مجله تاپ‌ناز‌

دلایل حسادت کودکان چیست؟ 6 دلیل اصلی و مهمی حسودی کردن کودک

دلایل حسادت کودکان

این‌که کودکان نسبت به کودک دیگر یا خواهر و برادر خود احساس حسادت داشته باشند امری طبیعی است. این حسادت به این معنی نیست که آن‌ها خواهر یا برادر خود را دوست ندارند بلکه از مرکز توجه نبودن و تقسیم‌شدن محبت والدین خود ناراحتند. هر کودکی نیاز مبرمی به دوست‌داشته‌شدن دارد و به همین دلیل برای او سخت است که ببیند کودک دیگری در مرکز توجه قرار دارد.

اگر والدین دائما با کودک دیگری وقت بگذارنند، ممکن است کودک احساس کند که کنار گذاشته شده است و همین امر می‌تواند باعث ایجاد احساس حسادت در کودکان شود.

معمولا والدین به‌راحتی حسادت را در کودکان خود تشخیص می‌دهند و مسلما از آن احساس نگرانی خواهند کرد، اما پیش از هرچیز باید دلایل حسادت کودکان را شناخت؛ زیرا با دانستن علت بهتر می‌توان به کاهش حسادت کودکان  کمک کرد.

از طرفی نحوه رفتار با کودکی که احساس حسادت می‌کند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است زیرا هر رفتار نادرست ممکن است به تشدید حسادت کودک بیانجامد یا حتی تاثیر مخرب و عمیقی بر احساسات او بگذارد.

در این مطلب سعی داریم تا شما را با مهم ترین دلایل حسادت کودکان و نحوه صحیح برخورد با حسادت کودک را به شما نشان دهیم در ادامه همراه ما باشید.

 

1-توجه بیش از حد به کودک علت ایجاد حسادت در کودکان

 هر پدر و مادری دوست دارد که فرزند خود را ناز و نوازش کند با این حال زیاده‌روی در این کار باعث لوس‌شدن  کودکان می‌شود. کودکی که به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌خواهد که همه‌چیز طبق خواسته او پیش برود و مسلما اگر شخصی مانع این کار شود نسبت به او احساس منفی پیدا خواهد کرد. اگر والدین به دلیل ورود خواهر یا برادر کوچک‌تر به خانواده و یا حتی یک مهمان چند روزه نتوانند مانند قبل به کودک رسیدگی کنند او نسبت به شخص سوم احساس حسادت پیدا خواهد کرد.

مسلما ممکن است والدین تحت شرایط خاصی نتوانند مانند قبل به کودک توجه کنند و همین امر موجب ایجاد حس حسادت در کودکان خواهد شد. بنابراین بهتر است به جای تمرکز بر کودک او را به روش‌های مختلف سرگرم کرده و توجه او را به سمت دیگر ببرید. اگر  انتخاب شما برای سرگرم‌کردن کودک بازی‌های آنلاین است، فراموش نکنید از اپلیکیشن‌های استاندارد کودکان مانند اپلیکیشن بازی همبازی استفاده کنید.

2 14 e1666771794772

2-مقایسه‌کردن کودک یکی از مهم‌ترین دلایل حسادت کودکان

مقایسه‌کردن کودکان یکی از اشتباهات رایج والدین است. والدین تصور می‌کنند که با مقایسه کودکان می‌توانند آن‌ها را به تلاش بیشتر تحریک کنند، این درحالی است که مقایسه کودکان فقط و فقط منجر به حسادت کودکان خواهد شد.

اگر کودک به‌طور مداوم با همسالان یا خواهر و برادرهایش مقایسه شود این احساس را به او می‌دهد که در دیدگاه والدینش به اندازه کافی خوب نیست و هرگز نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند. در نیتجه کودک نسبت به فردی که با او مقایسه می‌شود احساس حسادت خواهد کرد. روانشناسان معتقدند یکی از دلایل مهم حسادت در کودکان همین مقایسه‌کردن است که می‌تواند تاثیرات مخرب و ماندگاری در ذهن کودکان باقی بگذارد.

 

3-سبک نادرست فرزندپروری والدین، موثر در ایجاد حس حسادت در کودک

یکی ازدلایل حسادت در کودکان، سبک نادرست فرزندپروری و کنترل‌ بیش از حد والدین است.برخی والدین دائما کودکان خود را زیر نظر دارند و کوچک‌ترین فعالیت‌های آن‌ها را کنترل می‌کنند. در نیتجه فرزندان چنین والدینی در مقایسه با کودکان دیگر اعتمادبه‌نفس کمتری دارند. این کودکان زمانی‌که با کودکان دیگر که اعتمادبه‌نفس خوبی دارند مواجه می‌شوند، نسبت به آنها احساس حسادت می‌کنند.

 آنچه اهمیت دارد این است که اعتمادبه‌نفس در کودکان را می‌توان به روش‌های مختلف افزایش داد. برای مثال شما می‌توانید از بازی‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان استفاده کنید. این بازی‌ها با وجود سادگی در زمینه تقویت اعتمادبه‌نفس کودکان بسیار موثرند.

علت حسادت کودکان از دیدگاه کیدزی

4-کمبود محبت دلیل پنهان احساس حسادت کودک

همان‌طور که توجه بیش از حد به کودک می‌تواند باعث ایجاد حسادت در کودکان شود، کمبود محبت نیز در ایجاد این احساس در کودکان تاثیر دارد. هر کودک نیاز به محبت والدینش دارد و این محبت باید آشکار بوده و برای کودک قابل درک و  لمس باشد. در واقع هر کودک نیاز دارد که به‌طور دائم توسط والدینش به او یادآوری شود که چقدر دوست‌داشتنی است. والدین باید به کودک خود بگویند که او را به اندازه دیگر فرزندان دوست دارند.

اگر کودکان احساس کنند که به اندازه کافی دوست داشته نمی‌شوند ممکن است نسبت به هرشخصی که والدین به او توجه می‌کنند احساس حسادت کنند. این شخص می‌تواند خواهر برادر عمو دایی و یا هر فرد دیگری باشد. به عقیده متخصصان  کمبود محبت در کودکان یکی از اصلی‌ترین دلایل حسادت در کودکان است.

 

 5-توجه نکردن به شخصیت و استعداد کودکان دلیل حسود شدن کودک

هر کودک شخصیت و استعداد منحصربه‌فردی دارد.گاهی اوقات والدین درک درستی از شخصیت و توانایی‌های فرزندشان ندارند و دائما کودک خود را سرزنش کرده یا او را وادار به انجام برخی کارها می‌کنند. برای مثال ممکن است کودک شخصیت درونگرا داشته باشد، اما معمولا درونگرایی توسط والدین به کمرویی یا خجالتی‌بودن کودک تعبیر می‌شود. در این حالت والدین ممکن است کودک را وادار به حضور در اجتماع و معاشرت کنند. در این موقعیت کودک به‌صورت ناخودآگاه به کودک دیگر که این توانایی را دارد حسادت می‌کند. سرزنش والدین و نداشتن شناخت از شخصیت کودک می‌تواند یکی از دلایل حسادت در کودکان باشد.

 

نحوه صحیح برخورد با حسادت کودکان چگونه است؟

معمولا وقتی والدین حسادت کودک خود را می‌بینند به او می‌گویند که نباید حسادت کند یا حسادت کار خوبی نیست، اما آیا گفتن این جملات تاثیری در کودک دارد؟ باید بگوییم خیر. بنابراین بهتر است بعد از پیداکردن علت حسادت در کودکان به دنبال روش‌های غیرمستقیم و موثر برای کاهش حسادت در کودکان بگردید.

برای مثال استفاده از داستان‌ها و کارتون‌های آموزشی که محتوایی مرتبط با حسادت دارد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر کارتون‌هایی با این مضمون سراغ ندارید می‌توانید از اپلیکیشن کارتون کودک در این زمینه استفاده کنید.

همچنین اگر متوجه می‌شوید کودک شما به دلیل نمرات خوب همکلاسی‌اش به او حسودی می‌کند می‌توانید با تشویق دستاوردها و تلاش کودک او را برای پیشرفت بیشتر تشویق کنید. یا به او توضیح دهید که اگر همکلاسی‌اش در درس ریاضی بهتر است او نیز در نوشتن انشا فوق‌العاده است. با پررنگ‌کردن توانمندی‌های کودک می‌توانید احساس حسادت را در او کاهش دهید.

اگر کودک شما عادت کرده است که در مرکز توجه باشد بهتر است کودک را در جمع‌های خانوادگی و دوستانه شرکت دهید و سعی کنید در این جمع‌ها فرزندتان را با کودکان دیگر تنها بگذارید. اگر همچنان کودک درخواست توجه از سمت شما را داشت می‌توانید به‌آرامی به او بگویید « فعلا دارم با مادربزرگ صحبت می‌کنم. توهم می‌تونی با بچه‌ها بازی کنی. »

اگر کودک شما به هر دلیلی به‌صورت واضح به احساس حسادت خود نسبت به فرد دیگر یا خواهر و برادرش اشاره کرد به هیچ‌وجه او را سرزنش نکنید. به او توضیح دهید که این احساس طبیعی است، اما نباید او را کنترل کند. به او یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید و اگر گاهی اوقات نمی‌توانید به او توجه کنید به این معنی نیست که او را دوست ندارید.

در نهایت اگر می‌خواهید کودکی حسود نداشته باشید به دنبال ریشه و علت حسادت کودک بگردید اگر خودتان در زندگی فردی حسود باشید، ممکن است کودک از شما در این زمینه الگوبرداری کرده باشد. بنابراین بهتر است پیش از هرچیز روی اصلاح رفتارهای خود متمرکز باشید.

در این مقاله سعی کردیم به علت حسادت در کودکان و نحوه صحیح برخورد والدین با حسادت کودکان بپردازیم. شما چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟

مطالب مشابه را ببینید!