مجله تاپ‌ناز‌

پنهان کاری در ازدواج | عواقب مخفی کاری در رابطه و ازدواج

مخفی کاری در ازدواج چنانچه در رابطه با پیام و تعهد باشد نسبت به هم و یا چیزهایی باشد که از همسر خود پنهان می کنید اگر فکر کنید همسر شما هم به این شکل است موقعیت و شرایط شما بسیار سخت خواهد شد.

پنهان کردن مسئله ای در بعضی از مواقع به دلیل از دست ندادن طرف مقابل است که مثلا اگر فرد ازدواجی داشته او را پنهان می کند و به دلیل احساس رنجش نشدن همسر می باشد. در این موقع چئن می ترسد او را آزرده خاطر کند و یا از دست بدهد راز را در دل خود مخفی می کند. در بعضی از مواقع دیده شده که پهان کاری وقتی که به همدیگر تعهد و پیمان بسته اند مداوم باشد موقعیت و شرایطی سخت را برای خود رقم می زنید.

شاید مسئله ای که در دل شما نهفته شده است زیاد برای همسر مهم نباشد و بهتر است از خودتان این سوال را بپرسید که آیا درآمد تان را پنهان می‌کنید؟ وزنتان را پنهان می‌کنید؟ یا بدون اطلاع همسرتان به دیدن دوستانتان می‌روید؟ و پنهانی سیگار می‌کشید؟ این را برای حفظ زندگی فاش نمی کنید و یا بدون هیچ دلیلی و از روی قضاوت اشتباه فاش نخواهید کرد شاید هم برای او یک فاجعه باشد و زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد. ولی باید این نکته حائز اهمیت را گفت که پنهان کاری همیشه مخرب بوده و روی شریک زندگی تاثیر منفی بر جا می گذارد.

پیامد های منفی مخفی کاری در ازدواج

ازدواج یک سنت الهی است که باید با اعتماد و احترام استوار و برقرار شود اگر پایه های اساس را محکم و سفت باشد باز هم امکان شکستنش وجود دارد. در روابط زناشویی برخی از اشتباهات ممکن است اثر بدی بر جا بگذارد که تجربه و فرصت یک رابطه خوب را در امر ازدواج بگیرد. پنهان کاری هم یکی از آن اشتباهاتی بدی است که می تواند تاثیر منفی و بزرگی بر زندگی فرد بگذارد و رابطه را خراب کند. زمانی که در یک رابطه نمی توان با اعتماد و دوستی و محبت پیش رفت این یک رابطه ناسالم خواهد بود. درک واژه مخفی کاری در ازدواج امری حساس تلقی می شود که در رابطه زناشویی با در نظر گرفتن حدو مرز ها رابطه وجود دارد. این درست نیست که وقتی هر حرکتی دارید با جزئیاتش برای طرف مقابل توضیح دهید و این کار پنهان کاری نمی باشد در مرحله اول شما باید تفاوت میان رازداری و پنهان کاری و حریم خصوصی را بدانید. با فهمیدن معنای هر کدام از آن ها می توانید تاثیرش را بر رابطه تان ببینید مهم ترین چیز درک درست از کلمه پنهان کاری و اهمیت آن است. آشکار نکردن راز اگر از روی عمد باشد یا غیر عمد و نا آگاهی اثر بدی بر ازدواج خواهد گذاشت.

در رابطه چه چیزی را مخفی می کنید؟

مخفی کاری در ازدواج اگر در رابطه با پیمان و تعهد باشد نسبت به هم و یا چیزهایی باشد که از همسرتان پنهان می کنید اگر فکر کنید همسرتان هم به این شکل است موقعیت و شرایط سختی را خواهید داشت. این راز را سبک و سنگین کنید و ببینید به خاطر چیست درآمد است؟ وزن تان است؟ سیگار می کشید؟ بدون اطلاع به ملاقات دوستانتان می روید؟ همه این ها امکان دارد درباره چه چیزی باشد که برای همسرتان شاید مهم نباشد و یا به خاطر ترس و ناراحتی و نگرانی است که پنهانش می کنید. حتی ممکن است یک فاجعه باشد و زندگی شما را نابود کند. به گفته میگنما دات آی آر می گوید: حواستان باشد پنهان کاری همیشه به شریک زندگی تان آسیب می زند و مخرب است. چنان چه مخفی کاری شما در ارتباط با قمار یا خیانت یا اعتیاد است بهتر می دانید که این ریشه مشکل ها از کجاست و او را دل نگه می دارید. به عنوان مثال اگر شما لباسی می خرید و او را پنهان می کنید با این که شما معتاد هستید بسیار متفاوت است پس معتاد بودن به زندگی شما آسیب خواهد زد. اگر شریک زندگی تان از این موضوع با خبر شود مشکل او پنهان کاری نخواهد بود و فراتر از مشکل جدی به نظرش می آید. پس بهتر است او هر چه زود تر با این مشکل کنار بیاید و بهفمد که تا بتواند کاری برای شما انجام دهد. او از شما عیب می گیرد که چرا بهش دروغ گفته اید اگر هنوز رابطه تان خراب نشده باشد شریک زندگیتان به مرحله بعدی فکر خواهد کرد تا بهتر تصمیم بگیرد چگونه رفتار کند تا بتواند به شما کمک کند تا اعتیاد را ترک نمایید.

خیانت را هم پنهان می کنید

می توان گفت یکی از نخستین مخفی کاری در ازدواج ها خیانت به همسر است که به ذهن خطور می کند. زمانی که شخص سوم وارد زندگی دو نفره زناشویی شما می شود نه تنها شما به همسرتان خیانت کرده اید بلکه تمام تعهدات را زیر پا گذاشته اید، شکستن تعهد یک خطای بزرگ است که جبران پذیر نخواهد بود. با کمک مشاوره از خود بپرسید چرا یک نفر دیگر را وارد رابطه خود کرده اید و پاسخ دهید تا در این وضعیت خودتان را متهم نکنید و به دنبال حل مشکل باشید. شاید در رابطه زناشویی شما عیبی وجود داشته که شما به فرد سومی اجازه دادید وارد زندگی تان شود. پس این نکته را بدانید که وقتی عملی انجام ندادید پس خیانت هم نکردید ولی اگر انگیزه ای در شما وجود دارد باید هر چه سریع تر به پزشک مشاوره مراجعه نمایید.

پنهان کاری در ازدواج

رابطه با دوستان را از همسر پنهان می کنید

برای گفتن هر چیزی به همسرتان مقداری باهوش باشید. به عنوان مثال برای همسرتان مهم نیست که دوستتان می خواهد موهایش را کدام آرایشگاه رنگ کند ولی اگر می خواهید به او پولی قرضی دهید باید در جریان بگذاریدش چنان چه پای دوستتان در رابطه دونفره شما و همسرتان باز شود باید در حفظ تعادل آن که چه چیز هایی را به همسرتان بگویید بی اندیشید پس کار آسانی خواهد بود. شما نه که هر چه بین دوست تان و خودتان می گذرد را توضیح دهید یا پنهان کنید. راه حل مسئله برقرار کردن گفتمان است، ازدواج زندگی با هم خانه نیست. قرار نیست که نسبت به همسرتان موافق باشید ولی باید با هم دیگر صادق و روراست باشید. در موقعیتی که ضرورتی ندارد قصد خیانت کنید و یا اسرار به همسرتان نمایید برای این که به همسرتان بگویید راجع به جزئیات کافی است به کلیات اکتفا نمایید. مثلا اگر دانستید که دوستتان به همسرش خیانت می کند بدون گفتن جزییات رابطه را به شریک زندگی تان بگویید خیلی محتاطانه در جریانش بگذارید و از این که شک دارید شاید دوستتان طرح دوستی با کسی را ریخته سخن بگویید و کلیات را حرف نزنید.

پنهان کاری یا حفظ حریم خصوصی؟

زمانی که به مسئله مخفی کاری در ازدواج می پردازیم باید فرق بین حریم خصوصی و پنهان کاری را درک کنیم. هر فردی باید حریم خصوصی خودش را داشته باشد که این به معنی آزادی مطلق نمی باشد. شما به خاطر حفظ حریم شخصی خود نمی توانید هرجایی که خواستید و با هر کسی که دوست داشتید بدون اصلاع همسر بروید و با خود بگویید که این حق من است، در صورتی این اصلا حق شما نیست. آگاهی از این که شما در طی روز کجا می روید و با چه کسانی رفت و آمد دارید حق مشترک می باشد. پس باید آزاد باشید و ساعتی از روز را به کار های خودتان بپردازید مثلا به کلاس های آموزشی یا تفریحی بروید و کتاب بخوانید و یا به تنهایی به مهمانی بروید که این حق شماست. همچنین داشتن دفترچه خاطرات حق شماست و شما می توانید هر چه افکار در مورد همسرتان دارید و یا از او می خواهید را بنویسید مثلا چطور درمورد شما قضاوت می شود. اگر به حریم خصوصی همسرتان احترام نمی گذارید و او را کنترل می کنید یا مدام گوشی یا کامپوترش را چک می کنید دچار شک و سوظن شده اید و معنی رابطه زناشویی را نمی دانید. افشای راز شریک زندگی تان موضوع مهمی است که با اعتماد ارتباط دارد مثلا ازدواج بر اعتماد بنیان می شود اگر این پایه مهم بلغزد ازدواج موجب فروپاشی می شود. اعتماد اگر ار بین برود رابطه شکل طبیعی اش را از دست می دهد. مخفی کاری در ازدواج بهترین رابطه زناشویی را خراب می کند.

اگر وضعیتی اتفاق بیوفتد چکار می کنید؟

در این موضوع اگر به وضعیتی سخت دچار شوید چه واکنشی از خود نشان می دهید. می روید با همسرتان رو در رو صحبت می کنید یا پنهانی گوشی اش را چک می کنید یا اگر مشکلی پیش آید با شریک زندگی تان سخن می گویید یا مخفی می کنید. در هر صورت اگر مسئله ای در رابطه تان پیش آید می توانید با احترام و عشق به صورت متقابل موضوع را بگویید و راه حلی بیابید. آشکار نکردن در رابطه دونفره نشانه مشکلی بزرگ است که بر اثر بی اعتمادی به وجود می آید. اگر موضوعی دارید که نگفته اید و زمان زیادی او را مخفی کرده اید اعتماد را مورد تعمیر قرار دهید. اگر رابطه درست و بازی نداشته باشید و پنهان کاری شیوه شما باشد رابطه را به موقعیتی سخت تر می کشانید. پس اگر در زندگی مخفی کاری زیاد شد آن رابطه نیاز به کمک و راهنمایی دارد.

چه موضوعاتی را آشکار نمی کنید؟

  • اگر همسرتان پنهان کار شده شاید یک مشکل روحی دارد که نمی تواند مسئله را بازگو نماید یا احساس خجالت و شرم دارد شاید هم حس استقلال طلبی اش را به نمایش می گذارد. اگر فردی پنهان کاری می کند رفتارش درست نیست و امکان دارد عمدی و آگاه نباشد. مثلا می تواند به خاطر ضعف در شخصیتش باشد پس او را مقصر ندانیم. برخی از آقایان فکر می کنند که نباید درباره درآمدشان چیزی بگویند یا این کار متفاوتی خواهد بود که این رفتار نشان از بد ذاتی و ناآگاهی می دهد که بهتر است هر چه سریع تر اصلاح و درمان شود.
  • در برخی مواقع دیده شده که مخفی کاری در ازدواج به خاطر نیاز روحی و روانی تربیتی است. او در خانواده ای بزرگ شده که افرادش با هم صمیمی نبودند و هر فردی مشغول کار های خودش بوده که از بقیه پنهانش می کرده و این عمل برایش یک امر طبیعی است. پس اگر همسرتان در چنین خانواده ای بزرگ شده برایش همچین رفتاری عادی است و شما می توانید با تشویق و تمرین این رفتارش را تغییر دهید.
  • چنان چه شریک زندگی تان موضوع قابل اهمیتی را از شما مخفی کرده می تواند به خاطر این باشد که می ترسد شما را از دست بدهد. به عنوان مثال اگر او ازدواج قبلی اش را پنهان کرده به خاطر این است که نمی خواسته شما را آزار دهد و می ترسد شما را از دست بدهد. پس این راز بزرگ را آشکار نمی کند.
  • همینطور می تواند به دلیل واکنش تند شما باشد که یک رازی را در دل نگه داشته و امکان دارد که می ترسد موضوع را بگوید و در آینده همین مسئله برایش تحقیر کننده و یا از سمت شما او را دچار ضربه کند.
  • بعضی از زوجین بیماری دارند که از طرف مقابلشان پنهان می کنند این مرض می تواند روحی یا روانی باشد که در زندگی آشکار می شود و حکم حیله گری را دارد. بعد از ازدواج مسائل غیرقابل پیش‌ بینی مثل: ناباروری همسر، عدم تمکین همسر از لحاظ جنسی و غیره باشد که روابط را به طلاق می‌کشاند.
  • مخفی کاری در ازدواج می تواند در زندگی هایی باشد که دچار مشکل شده و همسر با این کارش می خواهد از شریک زندگی اش فاصله بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!