مجله تاپ‌ناز‌

غذای ضد اسهال + معرفی خوراکی های مناسب برای اسهال

در این مطلب انواع غذهای ضد اسهال را به شما معرفی می کنیم. اسهال مشکل رایج سیستم گوارشی است و همه افراد در طول زندگی خود، ممکن است چند بار با آن روبرو شوند و روش های مختلف را برای درمان آن امتحان کنند که بی نتیجه باشد.به همین جهت در ادامه خوراکی ها و غذاهای ضد اسهال را به شما معرفی می کنیم.

اسهال مشکل گوارشی ناراحت کننده است که معمولا پس از گذشت چند روز با استفاده از روش های طبیعی و خانگی رفع می شود، این مشکل گوارشی بنا به دلایل مختلف ایجاد می شود و با مصرف بعضی از خوراکی ها تشدید می شود و بعضی دیگر از خوراکی ها باعث بهبود این بیماری می شوند که شما با استفاده از روش های طبیعی و موثر می توانید این مشکل گوارشی را درمان کنید.

خوراکی ها و غذاهای مناسب ضد اسهال

در موقع ابتلا به اسهال رژیم غذایی نقشی مهم در درمان اسهال دارد و مصرف بعضی از مواد غذایی باعث خفیف شدن علائم اسهال می شوند و مصرف بعضی دیگر از خوراکی ها می توانند باعث بدتر شدن اسهال شوند. در ادامه این خوراکی ها را به شما معرفی می کنیم.

غذای ضد اسهال

  • ریحان

استفاده از سبزی معطر ریحان به دلیل داشت خواص ضد اسپاسم برای اسهال و استفراغ داروی مناسبی است و می تواند باعث تقویت معده شود از استفراغ و اسهال جلوگیری کند.

  • سیب زمینی آب پز

سیب زمینی آب پز منبع خوبی از کربوهیدرات و پتاسیم است و خیلی راحت در معده هضم می شود پس برای درمان اسهال می توانید سیب زمینی را روی اجاق گاز، در آب یا ماروفر بپزید و قبل از مصرف همیشه پوست آن را جدا کنید. برای توقف اسهال در زمان مصرف این ماده باید از مصرف غذاهای مایع هم غافل نشوید.

  • بابونه

بابونه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، ضد نفخ و ضد میکروبی نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا می کند و برای درمان ورم معده و روده هم گزینه ای مفید است و باعث کاهش نشانه هایی مانند: اسهال، نفخ، تهوع، کرامپ های شکمی و گاز کمک می کند، برای تهیه چای بابونه یک قاشق چای خوری گل بابونه و یک قاشق چای خوری نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه بماند. تا هنوز گرم است آن را بنوشید و روزی دو بار این نوشیدنی را مصرف کنید.

  • چای سبز و سیاه

این دو نوع چای ترکیبات گس (تلخ) دارند که به آن تانن می گویند و خاصیت قابض بوندن از مهمترین ویژگی های تانن است و به همین دلیل از مهمترین فواید درمان چای سبز خواص ضد اسهال آن است.

بخوانید: عوارض و کارکرد قرص لومیدکس (Lomidex) یا لوپرامید برای درمان اسهال

غذای ضد اسهال

  • زنجبیل

زنجبیل خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و به عنوان روشی طبیعی و موثر برای درمان اسهال به شمار می رود که جوشاندن آن در آب و اضافه کردن مقداری عسل به آن از ساده ترین روش ها برای مصرف کردن زنجبیل است.

  • سرم خوراکی خانگی

برای درمان اسهال می توانید به یک لیتر آب یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و سپس به محلول به دست آمده دو قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و در طول روز در فاصله زمانی کوتاه سرم خانگی تهیه شده را بنوشید.

  • سرکه سیب

از فواید شگفت انگیز سرکه سیب از بین بردن باکتری های مضر روده و تنظیم PH معده است پس برای درمان اسهال به یک لیوان آب گرم یک قاشق چای خوری سرکه سیب اضافه کنید و بنوشید. برای رسیدن به بهترین نتیجه از این روش یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

  • مصرف مایعات فراوان

مصرف کردن مایعات به منظور درمان اسهال گزینه ای مناسب است و باعث جلوگیری از کم آبی بدن و دفع سموم موجود در بدن می شود و به همین دلیل افراد مبتلا به این اختلال گوارشی باید آب زیادی در طول روز بنوشند و پس از هر بار اجابت مزاج یک فنجان دیگر آب بنوشند، در این دوره به غیر از آب، الکترولیتها و مواد معدنی را هم بدن از دست می دهد به همین دلیل باید مایعاتی بنوشید که دارای الکترولیتها و مواد معدنی هستند که شامل: آب نارگیل، سوپ رقیق و آل الکترولیت دار هستند و مفیدند.

  • موز

موز خیلی راحت هضم می شود و به دلیل داشتن مقدار زیادی پتاسیم برای الکترولیتهای از دست رفته با اسهال و استفراغ جایگزین خوبی است که بهتر است برای بهبود هضم غذا قبل از خوردن این مویه آن را له و پوره کنید.

بخوانید: قرص دیفنوکسیلات برای اسهال + اطلاعات دارویی و عوارض این دارو
  • سیب ها

سیب یکی از درمان های مناسب اسهال است و بهتر است در زمان مصرف سیب را با پوست آن مصرف کنید.

  • برنج

برنج سفید، روشی مناسب برای توقف اسهال است و سرشار از کربوهیدرات هایی است که خیلی آرام آزاد می شوند و باعث سیر شدن طولانی مدت می شود.

غذای ضد اسهال

  • نان تست

استفاده کردن از نان تست به صورت منظم، ساده و بدون کره علاوه بر هضم راحت باعث توقف اسهال و دستگاه گوارش به منظور بازگشت به حالت طبیعی خود کمک زیادی می کند ولی باید بدانید که نان تست نمی تواند شما را به مدتی طولانی سیر نگه دارد و به همین دلیل این ماده مفید را برای مدتی کوتاه استفاده کنید.

نشانه های اسهال

در بیماری اسهال اجابت مزاج حالتی شل و روان دارد که بیش از 3 روز طول نمی کشد و دارای نشانه های زیر است

  • درد و نفخ شکم
  • دل پیچه
  • نیاز فوری به اجابت مزاج
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • تب
  • احساس وجود حباب در روده ها
مطلب پیشنهادی: “اسهال کودکان” را با این روش ها درمان کنید

توصیه های غذایی برای اسهال

از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

از غذاهای خام و نپخته استفاده نکنید

روزی هشت تا ده لیوان آب بنوشید

از مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار پرهیز کنید

خودداری از مصرف شیر و محصولات لبنی به جز ماست به مدت چند روز

خواب کافی

خودداری از نوشیدنی هایی که اسید زیاد دارند مانند آب پرتقال

نیکوتین و الکل مصرف نکنید

غذاهای سرخ شده و فست فود مصرف نکنید

 

نکته

اگر اسهال بیش از دو روز طول کشید و تب بالا داشتید، باعث از دست رفتن 5 درصد از کل آب بدن و یا دفع خون می شود و از خود درمانی باید پرهیز کنید و خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!