مجله تاپ‌ناز‌

آداب درد و دل کردن با همسر که زن و شوهر باید بدانند

درد و دل کردن با همسر می تواند باعث کم کردن بار مشکلات از شانه های شما شود و باعث می شود که یک حس سبکی را احساس کنید. در این مورد باید بعضی از نکات را بدانید و اید آداب را رعایت کنید تا نتیجه معکوس نداشته باشد.

احساسات در خانم ها با مردان متفاوت است و وجود این تفاوت ها باعث می شود که در آغاز زندگی مشترک مشکلاتی برای زن و مرد ایجاد گردد. قبل از اینکه بخواهید سفره دل خود را برای شریک زندگی خود باز کنید، بهتر است با آداب درد و دل کردن با همسر اشنا شوید.

نکات و آداب درد و دل کردن با همسر

تمام افراد در طول زندگی خود دچار بعضی از مشکلات و چالش ها می شوند که برای کاهش فشارهای ناشی از مشکلات، احساسات و مشکل های خود را برای دیگران بیان می کنند و به اصطلاح با آنها درد دل می کنند. در بیشتر موارد به دلیل درد و دل م شود که گمان می کنیم افراد دیگر می توانند مشکلات و مسائل را از زاویه ای دیگر ببینند و به ما کمک می کنند. درد و دل کردن باعث کاهش فشار روانی می شود. بیشتر مردم پس از درد کردن تا حدی سبک می شوند و از میزان ناراحتی آنها کم می شود، ولی در مورد درد و دل کردن باید فرد مناسبی را انتخاب کنید زیرا هر فردی برای درد و دل کردن مناسب نیست و می تواند مشکل را دو برابر کند.

همان گونه که اشاره شد درد و دل کردن یکی از اعمالی است که وقتی فرد دچار مشکل می شود، انجام می دهد. درد و دل کردن با هر فردی یا با همسر به این معنی است که در مورد مشکلات، دغدغه ها، آرزوها و موارد چالش برانگیز گفتگو شود. با بیان کردن مشکلات نزد فرد دیگر و درد دل کردن از شدت غم کم می شود و حس سبکی در فرد ایجاد می شود. برای کاهش فشارهای روانی درد و دل کردن گزینه خوبی است ولی درد و دل کردن با همسر آیا کار درستی است یا خیر؟ در بیشتر موارد می توان با رعایت کردن آداب خاص مخصوص، با همسر درد و دل کرد. در زمان درد و دل کردن با همسر به ویژه شوهر باید مواردی رعایت شود تا مشکلات جدید ایجاد نشود. در این مورد می توان موارد زیر را رعایت کرد.

آداب درد و دل کردن با همسر که زن و شوهر باید بدانند

سربسته حرف نزدن

در موقع درد و دل کردن به همسر بهتر است به زبان بی زبانی حرف نزنید. همانطور که می دانیم خانم ها نسبت به مردان احساسات متفاوتی دارند. تفاوت در حدی است که گفتن شفاف بعضی موضعات می تواند سوء تفاهم های زیادی در میان آنها ایجاد کند چه برسد که بخواهید با او سربسته حرف بزنید. به همین جهت بهتر است با زبان چشم و ابرو با همسر خود حرف نزنید و در زمان درد و دل کردن همه چیز را به صورت شفاف بیان کنید.

سنجیدن موقعیت در زمان درد و دل نمودن

برای درد و دل کردن با همسر باید زمان مناسب را در نظر داشته باشید. مثلا وقتی که در حال انجام کار مهمی باشد، یا ورزش مورد علاقه اش را تماشا می کند وقتی که خسته از محل کار آمده و یا وقتی که همسرتان در حال انجام دادن کارهای ناتمام در منزل است، نباید با او حرف بزنید. این زمان ها اصلا مناسب نیستند. سعی کنید در شرایطی با همسرتان حرف بزنید که آرامش روان داشته باشد و فضایی عاطفی میان شما وجود داشته باشد.

بیان نمودن احساسات

در صورتی که به دلیل سکوت های طولانی مدت از حس های منفی سرشار شده باشد، گناه آن را بر گردن همسرتان نیندازید و با محکوم کردن او و متهم کردنش، گفتگو را تمام نکنید. در زمان درد و دل بهتر است احساسات و خواسته های خود را با دلایل آنها توضیح دهید. ممکن است که مجبور باشید بارها و بارها در مورد آن حرف بزنید، پس فکر نکنید که یک گفتگوی جدید می تواند رابطه شما را بهبود دهد و زیر و رو کند.

سرزنش نکردن

اگر خواسته ای از همسر خود دارید و می خواهید کاری برای شما انجام دهد، بهتر است به او یادآوری کنید و مهم بودن موضوع را به شکل شفاف برای همسر خود توضیح دهید. باید بدانید که در موقع درد و دل کردن فضای دعوا و سرزنش را نباید ایجاد کنید و در کمال آرامش با همسر حرف بزنید تا در مقابل خواسته ها و درد و دل شما ح مسئولیت پذیری داشته باشد.

انتظار حدس زدن از طرف همسرتان را نداشته باشید

از احساساتتان خجالت زده نشوید و فکر نکنید که احساسات شما بی اهمیت می باشند. فکر نکنید که همسرتان باید احساسات شما را حدس بزند. سکوت کردن او به این دلیل نیست به شما و صحبت هایتان اهمیت داده نمی شود. ممکن است بعضی از حرف های شما از نظر همسرتان عجیب و اغراق شده باشد ولی باید توضیحات و درد و دل خود را کامل کنید و بگویید که مسائل چه تاثیری روی شما خواهند داشت.

با چه کسی می توان درد و دل کرد؟

اگر مایل هستید که درد و دل کنید و در عوض مضر بودن برای شما سود دارد، باید فردی درست را انتخاب کنید. در این مورد به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • افرادی که شما را قضاوت و داوری نکنند.
  • فردی که نسبت به شما حس همدلی داشته باشد و از وضعیت شما آگاهی داشته باشد.
  • فردی که مورد اعتماد و رازدار باشد.
  • اشخاص باشعوری که حتی بعد از اینکه با شما به مشکل برخورد کردند، باز هم درد و دل شما را حفظ نمایند و بر علیه تان استفاده ننمایند.

درد و دل نمودن از نگاه روان شناسی

همان گونه که گفتیم، درد و دل کردن در عوض مفید بودن می تواند مضر هم باشد. باید با افرادی درد و دل کنید که شما را داوری و قضاوت نکنند. قضاوت و داوری شدن از سوی افراد دیگر یا همسر باعث می شود تا فرد تنهایی و گوشه گیری را انتخاب کند و منزوی شود. شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ در مورد افسردگی این بود که با من سخن بگو، به خاطر داشته باشید که اغلب مشکلات با گفت و گو نمودن در مورد آن موضوع قابل حل خواهد بود. خودداری نمودن از گفت و گو و سکوت کردن باعث پیچیده تر شدن مشکل خواهد شد. بعضی از افراد بر این عقیده هستند که درد و دل کردن مشکلات را رفع نمی کند بلکه باعث شدت بخشیدن آن می شود. این موضوع اشتباه است. درد و دل کردن می تواند به ارزیابی وضعیت کنونی بپردازد و مشکل را حل کند.

مطالب مشابه را ببینید!