مجله تاپ‌ناز‌

آشنایی با کلیات طرح توجیهی در حوزه شهرسازی

توصیه می کنم بررسي و تصويب  طرح توجیهی شهرداری و تغييرات آن ها را به ما بسپارید، زیرا ما از کارشناسان حرفه ای در این زمینه استفاده می کنیم تا در کوتاه ترین زمان این کار را برای شما انجام دهیم. ما در شرکت هفت شهر آریا سعی کرده ایم تا خدمات خود را به مناطق مختلف تهران و دیگر شهرها گسترش دهیم.

آیا با کلیات طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج آشنا هستید؟

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بنیان گذار کمیسیون ماده پنج 5 است، این شورا با ارائه این طرح و نیز با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی توانست مشکلات بسیاری را در مناطق مختلف کشور حل کند.

وظیفه اصلی طرح توجیهی شهرداری، تصویب و بررسی طرح های تفصیلی شهری است که در آن تغییرات زمین و ملک توسط شهرداری های هر استان بررسی می شود و معمولا در کمیسیون ماده پنج 5 مطرح می شود.

طرح توجیهی شهرداری مربوط به افزایش تراکم ساختمانی و یا برای تغییر کاربری زمین است که اهمیت فوق العاده زیادی در کاربری های مختلف دارد، برای مثال، جهت حفظ زمین و برای ارتقای قابلیت زندگی شهری و کارایی حمل‌ونقل.

همچنین برای تقویت و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شهری. کاهش خطرات بهداشت عمومی. تشویق توسعه در مناطق موجود برای حفظ زمین و حفاظت از زمین های کشاورزی و زیستگاه حیات وحش نیز می توان از طرح توجیهی مناسب استفاده کرد.

علاوه بر این طرح توجیهی شهرداری اهمیت زیادی برای ارتقای زیست‌پذیری، افزایش تراکم ساختمانی و کارایی زندگی در مناطق شهر دارد. برای هدایت توسعه به مناطق شهری با زیرساخت‌های موجود، حفاظت از مزارع سبز و حفظ زیستگاه و منابع طبیعی. برای هدایت توسعه به مناطق شهری با زیرساخت های موجود نیز می تواند از طرح توجیهی مناسب استفاده کرد.

آشنایی با کلیات طرح توجیهی در حوزه شهرسازی

طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

در اکثر شهرها، ارتقای تراکم مسکونی در مناطق خاص به بخشی از برنامه ریزی شهری تبدیل شده است. این کار روشی پایدار، اقتصادی و سالم تلقی می شود. بسیاری از سرمایه گذاران سعی می کنند با ارائه طرح توجیهی مناسب به کمیسیون ماده پنج برای افزایش تراکم ساختمان خود اقدام کنند.

اما مزایای طرح توجیهی، همیشه واضح نیست. به عنوان مثال، هنوز در مواردی خاص کمیسیون ماده پنج رای منفی صادر می کند و طرح توجیهی ارائه شده را رد می کند.

معمولا کلیات طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج به مطالعات شهرسازی و قوانین شهرداری ها مربوط می شود. با توجه به این طرح مالکان و سرمایه گذاران می توانند، متناسب با منطقه خود تغییراتی روی ملک خود ایجاد کنند، البته با توجه به طرح تفصیلی شهرداری ها.

برای ارائه طرح توجیهی شما باید مدارک آن را آماده و به کمیسیون ماده پنج ارائه دهید، این مدارک با توجه به نوع طرح پیشنهادی شما متفاوت خواهد بود، اما متداول ترین این مدارک عبارت است از:

  • فرم اطلاعات درخواست
  • نامه درخواست شهرداری
  • ارائه نقشه با مقیاس ۲۰۰/۱ است که همراه با اندازه گذاری دقیق
  • موقعیت دقیق پلاک مورد نظر
  • تعیین جبهه ساخت
  • تعیین سطح اشغال
  • تعیین همجواری های پروژه
  • ارائه نقشه معماری پروژه
  • ارائه توافقنامه بین شهرداری
  • ارائه کپی اسناد مالکیت
  • توجیه فنی لازم برای تغییر کاربری یا افزایش تراکم
  • ارائه استعلامات مورد نیاز کاربری

مراحل انجام کار طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج؟

  • اولین مرحله برای انجام این کار، دریافت درخواست از شهرداری است
  • دومین مرحله، بازدید از محل و کنترل تمامی مدارک گفته شده در بالا است
  • سومین مرحله، ارسال پرونده تکمیل شده به اداره کل است
  • چهارمین مرحله، بررسی طرح در کمیته فنی است
  • پنجمین مرحله، بررسی و ارائه طرح در کمیسیون ماده پنج است
  • ششمین مرحله، ارسال نامه اعلام به شهرداری
  • آخرین مرحله، ارسال نامه ابلاغ طرح است

این مراحل معمولا برای طرح توجیهی طرح توجیهی ساختمان های بلند مرتبه نیز انجام می شود. همچنین معمولا مدت زمان اجرای این مراحل حدود ۲ ماه طول می کشد و بیشتر به ارائه مدارک شما بستگی دارد. شما باید قبل از هر کاری مراحل این کار را به خوبی یاد بگیرید و مدارک را از قبل آماده کنید.

اگر می خواهید با کمترین تعرفه و با تضمین انجام کار، پروژه طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج را به یک شرکت معتبر بسپارید و خیالتان از انجام آن راحت باشد. توصیه می کنم به شرکت هفت شهر آریا مراجعه کنید. مهندسان مشاور این شرکت آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند.

نیروهای شرکت ما با مبانی قانونی و آیین نامه های انجام طرح توجیهی شهرداری آشنا هستند و می توانند خدمات بسیار خوبی به شما ارائه دهند.

آشنایی با کلیات طرح توجیهی در حوزه شهرسازی

طرح توجیهی شهرداری

توصیه می کنم بررسي و تصويب طرح هاي کمیسیون ماده پنج و تغييرات آن ها را به ما بسپارید، زیرا طرح توجیهی مهندسین مشاور هفت شهر آریا در کوتاه ترین زمان پروژه تهیه و آماده می شود. ما در شرکت هفت شهر آریا سعی کرده ایم تا خدمات خود را به مناطق مختلف تهران و دیگر شهرها گسترش دهیم.

متخصصان ما در شرکت هفت شهر آریا توانسته اند مقالات متعددی در زمینه طرح توجیهی شهرداری نگارش و منتشر کنند، مقالاتی که به روز هستند و با مطالعه آنها می توانید با خوبی با این موضوع آشنا شوید و پاسخ سوالات خود را از آنها دریافت کنید.

مقالات ما از دیدگاه های مختلف به موضوع طرح توجیهی شهرداری پرداخته و توانسته اند اطلاعات جامعی از این موضوع در اختیار شما قرار دهند، برای دسترسی به این مقالات می توانید به صورت آنلاین وارد وب سایت هفت شهر آریا شوید و با یک جستجوی ساده به مقالات دسترسی داشته باشید.

علاوه بر موارد گفته شما می توانید در خصوص طرح توجیهی شهرداری مشاوره رایگان از هفت شهر آریا دریافت کنید.

مطالب مشابه را ببینید!