مجله تاپ‌ناز‌

علائم و نشانه‌های حساسیت نسبت به کاندوم چیست

علائم و نشانه‌های حساسیت نسبت به کاندوم چیست

علائم و نشانه‌های حساسیت نسبت به کاندوم چیست کاندوم‌ها یکی از بهترین و موثرترین محصولات جنسی برای پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی هستند. بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند به …

کاندوم‌ها یکی از بهترین و موثرترین محصولات جنسی برای پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی هستند. بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند به جای مصرف قرص‌های ضد بارداری از کاندوم‌ها استفاده کنند. در برخی از مواقع زوجین بعد از استفاده از کاندوم، دچار واکنش‌های آلرژیک همچون سوزش یا خارش می‌شوند که این نشان دهنده حساسیت به آن کاندوم است. اینکه دلایل ایجاد حساسیت به کاندوم چیست و چگونه باید علائم و نشانه‌های حساسیت را بشناسیم، مواردی هستند که قصد داریم در این مطلب از موتن رو به آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های حساسیت به کاندوم

از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های حساسیت نسبت به کاندوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم واکنش آلرژیک خفیف به کاندوم

  • خارش
  • ورم
  • قرمز شدن پوست
  • بثورات پوستی

علائم حساسیت متوسط به کاندوم

  • خارش گلو
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • خس خس کردن سینه
  • مشکل در تنفس
  • گر گرفتگی صورت
  • کهیر و تورم

علائم حساسیت شدید به کاندوم

اگر فرد شدیدا به کاندوم حساسیت داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند. آنافیلاکسی واکنشی تهدید کننده زندگی است که طی آن سیستم ایمنی، تعداد زیادی از ترکیبات التهابی به نام هیستامین را ترشح می‌کند. هیستامین منجر به ایجاد التهاب در بدن شده و به دلیل تورم دهان و گلو، فرد در تنفس و بلعیدن غذا دچار مشکل می‌شود.

عوامل ایجاد کننده حساسیت

سوزش، خارش، قرمزی و تورم در ناحیه تناسلی، اصلی‌ترین علائم حساسیت به کاندوم هستند. گاهی اوقات برخی از شرکت‌های تولید کننده کاندوم، از مواد اسپرم کش و روان کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که منجر به تحریک دستگاه تناسلی و ایجاد سوزش و خارش در ناحیه تناسلی می‌شود. در برخی موارد نیز، خود لاتکس که کاندوم‌ها از آن تولید می‌شوند می‌تواند مشکل ساز شود. به طور کلی چنین می‌توان گفته که مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده حساسیت شامل موارد زیر می‌شوند.

لاتکس

لاتکس از شیره درختان لاستیکی به دست می‌آید و از آن برای تهیه کاندوم و دستکش استفاده می‌کنند. لاتکس طبیعی پروتئین‌هایی دارد که منجر به ایجاد آلرژی در ناحیه تناسلی می‌شوند. آلرژی‌هایی که از این طریق اتفاق می‌افتند به مرور زمان و در صورت استفاده مکرر ایجاد می‌شوند و علائم آن‌ها نیز از نظر شدت و حساسیت متفاوت هستند.

اسپرم کش‌ها

اسپرم کش‌ها موادی هستند که جلوی رسیدن اسپرم به تخمک را می‌گیرند و در اشکال مختلفی همچون ژل، کف یا شیاف موجود هستند. علاوه بر این، کاندوم‌های آغشته به مواد اسپرم کش نیز در بازار وجود دارند. ماده اصلی موجود در اسپرم کش‌ها غیروکسینول 9 است که اسپرم‌ها را از بین می‌برد و در برخی از موارد می‌تواند ایجاد حساسیت کرده و سوزش و درد در ناحیه تناسلی را به دنبال داشته باشد. اگر از اسپرم کش‌ها به طور مداوم استفاده شود، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد.

روان کننده‌های شیمیایی

روان کننده حین برقراری رابطه، لذت جنسی را افزایش می‌دهند، اما به دلیل داشتن مواد شیمیایی همچون پروپیلن گلیکول و گلیسرول در ترکیبات خود، ممکن است درد، سوزش و خارش در ناحیه تناسلی را به دنبال داشته باشند. از طرف دیگر، روان کننده‌هایی که حاوی مواد اسپرم کش هستند، می‌توانند بافت‌های واژن را مختل کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهند.

درمان حساسیت به کاندوم

درمان حساسیت به کاندوم به میزان شدت آن بستگی دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که افراد باید در معرض چیزهایی که باعث واکنش لاتکس می‌شوند قرار نگیرند. افرادی که به روان کننده‌ها و اسپرم کش‌ها حساسیت دارند نیز باید به سراغ محصولاتی بروند که این ترکیبات را نداشته باشند. برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه شود. پزشک بر اساس شدت حساسیت می‌تواند داروهای مختلفی ازجمله آنتی‌هیستامین‌ها را تجویز کند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که از خود درمانی بپرهیزید و در صورت مشاهده علائم، حتما با پزشک مشورت کنید.

چرا خرید کاندوم از موتن رو؟

در فروشگاه اینترنتی مو تن رو شما به راحتی می‌توانید به صدها مدل کاندوم مختلف دسترسی داشته و بدون دغدغه و استرس گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. انواع کاندوم تاخیری، نازک، ضخیم، تاخیری، حاوی مواد روان کننده بیشتر، عروسکی، فانتزی و تحریک کننده بیشتر در این فروشگاه اینترنتی عرضه می‌شود که برای بهبود روابط خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!