مجله تاپ‌ناز‌

خواص انبه در در بارداری + 10 فایده مهم انبه برای خانم های باردار و نحوه مصرف این میوه

انبه یکی از میوه های خوشمزه است که در این مطلب در مورد خواص میوه انبه در دوران بارداری اطلاعاتی را می خوانید و 11 فایده و خاصیت مهم انبه در دوران حاملگی برای زنان باردار و جنین را توضیح می دهیم.

انبه میوه ای خوش طعم است که طعمی ترش و شیرین دارد و مخصوص مناطق گرمسیری است و خانم های باردار اشتیاق زیادی به خوردن این میوه دارند ولی به دلیل تغییرات بدن در طول دوره بارداری شاید در مورد مصرف میوه انبه کمی تردید داشته باشند. انبه اگر به میزان کافی مصرف شود، می تواند خواص زیادی برای سلامت زن باردار داشته باشد و می تواند باعث رشد بهتری سیستم عصبی و استخوان های جنین شود و از کم خونی هم پیشگیری کند. انبه باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش، درمان یبوست و بیماری صبحگاهی هم می شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم که در مورد تمام خواص و فواید انبه در دوران بارداری توضیح دهیم و در مورد مضرات احتمالی این میوه هم اطلاعاتی را می خوانید.

مصرف میوه انبه در دوران بارداری مفید است؟

به صورت کلی مصرف انبه رسیده در زمان بارداری مزایای خاصی دارد و به شرط آن که فقط بخش هایی که قابل خوردن است را میل کنید و در مصرف این میوه خوشمزه هم نباید زیاده روی کنید.

انبه دارا انواع ویتامین C، A، B6 و اسید فولیک و مقدار زیادی پتاسیم، آهن، مس، فلاونوئیدهای آلفا و بتا کاروتن که منبع عالی انرژی و آنتی اکسیدان هستند را دارد و باعث تامین مواد مغذی و اساسی مورد نیاز بدن در دوران بارداری می شود.

یکی از نکات مهم در موقع خرید انبه که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب انبه از نوع ارگانیک و طبیعی است و از خرید انبه هایی که با استفاده از روش های شیمایی رسیده شده اند باید خودداری کنید.

نکته قابل توجه در مورد میوه انبه این است که بعضی ها معتقد هستند که طبع انبه بیش از حد گرم است و ممکن است باعث آسیب به جنین شود ولی شواهد کافی در این مورد وجود ندارد. البته توصیه می شود که قبل از مصرف انبه با پزشک خود مشورت کنید.

ارزش غذایی میوه انبه

انبه بسیار مغذی است و انواع ویتامین و مواد مغذی را دارد و می تواند تا حدی نیازهای تغذیه ای یک زن باردار را برآورده نماید. بعضی از مواد مغذی موجود در 100 گرم از انبه شامل:

  • کالری 55
  • پروتئین 0.5 گرم
  • کربوهیدرات 11 گرم
  • فیبر 2.02
  • چربی 0.5 گرم

خواص انبه در در بارداری

چه تعداد انبه در دوران بارداری مصرف کنیم؟

انبه کالری زیادی دارد و منبع خوب انرژی به حساب می آید و خانم ها در دوران بارداری (به خصوص در سه ماهه سوم) به انرژی زیادی نیاز دارند در صورتی که طبق توصیه پزشک لازم است مصرف کالری را افزایش دهید و می توانید انبه را به رژیم غذای خود اضافه نمایید. البته باید اعتدال در مصرف انبه را رعایت کنید.

 

 

فواید انبه در بارداری

زنان باردار به انبه بسیار علاقه دارند زیرا طعم خوبی دارد که البته مزیت های بیشماری هم دارد و عبارتند از:

 

پیشگیری از کم خونی

کم خونی یکی از اختلالات شایع خانم ها در دوران بارداری است و برای پیشگیری از آن لازم است که به میزان لازم آهن در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شود. انبه جزو میوه های دارای آهن است و باعث تامین آهن مورد نیاز بدن می شود و از کم خونی پیشگیری می کند. مصرف یک عدد انبه در روز می تواند تعداد گلبول های قرمز خون را بیشتر کند.

رشد بهتر جنین

انبه دارای اسید فولیک است و برای رشد جنین و سیستم عصبی بسیار مهم است. با مصرف انبه می توانید از بروز نقص لوله عصبی که ممکن است در اوایل دوران بارداری رخ دهد پیشگیری کنید. ویتامین ب 6 باعث رشد سیستم عصبی می شود.

خواص انبه در در بارداری

سلامت دستگاه گوارش

انبه فیبر زیادی دارد و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود و باعث درمان یبوست می شود که یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است. باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف انبه می توانید باعث تولید گاز و ناراحتی سیستم گوارش شما گردد.

انبه سرشار از ویتامین C

انبه ویتامین سی فراوانی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از رشد رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند. ویتامین سی موجود در انبه خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

رشد استخوان و دندان

ویتامین A موجود در میوه انبه برای رشد استخوان و دندان نوزاد بسیار مفید است و باعث سلامت سیستم عصبی و چشم ها می شود.

 

پیشگیری از پره اکلامپسی

انبه دارای منیزیم است و می تواند فشار خون بالا را درمان کند و از پره اکلامپسی جلوگیری می کند. پره اکلامپسی می تواند باعث تشنج در دوران بارداری شود.

 

بیماری صبحگاهی

طعم شیرین و ترش انبه باعث رفع بیماری صبحگاهی می شود که یکی از مشکلات رایج و آزار دهنده در خانم های بارداری است و ویتامین ب 6 موجود در آن صبح های دوران بارداری را قابل تحمل تر می کند.

 

تعادل مایعات بدن

پتاسیم زیاد در انبه باعث حفظ تعادل مایعات در بدن می شود و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا تجمع مایع در اندام های تحتانی می تواند مانع حرکت شود و باعث بروز عوارض خطرناکی در فرد شود.

 

 

پیشگیری از مصرف قندهای مصنوعی

بعضی از خانم های باردار در این دوران تمایل شدیدی به مصرف مواد غذایی شیرین دارند . انبه قند طبیعی دارد و باعث می شود که هوس خوردن خوراکی های شیرین که ممکن است در آنها شیرین کننده های مصنوعی وجود داشته باشد، در خانم های باردار ایجاد نشود.

 

عوارض جانبی انبه در دوران بارداری

مصرف انبه ارگانیک عوارض خاصی ندارد ولی انبه اگر به صورت مصنوعی رشد کرده باشد داریا کلسیم کاربید خواهد بود، ماده ای که باعث می شود میوه خیلی زود رسیده شود و مصرف آن برای مادر و جنین مضر است.

از عوارض مصرف انبه غیر ارگانیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشنج
  • خواب آلودگی
  • اسهال
  • نوسانات خلق و خو
  • سرگیجه
  • سردرد
  • احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا

 

 

نکاتی در مورد مصرف انبه

نحوه کاهش خطر سمی بودن انبه غیر ارگانیک

تشخیص اینکه انبه به صورت طبیعی یا غیر طبیعی رسیده است ساده نیست و به شما توصیه می شود برای اینکه انبه کمترین ضرر را داشته باشد موارد زیرا را انجام دهید:

  • قبل از مصرف، انبه را خوب بشویید و پوست آن را از گوشت جدا کنید.
  • از چاقو و تخته برش تمیز استفاده کنید و پس از پوست گرفتن انبه، دست خود را بشویید.
  • یکی از بهترین روش ها این است که انبه را به صورت نارس بخرید و در منزل بگذارید تا رسیده شود.

انبه نارس بهتر است یا رسیده؟

مصرف متعادل میوه انبه به صورت نارس یا رسیده در دوران بارداری بدون خطر است. انبه های رسیده اشتها را تحریک می کنند و به هضم کمک می کنند و انبه خام دارای ویتامین هایی است که با اسیدیته و بیماری صبحگاهی مقابله می کند.

آیا مصرف انبه در اواخر دوران بارداری خطر دارد؟

مصرف زیاد انبه در سه ماهه آخر بارداری می تواند باعث دیابت شود و لازم است که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید.

انبه رسیده را چطور باید تشخیص داد؟

اگر انبه رسیده را بهتر می پسندید پس این موارد را به یاد داشته باشید:

بافت انبه رسیده نرم تر است. می توانید انبه را به صورت نارس و یا سفت بخرید و در منزل بگذارید که خوب برسد. البته بهتر است که بیش از حد نرم نشود چون ممکن است فاسد شود.

بوی انبه یک بوی شیرینی خاص دارد.

منبع: parenting

مطالب مشابه را ببینید!