مجله تاپ‌ناز‌

پرورش و کاشت درخت تسبیح + روش های نگهداری از این گیاه زیبا

کاشت و پرورش درخت تسبیح خیلی کار سختی نیست و در این مطلب روش و اصول کاشت درخت تسبیح و نگهداری از آن را توضیح داده ایم.

درخت تسبیح جزو گیاهان چند ساله و غیر بالا رونده است که از آن بیشتر در تهیه غذاها، نوشیدنی ها، طب سنتی و صنعت چوب استفاده می شود و امروزه درخت تسبیه به دلیل محبوبیت زیادی که پیدا کرده است کاشت آن مورد توجه پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

 

نحوه کاشت درخت تسبیح

درخت تسبیح درختی چند ساله و غیر بالارونده و از جنس لگومینوزها است که بیشتر در اندازه متوسط تا حدود 15 متر رشد می کند. این درخت بومی جنوب شرقی آسیا و کشور هند و مالزی است و به همین دلیل در نواحی گرمسیر بهتر رشد می کند. میوه های تسبیح به صورت غلاف و دارای بذرهای عدسی شکل است که وقتی می رسند به رنگ قرمز و یا قرمز مایل به زرد می شوند.

گل های کوچک این گیاه کم و بیش بویی مانند شکوفه های پرتقال دارند و غلاف های رسیده آن تا مدت ها بر روی شاخه می ماند و حتی زمانی که روی شاخه است شکافته شده و بذر شروع به ریزش می کند. این درخت پر خاصیت دارای کربوهیدرات، ترکیبات آروماتیک ساده، فلاونوئیدها شامل آمپلوپسین، بوتئین، روبینتین و دهیدروروبینتین، ترپنوئیدها شامل اکینوسیستیک اسید و اولئلنولیک اسید، استروئیدها شامل داکوسترول، پتاسیتوسترول و استیگماسترول، آمینو اسید ها و آلکالوئیدها خواهد بود و به همین منظور در صنعت دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پرورش و کاشت درخت تسبیح

آموزش کشت بذور تسبیح

پیش از کاشتن نهال های تسبیح باید ریشه های عریان این گیاه را بررسی کنید و ریشه های به هم فشرده را با انگشت یا هر وسیله غیر تیز دیگری از م باز کنید.

توصیه می شود که ریشه ها را به مدت 3 الی 6 ساعت در آب غوطه ور کنید و همچنین در طول مراحل کشت ریشه ها نباید اصلا خشک شوند. بهترین موقع برای کاشت نهال ها روزهای ابری و بدون باد است.

باید دقت داشته باشید که اگر بستر کشت هر چه سنگین تر و فشرده تر باشد باید گود حفر شده هم بزرگتر شود. معمولا حفره هایی با قطر 100 سانتی متر و به عمق 120 سانتی متر توصیه می شود.

در خاک هایی که نخاله های ساختمانی، سنگ و قلوه سنگ وجود دارد گیاه خوب رشد نمی کند و نیاز است که حتما آن را حذف و با خاک زراعی جایگزین کنید.

برای حفر گودال باید خاک سطحی را تا عمق 15 سانتی متر با بیل برداشت و سمت راست چاله ریخت، سپس تا عمق 60 سانتی متری خاک آن را در سمت چپ چاله خالی کنید. باید دقت کنید که در موقع حفر گودال حذف هر نوع ریشه و علف هرز از اطراف و داخل گدال ضروری می باشد.

خاک سطحی را به صورت مخروطی به ارتفاع حدود 20 الی 40 سانتی متر درون گودال بریزید و سپس نهال را در بالاترین نقطه روی آن قرار دهید و ریشه ها را با دست در اطراف به صورت یکنواخت روی مخروط خاک توزیع کنید.

توصیه می کنیم که نهال را با دست دیگر نگه دارید و خاک را بردارید و روی ریشه ها را خیلی آرام خالی کنید تا چاله به صورت کامل پر شود و در نهایت می توانید آبخوری به عمق 20 سانتی متر ایجاد کنید.

باید دقت کنید که ایجاد و ترمیم این آبخور در سال های نخست کشت نهال برای تثبیت درخت در باغچه مهم است.

در کاشت گیاه باید دقت کنید که طوقه گیاه دقیقا روی سطح خاک قرار بگیرد. همچنین کاشت عمیق بذر باعث نرسیدن اکسیژن کافی به ریشه ها و در نتیجه عدم رشد درخت و افزایش رطوبت در محل طوقه و بالای آن می شود و شرایط را برای بیماری های قارچی فراهم می کند.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت تسبیح:

همانطور که می دانید برای اینکه گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند نیاز به شرایطی دارد که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت تسبیح پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا درخت تسبیح به دلیل ساختار فلس مانندی که دارد برگ ها و ریشه هایش نسبت به خشکی مقاوم خواهند بود و در صورتی که باران خاک بستر را به خوبی خیس نکرده باشد بایستی اقدام به آبیاری نمایید. دقت داشته باشید که نباید در روند آبیاری گیاهتان افراط نمایید تا با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد. همچنین در دو سال اولیه کشت آبیاری منظم نهال برای استقرار بهتر گیاه توصیه می شود.

نور و دما:

در روند کاشت درخت تسبیح نیاز به آفتاب کامل خواهید داشت و از آنجایی که سایه را اصلا تحمل نمی کند اگر قصد پرورش آن در گلدان را دارید توصیه می شود که بستر را در پنجره های آفتاب گیر قرار دهید. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است و مشکلی ایجاد نمی کند که به همین خاطر می توانید در دماهای پایین نیز گیاهتان را رها کنید.

خاک و کوددهی:

این درخت معمولا خاک هایی دارای پی اچ خنثی تا کمی اسیدی را برای رشد ترجیح می دهد اما بهترین رشد خود را در خاک های مرطوب شرایط آب و هوایی گرم خواهد داشت. جالب است بدانید که بیشتر رشد درخت تسبیح معمولا در نواحی با حدود ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میلی متر بارندگی سالانه رخ می دهد.

 

خواص درمانی و صنعتی درخت تسبیح:

از انجایی که تسبیح درختی مفید برای تثبیت نیتروژن می باشد اغلب برای تهیه علوفه مورد استفاده قرار می گیرد.

از درختان تسبیح به عنوان یک درخت زینتی در معابر شهری و یا یک گیاه دارویی استفاده می شود برای مثال برگ های تازه و جوان آن می توانند پخته و در غذاهای مختلف مصرف شوند.

از بذرهای زیبا و جذاب این گیاه می توان در صنعت جواهرسازی استفاده کرد.

درخت تسبی برای تهیه صابون و رنگ قرمز مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که درخت تسبی چوبی بسیار سخت و مقاوم دارد معمولا از آن در قایق سازی، ساختن لوازم منزل و همچنین سوخت استفاده می شود.

در طب سنتی از دم کرده برگ و پوست این درخت جوشانده ای تهیه می شود که برای درمان اسهال مفید خواهد بود.

عصاره خارج شده از برگ های درخت تسبیح خواص آنتی باکتریایی علیه انگل روده ای دارد و همچنین در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شده مشخص گردیده بالاترین دوز عصاره استخراج شده از بذرها تاثیرات ضدالتهابی دارد.

مطالب مشابه را ببینید!