مجله تاپ‌ناز‌

فواید خواندن قصه برای کودک + شیوه صحیح قصه گویی به کودکان

فواید قصه خواندن برای کودک بیشمار است طوری که در بیشتر کشورهای دنیا این امر نوعی حرفه به حساب می آورند زیرا که از طریق آن می توان به صورت غیر مستقیم خیلی از موضوعات را به کودک آموزش داد و اطلاعات مختلفی را در اختیار آنها قرار داد و همچنین باعث ایجاد خلاقیت و تصویرسازی و مهارت های مختلف در کودک می شود.

یکی از روش های سرگرم کردن کودک و روش های آموزشی برای یاد دادن موضوعات مختلف به کودک، گفتن قصه است که آثار خوب و مزایای زیادی در رفتار و آینده کودک دارد و از این طریق والدین می توانند حاظفه کودک را تقویت کنند و اطلاعات او را بیشتر کنند. در این مطلب اطلاعاتی در مورد فواید فصه خواندن برای کودک را ارائه کرده ایم.

تاثیرات عالی و فواید قصه برای کودک

بیشتر کودکان علاقه به شنیدن قصه و داستان دارند و به همین دلیل پدر و مادر در بعضی از مواقع قبل از خواب برای کودک خود این قصه ها را می خوانند. فواید خواندن قصه برای کودک بسیار زیاد است و تاثیر و نقش زیادی روی شکل گیری و رشد شخصیت کودک به همراه دارد و همچنین میزان هوش اجتماعی او را به صورت چشمگیری بالا می برد.

شیوه صحیح قصه گویی

همان گونه که قصه گفتن برای کودک مورد توجه است، نحوه صحیح قصه گویی هم مستلزم دقت است. روش هایی که در ادامه آنها را بیان می کنیم راهنمای خوبی برای شما است تا بتوانید به طوری صحیح برای کودک قصه تعریف کنید.

 

شرایط محیطی مناسب و راحت:

محیط سالم و مناسبی را برای قصه گفتن انتخاب کنید و حال و شرایط درست را برای بازگو کردن و خواندن داستان به وجود آورید.

مدت زمان شرح قصه:

قصه نباید طولانی و یا کوتاه باشد، در صورت بازگویی داستان مختصر ممکن است که تاثیر کافی در مخاطب را به همراه نداشته باشد. از سویی، داستان طولانی هم ممکن است کودک را بی حوصله کند. پس باید با توجه به سن و دیگر مسائل در مورد طولانی بودن داستان تصمیم بگیرید.

 

فواید خواندن قصه برای کودک + شیوه صحیح قصه گویی به کودکان

نحوه بیان درست:

در موقع تعریف کردن قصه، به نحوه تکان دادن دست، بدن و صورت توجه داشته باشید. برای این کار می توانید با صداهای مختلف از زبان متفاوت حرف بزنید و یا از بچه ها درخواست کنید که این کار را انجام دهند تا جالب بودن داستان برای آنها بیشتر شود.

پیش زمینه صحیح:

اگر شخصا داستان را برای کودک بازگو می کنید برای او مشخص کنید که چطور و از چه شخصی آن را گوش کرده اید. اگر نیاز است برای او شرح دهید که چطور گوش کردن به این داستان برای شما مناسب است و چطور می تواند برای او هم مناسب باشد. تلاش کنید که در اولین لحظه، حواس کودک مورد توجه شما قرار گیرد.

مشارکت دادن کودک در قصه:

با استفاده از مطالب گوناگون و یا پرسش سوال هایی همچون  «می‌دونی چطوریه؟» کودک را علاقه مند به قصه کنید. همینطور می توانید از آنان درخواست نمایید در مورد هدف داستان یا آنچه را که از داستان دریافت کرده اند حرف بزنند.

حرف زدن با صدایی گویا و روان:

باید در حد نیاز بلند ولی واضح و به آرامی قصه را بازگو کنید. صدای شما باید همان حال و هوایی که در قصه وجود دارد را انتقال دهد. بای توجه به قصه، بلند بودن و روش بیان صدایتان را عوض کنید، در قصمت های مختلف به واسطه شرایط باید توقف کرد.

فواید و هدف داستان گویی

داستان گوشش باعث مشغول شدن کودک می شود و البته مزایای بسیار زیادی در نحوه رفتار و آینده کودک دارد و وقتی که شما برای کودک خود داستان می خوانید با یک واقعیت شخصی را برای کودک به تصویر می کشید. تاثیر مداومی در پیشرفت و شکوفایی شخصیت او به همراه دارد. در ادامه به صحبت در مورد نکات قابل توجه و مهم داستان پردازی کودکان پرداخته ایم.

رشد قدرت و استعداد هیجانی:

گسترش هوش هیجانی به هوشیاری و احاطه کردن احساسات و جملات شخص توجه دارد و این هدف پیشرفت در مراحل گوناگون زندگی انسان می باشد.

تقویت روند یادگیری:

قصه گفتن روشی مفید برای تقویت روند یادگیری، چه از لحاظ علمی و از لحاظ شخصی است که این روش کمک شایانی در ساده و روان بودن مباحث گوناگون خواهد نمود. تعداد زیادی از کودکان هر کاری را طبق رویه و عادت همیشگی انجام می دهند بدون این فهم درستی از آن داشته باشند ولی اگر داستان گویی به صورت مدام و مرتب باشد باعث هدفمندی کودک در انجام کارهایش و درک مناسب او می شود طوری که از انجام آنها لذت لازم را می برد.

آموختن همدلی و همدردی:

یکی دیگر از فواید قصه برای کودک مهارت تفکر راجع به دیگران، تجسم کردن خود در جایگاه آنان و درک کردن احساسات آنها به طوری که در بهبود حس همدلی کودکان با دیگران کمک کننده باشد.

بهبود قدرت حافظه:

فرقی نمی کند برای کودک خود قصه ای کوتاه تعریف کنید و یا قصه ای بلند و طولانی مدت بگویید، آنان در واقع مفهوم اصلی قصه، کاراکترها و مسائل دیگر آن را در ذهن خود نگه داری می کنند که این امر امکان دارد برای شما کمی آزار دهنده باشد زیرا که ناچار به بازگویی قصه هایی کاملا جدید و تازه برای کودک خود خواهید شد.

پایین آمدن میزان استرس و نگرانی:

قصه ها هم باعث سرگرمی کودک می شوند و هم فانتزی هایی ایجاد می کنند. این قصه ها در ذهن و مغز کودک باعث کم شدن میزان نگران و اضطراب آنان هم می شود.

بهبود توانایی های شنیداری:

بیشتر کودکان نمی توانند مدت زیادی به چیزی دقت و تمرکز داشته باشند به همین جهت در بیشتر مواقع سعی می کنند گوینده باشند تا بخواهند چیزی را گوش کنند. داستان گویی کمک می کند آنها طی زمان در برابر گوش کردن و درک مسائل صبر بیشتری داشته باشند و به مرور زمان داشتن تمرکز بیشتر باعث می شود که در مقابل فهم مطلب اهمیت بیشتری از خود نشان بدهند.

ثبات مزیت های اخلاقی در کودک:

قصه گفتن تاثیر زیادی روی کودک دارد. راست گویی، واقعیت، تشکر و تعداد زیادی از نکات مثبت با کمک داستان پردازی در کودک به ثبات می انجامد.

توسعه قدرت تخیل:

بهره گیری از واژگان متوهم و خیالی در داستان ها قدرت تخیل و فکر کردن را در کودک افزایش می دهد. قصه گویی باعث می شود وقتی که کودک به داستان گوش می کند، در فکر خود کاراکترهای قصه، برنامه جامع و محیط های داستان را به تصویر بکشد و به همین دلیل قوه تخیل و تجسم سازی در او افزایش پیدا می کند و در ضمیر ناخود آگاه و تمرکز روی جریانات محدود نمی شود.

تقویت قوه تمرکز:

گوش کردن به قصه گویی باعث افزایش تمرکز در کودک می شود و باعث می شود که کودک در انجام کار در هر موردی توجه زیادی داشته باشد و به درک و هدف مناسبی برسند.

تحریک شدن حس تجسس:

از دیگر آثار خوب برای کودک این است که تعریف کردن داستان های جالب باعث تحریک حس کنجکاوی کودک برای آگاه شدن از عاقبت داستان می شود که این امر به یادگیری، رشد و پیشرفت او کمک می کند.

بالا بردن توانایی کلامی با ارائه لغات جدید:

استفاده کردن از لغات گوناگون و متنوع در قصه گویی، محدوده واژگان کودک را بیشتر می کند و توانایی سخن گویی کودک را تکامل می بخشد و همین طور با پیچ و خم های زبان بیشتر آشنا می شوند و مهمتر اینکه تلفظ جمله ها و لغات در قصه گویی برای او قابل لس تر می شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!