مجله تاپ‌ناز‌

خیار برای افراد مبتلا به دیابت مفید است و چه خواصی دارد؟

خیار برای افراد مبتلا به دیابت

خیار یکی از سبزیجات محبوب ترد و خوش طعم است که هم خانواده کدو است و به دلیل طعم خوبی و خنکی دارد و همچنین خواص زیادی که دارد برای تمام مردم دنیا محبوب است و افراد دیابتی هم خیار مصرف می کنند.

خیاری سبزی غیر نشاسته ای کم کالری و کربوهیدرات است و گفته می شود که برای دیابت هیچ ضرری ندارد و می تواند قند خون را هم کاهش بدهد.

افراد دیابتی خیار بخورند؟

با توجه به کربوهیدرات کمی که در خیار موجود است افرادی که دچار دیابت هستند می توانند در هر زمانی خیار مصرف کنند.

بسیاری از منابع خیار سبز به دلیل مواد مغذی موجود در آن، مانند فیبر، می توانند باعث کند شدن هضم کربوهیدرات و قند در بدن شوند و در نهایت باعث کاهش قند خون می شوند.

در مورد تاثیر خیار بر کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت، زیاد تحقیق نشده است ولی به نظر می رسد عصاره سبزی که در خیار وجود دارد تاثیر مثبت دارد.

اما باید بدانید که سبزیجاتی مانند خیار شاید مقداری قند خون را کاهش بدهند ولی این تاثیر خیلی زیاد نیست که بتوان از خیار به عنوان داروی طبیعی کاهنده قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده کرد.

بخوانید: خاصیت آب خیار برای زیبایی پوست و لاغری بدن

کم کربوهیدرات و کم کالری

خیار از سبزیجات غیر نشاسته ای با کربوهیدرات و کالری کم است که مواد مغذی مانند انواع ویتامین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، بیوتین، فسفر و ترکیبات شیمایی گیاهی مفید مانند فلاونوئیدها، لیگنان و تری ترین ها را دارد.

رژیم های غذایی کم کالری مبتنی بر سبزیجات غیر نشاسته ای مانند خیار تاثیر بسزایی در معکوس کردن بیماری دیابت نوع دو دارند.

سرشار از فیبر

یکی از دلایلی که سبزیجات غیر نشاسته ای و کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است، فیبر زیاد موجود در آن است. فیبر نوعی ماده مغذی است که توانایی بدن در جذب قند را کاهش می دهد و باعث کاهش قند خون می شود. فیبر می تواند باعث ایجاد حس سیری طولانی مدت در فرد شود و مصرف کالری زیاد و افزایش وزن ممکن است باعث تشدید علائم دیابت شوند و از آن جلوگیری می کند.

شاخص گلیسمی خیار

خیار قند کمی دارد و شاخص گلیسمی آن عدد 15 است و به همین دلیل جزو خوراکی های با شاخص گلیسمی پایین به حساب می آید و تاثیر کمی بر قند خون دارد.

مصرف خیار برای دیابت

خیار جزو سبزیجاتی است که هم می توانید به تنهایی مصرف کنید و هم می توانید خیار را در کنار انواع خوراکی و در سالادها استفاده کنید.

سالاد خیار و بادام زمینی یکی از سالادهای خوشمزه و مفید برای افراد مبتلا به دیابت است و حس تازگی به فرد می دهد. سوپ خیار هم جزو غذاهای سالم برای این بیماران به حساب می آید که می توان آن را با ماست و یا با پنیر پارمزان مصرف کرد.

منبع: healthline

مطالب مشابه را ببینید!