه عملی و تجربه مدیران انجام می‌شود.

با در نظر گرفتن تفاوت‌های گفته شده، مهم است که قبل از ثبت نام، به مشخصات هر دوره، توانایی‌های خودتان و علاقه‌تان نگاه کنید. اگر فکر می‌کنید که می‌خواهید به سراغ کارهای عملی و مدیریت کسب و کار بروید، دوره مدیریت mba برای شما مناسب است. در غیر این صورت و حتی برای ادامه تحصیل و کسب مهارت بیشتر، می‌توانید به ثبت نام در دوره مدیریت dba فکر کنید. در هر صورت، می‌توانید از خدمات آموزشگاه حسابداری پکت برای گذراندن دوره‌های مدیریت و گرفتن درک معتبر، استفاده کنید.

8 تفاوت اساسی دوره mba و دوره dba

جمع بندی

در آموزشگاه حسابداری پکت، فرصت یادگیری دوره mba و دوره dba برای مدیران و علاقه مندان به رشته‌های مدیریت کسب و کار وجود دارد. آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره به شما کمک می‌کند تا زیر نظر بهترین و باتجربه‌ترین مربیان و اساتید کشور، دوره‌های مدیریت mba و dba پشت سر بگذارید. از آن جایی که آموزش مجازی و آنلاین با تخفیف ویژه هم برای علاقه مندان برگزار می‌شود، می‌توانید بدون در نظر گرفتن موفعیت مکانی، برای ثبت نام اقدام کنید. همچنین امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره با چک هم وجود دارد و می‌توانید بدون نگرانی از هزینه دوره‌ها، در کلاس‌ها شرکت کنید و مدرک خود را بگیرید. هر کدام از دوره‌های mba و dba با پروژه‌ها و آموزش‌های عملی و تئوری برگزار می‌شود که پس از پایان دوره آموزشی، توانایی و مهارت کافی را برای ورود به بازار کار، پیدا کنید.

مطالب مشابه را ببینید!