مجله تاپ‌ناز‌

6 راهکار خانگی برای مراقبت از پوست

پوست انسان گران قیمت ترین لباسی است که این موجود دو پا به تن دارد و حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در عصری که ما در آن زندگی می کنیم راه ها و روش ها برای حفاظت از پوست بسیار است.

کرم ها و لوسوین ها از جمله پر مصرف ترین مواردی هستند که این روز ها می توانید آن ها را به وفور در بازار پیدا کنید و برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که استفاده از مواد طبیعی را برای محافظت از پوست به مواد غیر ارگانیک ترجیح می دهید پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در این مقاله 6 راهکار خانگی برای حفاظت از پوست و تامین رطوبت آن را برای شما بازگو می کنیم تا پوستی به دور چین و چروک و لک و آکنه داشته باشید.

photo 2022 09 14 14 17 17

  • حفظ سلامت پوست به کمک تمشک

تمشک از جمله میوه هایی است که هم خودش و هم گل و برگ آن می تواند برای حفاظت از پوست به کار گیری شود. به خصوص برای درمان بیماری های پوستی در طب سنتی استفاده از برگ یا گل تمشک بسیار توصیه شده است.

لازم است تا 50 گرم گل یا برگ این میوه را در 1 لیتر آب بجوشانید و به صورت دمنوش از آن استفاده کنید. همچنین می توانید با استعمال خارجی آن روی پوست میزان ورم و درد ناشی از ضرب دیدگی را نیز کاهش دهید.

 علاوه بر این خود میوه ی تمشک را هم می توانید له کنید با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید سپس آن را بشویید.

این ترکیب فوقالعاده آلودگی های روی پوست را از بین می برد و منجر به آبرسانی بیشتر می شود و از بروز چین و چروک روی صورت در سنین پایین جلوگیری می کند.

  • سیب برای داشتن پوستی شاداب و سلامت

برای آن دسته از افرادی که پوستی خشک دارند و به دنبال راه حلی خانگی برای حل این مشکل می گردند ماسک سیب می تواند چاره ی کار باشد.

برای درست کردن ماسک سیب ابتدا یک سیب کوچک را رنده کرده و به اندازه ی یک قاشق چای خوری از آن را با چند قطره گلیسیرین مخلوط کنید تا ماده ای غلیظ به دست آید.

سپس آن را پیش از استحمام روی پوست خود قرار دهید و اجازه دهید تا 15 الی 20 دقیقه روی پوستتان بماند. در انتها آن را با آب ولرم بشویید و با خشکی پوست خود خداحافظی کنید.

مصرف سیب چه به صورت ماسک و چه به صورت خوراکی میزان آبرسانی به پوست را افزایش می دهد و باعث درخشندگی و شادابی آن می شود.

  • خواص هلو برای حفاظت از پوست

ویتامین C و ویتامین E دو مورد از مهم ترین ویتامین هایی هستند که پوست برای سالم ماندن به آن ها نیاز دارد. در کنار هم این دو ویتامین می توانند از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند و رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنند.

حال اگر می خواهید به کمک میوه ی هلو سلامت پوست خود را حفظ کنید باید یک هلوی تازه را انتخاب کنید و پوست آن را با دقت بکنید.

سپس کمی آن را له کنید و به صورت ماسک روی صورت خود قرار دهید. بعد از 15 دقیقه می توانید با کمک آب ولرم این ماسک را از روی صورتتان پاک کنید.

  • حفاظت از پوست صورت به کمک توت فرنگی

چند توت فرنگی تازه را بردارید و برگ های آن را جدا کنید. سپس آن ها را له کنید و با کمی عسل ترکیب کنید و به مدت 15 الی 20 دقیقه به صورت ماسک روی پوست صورت خود قرار دهید.

این ترکیب تمامی مواد مغذی و ویتامین های و آنتی اکسیدان هایی که پوست به آن ها نیاز دارد را تامین می کند و از ایجاد لک یا آکنه روی پوست جلوگیری می کند.

همچنین پوست شما را از هر گونه آلودگی پاک می کند و با از بین بردن سلول های مرده ی روی پوست امکان ترمیم و ایجاد پوست سالم و جدید را می دهد.

  • میوه ی بِه برای حفاظت از پوست

اگر از لک های پوستی خسته شده اید و می خواهید از شر آن ها خلاص شوید یا پوستتان با چین و چروک های ریز و درشت پر شده به دنبال راهی برای رهایی هستید، از میوه ی بِه استفاده کنید.

مصرف این میوه چه به صورت خوراکی و چه به صورت استعمال خارجی ( قرار دادن روی پوست ) به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز پوست می تواند به حفظ طراوت و شادابی پوست کمک کند.

همچنین اگر می خواهید آن را به صورت ماسک روی پوست خود قرار دهید می توانید پوست یک بِه متوسط را بگیرید وآن را در یک ظرف پر از آب قرار دهید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوب پخته شود.

بعد از این که بِه خوب پخته شد آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را له کنید و با دست روی پوست خود بمالید و بعد از 20 الی 25 دقیقه با استفاده از آب ولرم بشویید.

  • خواص درمانی آلوئه ورا برای پوست

اگر از طرفداران نگهداری گیاهان آپارتمانی هستید و از آن ها در منزل یا محل کار خود مراقبت می کنید، می توانید از برخی از آن ها نیز برای حفظ سلامت و طراوت پوست خود استفاده کنید.

به عنوان مثال می توانید از ژل داخل برگ های گیاه آلوئه ورا برای ترمیم پوست، از بین بردن لک و جای جوش و حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

برای این مهم لازم است تا با یک چاقوی تیز برگ این گیاه را شکاف دهید و ژل داخلی آن را به روی پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

توجه داشته باشید که بعد از استعمال این ژل روی پوست صورت، نیازی به شستشوی آن نیست چون این ژل به مرور زمان جذب پوست می شود.

سخن پایانی

مواردی که در این مقاله مطرح شد تنها بخش کوچکی از مواد طبیعی است که در دسترس همگان قرار دارند و می توانند برای حفظ طراوات و شادابی پوست موثر باشند.

موادی که علاوه بر پوست، خواص مختلفی برای سایر اعضای بدن نیز دارند و می توانند به سلامت نگه داشتن قلب، دستگاه گوارش، مو و سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

پس اگر علاقه دارید تا تمام خواص و فواید میوه ها را بدانید یا با گیاهان دارویی آشنا شوید و راه های نگهداری مراقبت از آن ها را یاد بگیرید حتما در زمان وبگردی، سری هم به سایت بیا و یادبگیر بزنید.

مطالب مشابه را ببینید!