مجله تاپ‌ناز‌

روش پاکسازی پوست + روش های زیباسازی پوست و مراحل آن

پاکسازی

در این مطلب اطلاعاتی در مورد روش های پاکسازی پوست را می خوانید که در نهایت باعث زیباسازی پوست شما می شود و به شما می گوییم که چگونه باعث پاکسازی و زیباسازی پوست شوید.

معرفی روش های پاکسازی پوست

دومین فصل مراقبت و نگهداری پوست پاکسازی پوست می‌باشد.  تمیز کردن دائمی و صحیح پوست کلید داشتن پوستی سالم، درخشان و زیبا می‌‌باشد. اشتباه رایجی که در جامعه وجود دارد بدینگونه است که پاکسازی پوست زمانی لازم است که فرد از کرم و مواد آزایشی روی پوست صورت استفاده کرده و یا اینکه پاکسازی فقط برای پوست‌های چرب و جوش‌دار باید انجام شود.

اینها باورهای اشتباه می‌باشند. پاکسازی پوست در هر حال حتی اگر هیچگونه کرم یا مواد آرایشی استفاده نشده باشد و یا حتی اگر فرد تمام روز در منزل بوده و از خانه خارج نشده باید انجام شود.

موادی که برای پاکسازی پوست استفاده می‌شوند از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. زیرا این مواد باید با توجه به جنس پوست انتخاب شوند و انتخاب نادرست ممکن است باعث آزار و اذیت پوست و ایجاد عارضه برای پوست کند.

فرضاً اگر کسی پوست چرب و جوش‌داری دارد و به اشتباه از مواد پاک‌کننده روغنی و چرب استفاده کند و یا ژل شستشو یا صابون صورت او به اشتباه برای پوست خشک باشد، فرد دچار عارضه شده و پوستش چرب‌تر و در نتیجه جوش‌دار‌تر می‌شود. نکته مهم دیگر مراحل انجام پاکسازی پوست می‌باشد.

مراحل پاکسازی پوست

پاکسازی در ۳ مرحله انجام می‌شود.

۱) پاکسازی روزانه

۲) پاکسازی هفتگی

۳) پاکسازی ماهیانه

پاکسازی روزانه که بسته به پوست فرد می‌تواند در پوست‌های چرب ۲ بار در روز صبح و شب و در پوست‌های خشک و مختلط یکبار شب به شب انجام شود. برای پاکسازی پوست  مواد لازم بسته به نوع پوست می‌توان از شیر‌پاک کن محلول‌های با پایه آب (تونر) و شوینده‌های غیر صابونی مانند ژل‌های شستشو و پن‌های شستشو استفاده کرد.
فراموش نکنید که استفاده از مرطوب کننده بعد از پاکسازی همیشه لازم است این مرطوب کننده در افراد جوان باید صرفاً جهت آبرسانی به پوست در افراد مسن حاوی مواد تغذیه کننده و ضد چروک نیز باشد. توجه کنید که همواره از شوینده پاک کننده و مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.

پاکسازی هفتگی که معمولا بعد از حمام باید انجام شود. شامل استفاده از لایه‌بردارهای مکانیکی (اسکراب) و استفاده از ماسک صورت می‌باشد. اسکراب با توجه به نوع پوست می‌تواند حاوی مواد لایه‌بردار قوی یا دانه‌های ریز و نسبتاً زبر مانند جهت پاکسازی پوست و یا برای پوست‌های خشک صرفاً‌ ژل‌‌های ملایم باشد.

اسکراب کردن یا لایه برداری پوست بعد از حمام می‌تواند جهت پاکسازی پوست های پیر و مرده را از سطح پوست باشد و ظاهر تمیز و جوان به پوست بدهد. آلودگی‌های عمقی پوست پاک شده و چروک‌های ریز و سطحی برطرف می‌شوند.

پاکسازی پوست,روش های پاکسازی,مراقبت و نگهداری پوست

روش های پاکسازی پوست‎

اسکراب حتما مناسب با جنس پوست باشد

بعد از پاکسازی پوست و اسکراب برای تغذیه کردن پوست و آبرسانی عمیق و ویتامینه کردن پوست می‌توان از یک ماسک صورت استفاده کرد. ماسک‌های صورت را می‌توان به صورت آماده تهیه کرد و یا در منزل با میوه و سبزیجات در دسترس به همراه سفیده تخم‌مرغ و یا روغن زیتون ماسک را تهیه کرد.

توجه کنید که با توجه به نوع پوست خود ماسک را تهیه کنید مثلا روغن زیتون برای پوست چرب اصلا مناسب نمی‌باشد و باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شود و یا استفاده از مرکبات مثل پرتقال و لیموترش برای پوست‌های خشک مناسب نمی‌باشد و آن را خشک‌تر می‌کند.

هویج، خیار و کدوی رنده شده می‌تواند ماسک‌های خوبی برای آبرسانی و ویتامینه کردن پوست باشند. قراردادن چای کیسه‌ای سرد شده خصوصا چای سبز کیسه‌ای زیر چشم‌ها برای رفع تیرگی و پف زیر چشم بسیار مفید می‌باشد.
در نظر داشته باشید پاکسازی ماهیانه ی پوست باید به صورت تخصصی و در مراکز تخصصی پوست و زیبایی توسط افراد آموزش‌دیده با مواد استاندارد انجام شود. پاکسازی ماهیانه شامل پاکسازی عمیقی، لایه‌برداری عمقی و آبرسانی عمیق پوست می‌باشد.

در افرادی که مشکلات خاص مانند جوش یا لک یا تیرگی پوست دارند پاکسازی پوست با مواد خاص ممکن است در چندین جلسه تکرار شود. توجه داشته باشید رمز داشتن پوستی زیبا و شاداب رسیدگی دائمی به پوست می‌باشد البته نقش مواد غذایی نیز در داشتن پوست سالم بسیار پررنگ می‌باشد.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم شامل رژیم متعادلی از غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین می‌باشد خوردن میوه و سبزیجات خصوصاً میوه‌های رنگی مانند توت‌فرنگی، انار، پرتقال و سبزیجات رنگی مانند اسفناج، سبزی خوردن، چغندر قرمز، برای تامین آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری برای بدن لازم می‌باشد.

در انتها به یاد داشته باشید که لازمه داشتن پوستی زیبا و سالم داشتن اعصاب و روحیه‌ای آرام و سالم می‌باشد. استرس، خشم، غم عواملی هستند که روح ما را آزرده کرده و پوست و دیگر اعضای بدن ما را پیر و بیمار می‌کنند. از استرس‌های اضافی دوری کنید و سعی کنید همیشه آرام باشید و لبخند بزنید.

در ادامه 9 روش موثر برای پاکسازی پوست را توضیح می دهیم.

۱. پاکسازی پوست با بخور صورت

روش پاکسازی پوست

بخور دادن صورت یک درمان ارزان و موثر برای منافذ مسدود شده پوست است و باعث پاکسازی پوست می شود. در این روش منافذ مسدود شده باز می شوند و به شما اجازه می دهد تا انواع آلودگی که وارد پوست شده است، شسشته شود و از بین برود.

یک قوری پر از آب کنید و در پوش آن را بگذارید و سپس روی اجاق گاز قرار دهید تا آب داغ شود. زمانی که آب به اندازه کافی داغ شد و بخار تولید شد، قوری را از روی اجاق برداری. روی سر یک حوله بیندازید و صورت خود را رو به بخار آب بگیرید. اجازه دهید که بخار به مدت 10 الی 15 دقیقه به شما نفوذ پیدا کند و تقریبا صورت شما را خیس کند. سپس خیلی آهسته صورت خود را خشک کنید و از تونر صورت (برای تعادل pH پوست) و مرطوب کننده ملایم (برای محافظت از پوست در مقابل خشکی) استفاده کنید. صورت خود را دو بار در هفته بخور دهید تا منافذ آن پاک شود و پوست شما جوان بماند.

نکته: از پاشیدن آب داغ به صورت خودداری کنید، چون می‌تواند پوست شما را بسوزاند.

۲. شکر

روش پاکسازی پوست

شکر به عنوان یک عامل لایه بردار طبیعی عمل می کند و باعث ترمیم بافت التیامی و منافذ مسدود شده پوست می شود. دو قاشق غذاخوری شکر را به حالت پودر در آورید. آن را در آب نصف لیمو و کمی آب ترکیل کنید تا خمیر غلیط به دست آید. این خمیر را روی قسمت های آسیب دیده پوست بزنید. خیلی آرام به مدت 5 دقیقه، صورت را به شکل دورانی ماساژ دهید. سپس صورت را با آب خنک بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا از مسدود شدن منافز پوست جلوگیری شود.

۳. گِل رخت‌شویی

روش پاکسازی پوست

گِل رخت‌شویی باعث می شود که منافذ پوست مسدود شده بهبود پیدا کنند و موادی که این منافذ را مسدود کرده اند، بیرون کشیده شوند. گل رخت شویی برای پوست چرب هم مفید است زیرا می تواند از ترشح زیاد چربی جلوگیری کند و باعث پاکی و سلامت پوست می شود.

یک قاشق غذاخوری گل رخت شویی، آب و بلغور جو دو سر را ترکیب کنید. صورت خود را تمیز کنید و این ترکیب را روی آن بمالید و بگذارید که 10 الی 15 دقیقه روی پوست صورت بماند. در آخر، صورت خود را با آب بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید و این درمان خانگی را یک بار در هفته انجام دهید.

به‌جای آن می‌توانید مقداری گل رخت‌شویی، گلاب و پودر چوب صندل (از هر کدام به‌اندازه‌ی یکسان) را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. اگر لازم بود، مقدار آب را کمی بیشتر کنید. این ترکیب را به صورتِ خود که تمیز است، بمالید و بعد از این‌که کاملا خشک شد، بشویید. این روند را یکبار در هفته تکرار کنید.

۴. پاکسازی پوست با عسل

روش پاکسازی پوست

عسل نیز برای جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ پوست بسیار مفید است. این ماده همچنین می‌تواند در کاهش ترشح بیش از اندازه‌ی چربی روی پوست و تنگ‌تر‌کردن منافذ آن مؤثر باشد. به‌علاوه، عسل به هیدارته نگهداشتن پوست کمک می‌کند.

عسل را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید. آن را ماساژ داده و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا از مسدود‌شدن منافذ پوست جلوگیری شود.

همچنین می‌توانید از ترکیب سه قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق چای‌خوری پودر دارچین، نوعی ماسک صورت تهیه کنید. این مخلوط را روی پوست صورت بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشورید. این روش درمان خانگی را یک یا دو بار در هفته، به‌منظور از بین‌بردن چربی و آلودگی‌های منافذ پوست انجام دهید.

همچنین می‌توانید ماسکی دیگر تهیه کنید: دو قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را باهم مخلوط کنید و روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک صورت را یکبار در هفته استفاده کنید تا آلودگی‌های منافذ از بین‌ برود و پوست‌تان تغذیه شود.

۵. لیمو ترش

روش پاکسازی پوست

لیمو ترش نیز می‌تواند به‌منظور جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ پوست مورد استفاده قرار گیرد. «اسیدسیتریک» موجود در لیمو، به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و آلودگی‌ها و چربی‌های منافذ آن را پاک می‌کند.

آبِ لیموی تازه را گرفته و روی پوست بمالید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به‌آرامی صورت خود را ماساژ دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید، صورت خود را خشک کنید و از یک مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید. این کار را یک‌روز‌درمیان انجام بدهید.

همچنین می‌توانید یک ماسک صورت از ترکیب یک قاشق چای‌خوری آب لیمو، یک قاشق چای‌خوری ماست ساده، یک قاشق چای‌خوری عسل و ۵ تا ۶ قاشق چای‌خوری شکر تهیه کنید. این ترکیب را روی پوست خود قرار داده و به مدت ۲ دقیقه به‌آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این روش را هفته‌ای ۲ بار انجام دهید.

پوست لیمو هم نرم‌کننده و تمیزکننده‌ی بسیار خوبی است. برای جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ پوست، می‌توانید به‌راحتی پوست لیمو را روی پوست بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و این کار را هفته‌ای ۲ بار انجام بدهید.

۶. پاکسازی پوست با جوش‌ شیرین

روش پاکسازی پوست

جوش‌شیرین یک لایه‌بردار عالی پوست است که می‌تواند با از بین‌بردن سلول‌های مرده‌ی پوست، آلودگی و سایر ناپاکی‌ها، از مسدود‌شدن منافذ پوست جلوگیری کند. به‌علاوه، جوش‌شیرین باعث تعادل pH پوست‌شده و آن را سالم‌تر و جوان‌تر نشان دهد.

با دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک قاشق چای‌خوری آب، یک پاک‌کننده‌ی قوی صورت تهیه کنید. مواد تشکیل‌دهنده را خوب با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و به مدت چند دقیقه به آرامی و به‌صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه بدهید حدود ۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. می‌توانید از این ماسک هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

شما می‌توانید به‌جای‌آن، از ترکیب حاصل از ۲ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین، آبِ نصف لیمو و ۵ قاشق چای‌خوری عسل استفاده کنید. تمامی این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس روی صورت خورت خود بگذارید. بعد از ۵ دقیقه، آن را بشویید. این روش را هفته‌ای یک یا دو بار انجام دهید.

۷. تخم‌مرغ

روش پاکسازی پوست

برای درمان منافذ مسدودشده‌ی پوست، می‌توانید از سفیده‌ی تخم‌‌مرغ استفاده کنید. سفیده‌ی تخم‌مرغ دارای خواصی است که پوست را شفاف و جوان‌تر می‌کند. این ماده اندازه‌ی منافذ را کوچک‌تر کرده و از پوست‌ شما در برابر هرگونه آلودگی محافظت می‌کند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را هم‌بزنید تا کف کند. آن را به مدت ۵ دقیقه در یخچال قرار بدهید و سپس با آبِ نصف لیمو ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

ترکیب دیگری هم با تخم‌مرغ می‌تواند برای پوست مفید باشد: یک قاشق چای‌خوری بادام‌زمینی پودرشده، یک قاشق چای‌خوری عسل و سفیده‌ی یک تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. این خمیر را روی صورت خود قرار داده و به‌صورت دورانی ماساژ دهید. بگذارید تا کاملا خشک شود و سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

۸. جودوسر

روش پاکسازی پوست

جودوسر یکی از موادی است که می‌تواند در جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ پوست مؤثر باشد. این ماده می‌تواند منافذ پوست شما را تمیز کرده و چربی اضافی آن را جذب کند. به‌علاوه، جودوسر می‌تواند به شیوه‌ای ملایم، از پوست شما لایه‌برداری کند.

نصف فنجان جودوسر را پخته را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را با دستمال مرطوب پاک کنید و صورت خود را با آب خنک یا کاملا سرد بشویید. از این ماسک می‌توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید

۹. جعفری

روش پاکسازی پوست

جعفری به‌طور مؤثری از مسدود‌شدن پوست توسط سموم و سایر آلودگی‌ها جلوگیری ‌می‌کند.

یک کاسه را پر از جعفری کرده و آن را خوب بشویید. حدود ۳۰۰ گرم آب جوش را داخل کاسه بریزید. اجازه دهید که خنک شود و سپس این مخلوط را از صافی رد کنید تا برگ‌های جعفری کاملا از آب جدا شود. یک پارچه‌ی تمیز را در این محلول بخیسانید. سپس آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست خود نگهدارید. شما می‌توانید این روش را یکبار در روز یا هر دو روز یکبار انجام دهید.

مطالب مشابه را ببینید!