مجله تاپ‌ناز‌

دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا و روش حل این مشکل

گیاه دیفن باخیا هم مانند دیگر گیاهان در طول رشد خود دچار بعضی از مشکلات مانند زرد شدن برگ ها می شود که در این مطلب می خواهیم دلایل زرد شدن این گیاه و رفع این مشکل را بررسی کنیم با ما همراه شوید.

گیاه دیفن باخیا چزو گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی است که امروزه به دلایل زیبایی خاصی که دارد به عنوان یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین گل های آپارتمانی شناخته می شود. این گیاه با شرایط منزل سازگار است و نگهداری از آن خیلی آسان است ولی گاهی اوقات به دلایل مختلفی ممکن است که برگ های دیفن زرد شود که باید سریعا بعضی از اقدامات را انجام دهید.

دلیل زرد شدن برگ دیفن

دیفن باخیا یکی از رایج ترین گیاهان آپارتمانی است که مراقبت کردن از آن راحت است ولی اگر به درستی مراقبت نشود ممکن است که به آرامی برگ های آن زرد شود. در بیشتر موارد می توانید به راحتی پی ببرید که مشکل زرد شدن برگ دیفن باخیا کجاست و قبل از اینکه بدتر شود، این وضع را بهتر کنید ولی گاهی اوقات پیدا کردن دلیل آن سخت است. این گیاه می تواند مانند پرورش تمام گل و گیاهان آپارتمای نکاتی ویژه داشته باشد که اگر شرایط رشد آن فراهم نباشد، به اعتراض ممکن است برگ هایش خشک شود و یا تغییر رنگ بدهند. در ادامه همراه ما باشید تا دلایل زرد شدن دیفن باخیا را بررسی کنیم.

دلیل تغییر رنگ برگ های دیفن باخیا:

برای اینکه بتوانید زردی برگ های دیفن باخیا را درمان کنید باید در ابتدا دلایل آن را شناسایی کنید که در ادامه توضیح می دهیم:

استرس رطوبت

می توان گفت که برگ های دیفن باخیا به دلیل آب دادن کم و یا آب دادن بیش از حد گیاه می توانند دچار تغییر رنگ شوند و از آنجایی که کاشت و تکثیر دیفن باخیا در فضای گلدان انجام می گیرد باید به اندازه کافی و مورد نیاز آن را آبیاری کنید زیرا معمولا آب مورد نیاز بستر از طریق باران، خاک و چیزهای طبیعی تامین نمی شود. اگر برگ های گیاهتان دیگر سبز نیست باید گلدان را بررسی کنید و ببینید که خاک بستر خیس است یا خشک شده که اگر مرطوب بود باید دفعات و یزان آب دادن را کمتر کنید زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیده شدن ریشه و زرد شدن برگ می شود ولی اگر خاک بستر خشک بود لازم است تا به صورت مرتبه و به دفعات زیاد گیاه را آبیاری کنید زیرا ممکن است که در اثر کمبود آب گیاه شما از بین برود و یا برگ های آن زرد و قهوه ای شود.

دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا و روش حل این مشکل

آب و هوا

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ، آب و هوا و شرایط جوی است زیرا گیاهان معمولا هوای گرم را بیشتر ترجیح می دهند و اگر هوا خیلی سرد شود برگ های گیاه دچار مشکل می شوند. باید توجه داشته باشید که اگر گیاه دیفن باخیا در طول فصل زمستان روی لبه پنجره یا نزدیک دستگاه تهویه مطبوع قرار دارد باید برای جلوگیری از زرد شدن برگ ها، آن را در فضایی قرار دهید که نورگیر باشد و در مجاورت هوای سرد هم نباشد.

پیرشدگی

دیفن باخیا را می توان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی یا خانگی دانست که مدت زیادی زنده می ماند ولی این گیاه هم مانند هر موجود دیگری به آرامی پیر می شود و برگ های آن زرد می شود ک البته طبیعی است. در نهایت وقتی عمر گیاه به پایان برسد برگ های آن شروع به ریزش می کنند و وقتی تمام برگ های آن ریخت، ایده خوب این است که ریه را هرس و مرتب کنید و شاه و برگ های اضافی آن را برش بزنید تا برگ های جدید شروع به رشد نمایند.

مطلب پیشنهادی: روش های درمان گیاه پژمرده در خانه + دلایل بی حال و پژمرده شدن برگ و ساقه گیاه

نور ناکافی

گیاه خانگی و آپارتمانی بر خلاف دیگر گیاهان فضای باغ یا باغچه در طول روز میزان کافی نور خورشید را نمی گیرد حتی اگر در روشنای و در مجارت نور مستقیم قرار داشته باشد. معمولا قرارگیری بیش از حد گیاه در مقابل نور خورشید می تواند باعث زرد شدن و سوختن گیاه شود. اگر گیاه را در وسط اتاق و به دور از منبع نور قرار دارد، بهترین کار این است که دیفن باخیا را در آستانه پنجره قرار دهید تا بتواند در طول روز نور مستقیم خورشید را جذب کند ولی اگر همین الان هم در آستانه پنجره می باشد آن را بررسی کنید و ببینید چیزی مسیر نور را مسدود نکرده باشد. در موقع فصل زمستان می توانید نور اضافی مصنوعی هم به گیاه بدهید تا مطمئن شویئ که برگ های آن تغییر رنگ می دهند.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی هم م تواند یکی از دلایل زرد شدن برگ های دیفن باخیا باشد که ممکن است به سختی بتوانید به آن پر ببرید. معمولا گیاه دیفن باخیا می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی کافی مخصوصا نیتروژن دچار تغییر رنگ شود که به همین دلیل توصیه می شود به صورت مرتب گیاه را با استفاده از کود گیاهی رقیق شده بارور و حاصل خیز کنید تا بتوانید از زرد شدن برگ های آن جلوگیری کنید.

عفونت

باید دقت داشته باشید که لکه های زرد روی برگ های دیفن باخیا می توانند نشانه ای از عفونت باشند. عفونت ها نه تنها باعث زرد شدن برگ ها می شوند بلکه رنگ گل ها را هم تغییر می دهند و باعث عوض شدن شکل ریشه هم می شوند. به صورت کلی اگر عفونت در سرتاسر گیاه پخش شود، بهترین کار این است که گلدان را به جایی دیگر و دور از دیگر گیاهان منتقل کنید یا به صورت کامل گلدان را عوض کنید. توصیه می کنیم که برگ هایی که زرد شده را جدا کنید و ابزار باغبانی را هم پیش از استفاده ضد عفونی کنید.