مجله تاپ‌ناز‌

درمان لکه های قهوه ای پوست + روش های درمان طبیعی این لکه ها در منزل

یکی از مشکلات شایع پوست ها، وجود لکه های تیره روی پوست است که بنا به دلایل مختلف روی پوست ایجاد می شوند. برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست می توانید از روش های طبیعی برای درمان در منزل استفاده کنید که شامل آبلیمو، زردچوبه، شیر، ماست و … می شود.

وجود لکه های قهوه ای روی پوست باعث از بین رفتن زیبایی پوست و نارضایتی در افراد می شود. بیشتر لکه های پوستی بر اثر افزایش سن، تابش نور مستقیم خورشید و بیماریهای کبدی و بارداری ایجاد می شود. برای از بین بردن این لکه های روی پوست روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

درمان لکه های قهوه ای روی پوست با روش های طبیعی

وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای نور خورشید قرار می گیرد، سلول های ملانوسیت در پوست بیشتر می شود و باعث افزایش ملانین در پوست می شود، در نتیجه لکه های قهوه ای روی پوست ایجاد می شود. این لکه ها به عنوان لکه های پیری حاصل از آفتاب سوختگی، لکه های تیره و لکه های ناشی از مشکلات کبدی شناخته شده اند. این لکه ها در مجموعه ای به نام هیپرپیگمانتاسیون قرار دارند.

دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست

ایجاد شدن لکه های تیره بر روی پوست زنان و مردان به دلایل مختلفی همچون بارداری، ژنتیکی، اشعه فرابنفش، بالا رفتن سن، بیماری کبدی، آکنه، استرس و بیماری های پوستی می باشد. استرس باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شود و لکه های تیره روی پوست ایجاد می کند. در ادامه این مطلب روش های رفع لکه های قهوه ای را بیان می کنیم.

آب لیمو برای رفع لکه های قهوه ای

آب لیمو به دلیل داشتن اسید، رنگدانه های ملانین را تجزیه می کند و به مرور پس از چند ماه از بین می برد. ویتامین سی لیمو ترش باعث سفید شدن پوست می شود و بهترین روش برای درمان لکه های قهوه ای به شمار می آید. برای از بین بردن لکه های قهوه ای با لیمو ترش سه روش مختلف وجود دارد.

روش اول

لیمو را برش بزنید و به صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. پس از نیم ساعت پوست را با آب بشویید. در زمان استفاده از ماسک لیمو ترش در معرض نور خورشید نباید قرار بگیرید.

روش دوم

در روش دوم از آب لیمو همراه با شکر استفاده کنید. برای این منظور آب یک عدد لیمو را در ظرفی بریزید و 2 تا 4 قاشق غذاخوری شکر را به آرامی به آن اضافه کنید. مخلوط حالص باید به شکل خمیر باشد. در ادامه محلول حاصله را با پنبه یا برش به نقاط قهوه ای پوست بزنید. بگذاید که خمیر برای نیم ساعت روی پوست بماند و سپس با آب سرد آن را پاک کنید. پس از استفاده از این ماسک حتما از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست شما خشک نشود.

روش سوم

برای درمان سریع لکه های قهوه ای از لیمو با عسل و شکر استفاده کنید. برای تهیه کردن این ماسک دو قاشق غذاخوری شکر و دو قاشق غذاخوری عسل را به آب یک عدد لیمو اضافه کنید و به شکل خمیر در آورید. مخلوط خمیری را روی نقاط قهوه ای پوست خود قرار دهید و پس از نیم ساعت بشویید. عسل باعث حفظ رطوبت پوست خواهد شد.

درمان لکه های قهوه ای پوست

جعفری برای برطرف کردن لکه های قهوه ای

سبزی جعفری به دلیل داشتن ویتامین A و C باعث تولید کلاژن در پوست می شود و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و باعث داشتن پوستی صاف و بدون لکه می شود. برای استفاده از جعفری به روش زیر عمل کنید.

در ابتدا برگ های جعفری را خرد نمایید و در مخلوط کن بریزید و  سپس دو قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را روی پوست بزنید و پس از 20 دقیقه بشویید. هر روز از این ماسک استفاده کنید.

اما در روش دیگر می توانید از چای جعفری و آب لیمو استفاده کنید. برای تهیه این چای سر یک ساقه جعفری را ریز کنید و به دو فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس اجازه دهید مقداری بجوشد و پس از 10 دقیقه آن را کنار بگذارید و سپس یک قاشق آب لیمو به آن اضافه کنید و پس از خنک شدن روی پوست خود با یک پنبه بمالید. موارد را پس از نیم ساعت بشویید. این روش را هر شب انجام دهید.

شیر برای پاک کردن لکه های قهوه ای پوست

شیر فواید بیشماری برای بدن دارد و می توانید باعث سلامت پوست بدن شود. برای تهیه کاسک دارویی شیر 4 قاشق غذاخوری شیر را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به کمک یک پنبه مخلوط حاصل را روی نقاط تیره پوست بزنید و برای ده دقیقه پوست را با آن ماساژ دهید و باز ده دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر این کار را روزی یک بار انجام دهید.

استفاده از ماست برای رفع لک

ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک باعث لایه برداری پوست می شود و سلول های مرده را از روی پوست پاک می کند. برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست به وسیله ماست، دو قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر و یک قاشق آب لیمو خوب مخلوط کنید و به صورت ماسک روی پوست خود بزنید. اجازه دهید ماسک برای 20 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این مخلوط را برای سه بار در هفته استفاده کنید.

در روش دیگر ماست نعناع و گلاب را با هم مخلوط کنید تا خمیری شود و سپس روی پوست خود بزنید و پس از 40 دقیقه بشویید. روزی یکبار از این ماسک استفاده کنید.

درمان لکه های قهوه ای پوست

استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل خاصیت سفیدکنندگی و نشاسته ای که در آن وجود دارد می تواند باعث کاهش رنگدانه ها شود. در یک روش برش های باریک از سیب زمینی را روی پوست قرار دهید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.

در روشی دیگر سیب زمینی پوست کنده را رنده کنید و با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و به صورت ماسک روی نقاط تیره پوست بگذارید و پس از 15 دقیقه مواد را با آب ولرم از روی پوستتان پاک نمایید.

استفاده از آب پیاز

برای درمان لکه های از پوست با پنبه کمی از آب پیاز را روی پوست بزنید و بگذارید تا خشک شود و پس از خشک شدن آن را بشویید. می توانید یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به پوست بزنید و پس از 20 دقیقه بشویید.

زردچوبه

کورکومین موجود در ادویه زردچوبه باعث درمان لکه های قهه ای و تیره روی پوست می شود. استفاده کردن از زردچوبه نباید به صورت طولانی مدت باشد و پس از 20 دقیقه باید از روی پوست شما پاک شود. نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق شیر مخلوط کنید و روی نقاط تیره پوست بگذارید. این ماسک را پس از 15 دقیقه بشویید.

استفاده از گوجه فرنگی

برای رفع تمام لکه های قهوه ای روی پوست، کمی گوجه فرنگی له شده را با شکر مخلوط نمایید و برای ده دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس به صورت دورانی ماساژ دهید و با آب بشویید. به جای شکر از آب لیمو هم می توانید استفاده کنید.

استفاده از روغن بادام شیرین

به منظور درمان لکه های قهوه ای 4 تا 5 قطره روغن بادام را با دو قاشق چای خوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر شیر مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. پس از نیم ساعت آن را آبکشی کنید. سه بار در هفته این عمل را تکرار کنید.

مطالب مشابه را ببینید!