مجله تاپ‌ناز‌

مضرات خوابیدن با آرایش + نکات مهم در مورد خوابیدن با میکاپ برای خانم ها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل خستگی بیش از حد و یا از روی تنبلی، آرایش روی صورت را قبل از خوابیدن نشسته اید و به همان حالت خوابیده اید. خوابیدن با آرایش صورت مضراتی را به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

خوابیدن با آرایش در شب مانع از بازسازی و نوسازی سلول های پوست می شود. این کار مهمترین عملکرد پوست را مختل می کند و آسیب های جدی به پوست شما وارد می کند و در نهایت پوست لب و دور چشم هم چروکیده می شود. در ادامه به مضرات خوابیدن با آرایش بیشتر اشاره کرده ایم.

مضرات خوابیدن با آرایش

در هنگام شب و خوابیدن، پوست خودش را بازسازی می کند. خوابیدن با آرایش مانع از انجام این پورسه می شود و باعث اسیب دیدن جدی و یا جبران ناپذیر پوست صورت، لب و چشم می شود. شاید پیش آمده که بعضی از شب ها از روی تنبلی یا خستگی بدون این که آرایش یا میکاپ را پاک کنید به رختخواب رفته باشید.  این کار اشتباه است و همان گونه که اشاره کردیم به پوست شما آسیب هایی وارد می مکند.

نیاز نیست که متخصص پوست باشید که این نکته مهم را بدانید که خوابیدن با میکاپ تا چه حد مضر است. در طول روز استرس های مختلفی را تحمل می کنید. اگر پوست صورت با آرایش هم همراه باشد استرس پوست افزایش پیدا می کند. این پوست برای بازسازی و رهایی از استرس روز به خواب و استراحت شب نیاز دارد.

پوست در طول شب خود را بازسازی می کند و لایه برداری طبیعی و موثری در این مدت رخ می دهد که باعث تازگی و سلامت پوست می شود. حالا اگر روی پوست لایه ای آرایش باقی مانده باشد، فرصت استراحت از آن گرفته می شود. به این ترتیب پروسه طبیعی بازسازی و نوسازی پوست با اختلال روبرو می شود و این امر مشکلاتی جدی را به همراه دارد.

مشکلاتی مانند خشک شدن پوست، پیری زودرس، جوش، آکنه و … از مضرات خوابیدن با آرایش یا میکاپ به حساب می آید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این مورد را گردآوری کرده ایم.

اختلال در بازسازی پوست

بازسازی سلول در موقع خواب بیشتر است. خوابیدن با میکاپ این فرآیند را با اختلال روبرو می کند و باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. بازسازی سلولی موردی است که برای داشتن یک پوست جوان و با طراوت نیاز است. تنبلی و باقی گذاشتن آرایش روی صورت چهره ای خسته و بیمار گونه به شما می دهد.

حساس شدن چشم ها

خوابیدن با میکاپ باعث چشم های پف کرده و قرمز می شود. آرایش چشم مانند ریمل، خط چشم و … را باید پیش از خواب پاک کنید. اطراف چشم نسبت به مواد آرایشی حساس است و پاسخ آنها به این کار شما پف کردگی، خارش و قرمزی چشم ها است.

آرایش باقی مانده روی چشم ها باعث مسدود شدن فولیکول های مو و غدد اشکی پلک می شود و خطر ابتلا به خشکی چشک را بیشتر می کند.

عفونت مژه ها

مژه ها هم از چشم ها در مقابل آلاینده های محیطی و گرد و غبار محافظت می کند. اگر صورت خود را نشویید، این مواد زائد با آرایش ترکیب می شوند و عفونت را به دنبال دارند.

ریزش ابرو و مژه ها

موهای مژه و ابرو حساس هستند. اگر آرایش چشم مانند ریمل، سایه، خط چشم و آرایش ابرو قبل از خوابیدن پاک نشوند بر شکنندگی و ریزش آنها تاثیر زیادی می گذارد. در ادامه با شکننده شدن مژه ها مسدود شدن فولیکول مژه روی می دهد که نتیجه آن ایجاد گل مژه است.

مضرات خوابیدن با آرایش

عفونت پوستی

خواب با میکاپ به خودی خود باعث عفونت نمی شود ولی اگر سابقه حساسیت و سایش پوستی مانند آکنه داشته باشید احتمال بروز عفونت وجود دارد. این عفونت به دلبل شکسته شدن حضار پوستی روی می دهد زیرا که پوست نخستین خط دفاعی بدن در مقابل عفونت ها است.

ابتلا به بثورات پوستی

مواد آرایشی دارای محرک هایی مانند رنگ و عطر هستند که اگر این محرک ها به مدت زیاد روی پوست باقی بمانند، باعث ملتهب شدن پوست می شوند. پیشتر اشاره شد که پوست از خواب برای رهایی از فشارهای روز استفاده می کند تا به بازسازی خود بپردازد. حالا وجود آرایش پوست روند لایه برداری طبیعی و بازسازی دوباره سلول های پوستی را مختل می نماید. کرم پودر و مواد روغنی عوامل اصلی این آسیب می باشند که بثورات جلدی و ایجاد جوش های سر سیاه و آکنه را به همراه دارند.

خشکی پوست

باقی ماندن آرایش بر روی صورت در طول شب باعث زبر شدن و خشکی پوست می شود. حتی اگر صبح به محض بیدار شدن صورت خود را بشویید. در صورتی که با پاک کردن آرایشی می توانستید به پوست فرصتی برای ترمیم و جوانسازی بدهید. آب رسانی و هیدراتاسیون طبیعی پوست در طول شب به عنوان قسمتی از ریتم طبیعی بدن کاهش می یابد و وقتی پوست با آرایش همراه باشد دیگر همین میزان کم آبرسانی هم به صورت انجام نمی شود، در نتیجه پوست خشک و حساس می شود. پوست خشک با کمبود انعطاف پذیری همراه می شود و نبود انعطاف همچنین چین و چروک های عمیق تر را به دنبال دارد.

مسدود شدن منافذ پوست

آرایش منافذ پوست را می پوشاند و اجازه تنفس به آنها نمی دهد. بیشتر محصولات آرایشی دارای عناصری مانند سیلیکون هستند که باعث مسدود شدن منافذ پوستی می شود. با بسته شدن حفره ها و منافذ پوستی، اگر مستعد جوش و آکنه باشید ممکن است این مورد هم اتفاق بیفتد و چاله چوله هایی روی پوست ایجاد شود.

جوش و آکنه

پوست مانند قلب همیشه در حال فعالیت است و هرگز از کار باز نمی ایستد و از پروتئین، آب، مواد معدنی، مواد شیمایی و لیپیدها تشکیل شده است. پوست از منافذی پر است که ترشح چربی و عرق کردن را باعث می شوند. ترشح چربی مانند نرم کننده طبیعی پوست را نرم و مرطوب می کند و سلول های مرده و آلاینده ها را از پوست جدا می کند.

خوابیدن با میکاپ باعث میشود الودگی ها و سلول های مرده پوست روی باقی بمانند و منافذ پوست را مسدود کنند که باعث ایجاد التهاب مزمن، ایجاد جوش و آکنه می شود. جوش زدن پوست اتفاقی بد است که ممکن است هر خانمی آن را تجربه کند.

با آرایش کردن منافذ پوستی بسته می شوند و ترشح چربی روی نمی دهد که به مرور زمان باعث بزرگتر شدن منفذهای پوستی و ایجاد جوش و آکنه می شود. فشارهای مکانیکی صورت روی بالش هم می تواند مواد آرایشی را به فولیکول های مو فرستاده و باعث بسته شدن منفذها می شود.

آسیب دیدن سلول های پوست

سلول های پوست هم با باقی ماندن مواد آرایشی روی آن دجار آسیب می شوند. آرایش، الاینده های محیطی و رادیکال های آزاد باعث صدمه دیدن پوست می شوند و وقتی که کلاژن پوست با این آلاینده ها همراه شود می تواند شدت آسیب و پیری زودرس را بیشتر کند.
از این رو کانسیلرهای زیر چشم نه تنها منفذ پوست حساس این بخش از صورت را مسدود می کنند بلکه پیری زودرس را هم به دنبال دارند.

از بین رفتن طراوت و شادابی پوست

همه افراد طرفدار پوست شاداب و با طراوت هستند. اگر از روشن کننده پوست یا رژ گونه برای درخشان و روشن تر جلوه دادن پوست بهره می گیرد ، ایرادی ندارد ولی خوابیدن با این مواد اثر معکوسی می تواند برجای بگذارد. پوست بزرگترین عضو بدن بوده و عملکردهای حیاتی بدن مانند تعریق، تنظیم دمای بدن، ترمیم زخم ها و … را بر عهده دارد.

به این ترتیب حتما بعد از آرایش پوست خود را پاکسازی کنید و همواره به لایه برداری و پاکسازی سلول های مرده اقدام کنید. سلول های مرده پوست، چربی های مواد آرایشی منافذ پوستی را پر کرده و مانع از تنفس شده و به نوعی خفگی پوست را موجب می شوند.

نتیجه این امر همان طور که اشاره شد جوش های سرسیاه و کومدون ها خواهد بود. همه این موارد پوست را بی روح و مرده جلوه داده از این رو مهم نیست چقدر خسته و خواب آلود هستید ، اول صورت خود را از آرایش پاک کرده و بعد بخوابید.

مختل شدن فرایند تنفس پوست

همانطور که پیشتر اشاره شد بدن انسان در حالت خواب به بازسازی می پردازد. پوست نیز طبیعتا هنگام خواب بهتر می تواند به نوسازی و ترمیم خود بپردازد. از این رو مهم است که هنگام خواب، هیچ آرایشی روی صورت نباشد تا منفذهای پوستی قادر به ترشح چربی شده و پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنند.

اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بماند این فرایند بسیار مهم مختل خواهد شد. یک شب با آرایش خفتن، تعادل پوست را به هم زده و به آن آسیب می زند. با بسته شدن منافذ پوستی امکان تنفس از آن گرفته شده و در نتیجه قادر به بازسازی خود نخواهد بود.
چربی موجود در منفذها تجمع یافته و به باکتری تبدیل می شوند که این مورد نیز می تواند مشکلات پوستی مختلفی را به همراه داشته باشد. پس از یک شب خوابیدن با آرایش، به یک هفته زمان نیاز است تا پوست بتواند خود را به وضعیت سابق برگرداند و تعادل خود را دوباره به دست آورد. پس آیا این کار جز ضرر ارزش دیگری دارد؟

اگزمای پلک

اگزما مشکل رایج پوستی بوده ولی نه برای پلک ها. اگر پیش از خواب آرایش چشم ها را به درستی پاک نکنید. می تواند سبب درماتیت پوستی و بخصوص اگزمای پلک ها شود.

خارش، سوزش، التهاب، کهیر و پوسته شدن از پیامدهای باقی ماندن آرایش روی چشم ها تا صبح می باشد. با مشاهده این مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

کثیف شدن بالش

هنگامی که با آرایش به رختخواب بروید بجز آسیب های پوستی بالش شما نیز کثیف و آلوده می شود. و وقتی با صورت تمیز و بدون آرایش در شب بعد به رختخواب می روید صورت خود را روی بالشی می گذارید که پر از آلودگی و باکتری است. مانند این که با پای برهنه به پیاده روی رفته و سپس به رختخواب بروید.
چربی ها و سلول های مرده پوست در بیرونی ترین لایه های پوست، همه شب در تماس با بالش قرار داشته و علاوه بر کثیف شدن بالش، گردش طبیعی این لایه از پوست کمتر می شود. بنابراین با پاک سازی و لایه برداری منظم سبب ظهور سلول های پوست شده و اجازه می دهید فرایند ترمیم طبیعی پوست روی دهد.

ترک خوردن لب ها

لب های پوست شده و ترک خورده هیچ زیبایی ندارد. هنگامی که می خواهید رژ بزنید ترک خوردگی لب جلوه زیبایی به آن نمی دهد. یکی از مضرات خوابیدن با آرایش ترک خوردن لب ها می باشد. بنابر این پیش از خواب لب ها را کاملا تمیز کرده و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

چروک زودرس پوست

خوابیدن با میکاپ سبب بسته شدن منافذ پوستی، خشکی، حساسیت پوست و … شده که این موارد در کنار هم پیری زودرس را به همراه دارد. وقتی با آرایش می خوابید اجازه می دهید مواد آرایشی به پوست شما نفوذ کرده و کلاژن را نابود کنند. اگر کلاژن به خوبی ساخته نشود ، پوست زودتر از زمان طبیعی خود با چین و چروک همراه شده و چروک هایی که اکنون روی پوست هستند نیز هر چند به وضوح دیده نشوند ولی عمیق تر خواهند شد.

به عبارتی آرایش صورت رادیکال های آزاد محیط که ناشی از آلودگی محیطی است را به خود جذب کرده و با خوابیدن و پاک نکردن میکاپ این ناخالصی های مضر فرصت بیشتری برای آسیب رسانی به پوست پیدا می کنند. رادیکال های آزاد کلاژن پوست را تجزیه کرده و به تدریج چین و چروک و ایجاد خطوط ریز و پیری زودرس پوست را به دنبال دارد.

تیره و کدر شدن رنگ پوست

در صورت مراقبت نکردن کافی از پوست، تغییر رنگ داده و تیره و کدر خواهد شد. از مضرات دیگر خوابیدن با میکاپ این مورد می باشد. پوست در چنین حالتی فاکتورهای لازم برای مبارزه با پیگمانسون را ندارد و با آسیب های پوستی همراه می شود.

در این مطلب به برخی از مضرات خوابیدن با آرایش اشاره شد. به این ترتیب مشخص شد که با تنبلی و سهل انگاری ساده چه آسیب هایی به پوست و چشم وارد می شود. در حالی که پاک کردن آرایش چند دقیقه ای زمان نمی برد و سلامتی را به پوست شما هدیه می دهد. از این رو به یک روتین پوستی متعهد شوید.

مطالب مشابه را ببینید!