مجله تاپ‌ناز‌

گذر از بحران میانسالی در زنان

هر خانمی در طول زندگی خود با بحران میانسالی مواجه می شود. چنانچه شما هم در آستانه سن 40 سالگی قرار دارید در این مطلب در مورد بحران میانسالی خانم ها توضیحاتی داده ایم.

طبق آمار، 20 درصد از خانم ها با مشکل بحران میانسالی روبرو می شوند. این مشکل احساسات دردناکی را ممکن است به دنبال داشته باشد. اصطلاح بحران میانسالی در خانم ها، در واقع به زندگی یک روانشناسی به نام کارل یونگ بر می گردد که خودش با این موضوع مواجه شد. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید و یا شریک زندگی شما دچار این موضوع شده است، پس این مطلب را بخوانید.

اطلاعات در مورد بحران میانسالی در زنان

قبلا تصور بر این بود که مردان بیشتر درگیر این بحران می شوند و خانم ها کمتر با این موضوع مواجه می شوند ولی حالا این تصور رده شده است زیرا خانم ها هم درگیر این بحران می شوند و حتی طبق تحقیقات انجام شده، سلامت روان خانم ها در 40 سالگی وضع بدتری نسبت به آقایان پیدا می کند و این بحران بر آنها بیشتر تاثیر می گذارد.

خانم ها در موقع پا گذاشتن به بازه میانسالی یعنی از حدود 40 سالگی به قضاوت و خودسنجی در مورد گذشته و مرور زندگی خود می پردازند. معمولا خانم هایی که درگیر مشاغل بیرون از خانه هستند نسبت به خانم های خانه دار کمتر دچار این بحران می شوند و در صورت به وجود آمدن این مشکل، با این موضوع بهتر مواجه می شوند.

 

مشکلات بحران میانسالی

در این دوران با بحران میانسالی مواجه هستید و ممکن است هم روان شما درگیر مشکلات شود و هم عوارض جسمی را تجربه کنید. حس خستگی زیاد، حس ضعف، کاهش و یا افزایش میل جنسی از مشکلاتی هستند که برای جسم شما ممکن است اتفاق بیفتد.

عوارض روانی هم شامل حس پوچی، نگرانی و ترس از آینده فرزندان، فکر کردن به بیماری های مهلک و خطرناک، ترس از بی پولی و فقر، بی خوابی، حس گر گرفتنی و داشتن افکار منفی نسبت به دیگران است.

گذر از بحران میانسالی در زنان

بحران میانسالی در زنان خانه دار

بحران میانسالی در خانم های خانه دار ممکن است در آنها این افکار را ایجاد کند که ازدواج را یک شکست بدانند. آنها گاهی هم فکر می کنند که ازدواج موفقیتی برایشان نداشته است. آنها ممکن است به این موضوع فکر کنند که خانه داری برایشان بی فایده بوده و از این موضوع ناراحت شوند.

این خانم ها به این فکر می کنند که به جای در منزل ماندن، خانه داری، منتظر همسر و فرزند خود بودن، می توانستند زمان خود را صرف تحصیل و یا کارهای مورد علاقه کنند. حتی به روزهای از دست رفته خود فکر می کنند  به شغلی که به دللی فرزند خود نتوانسته اند داشته باشند. به دانشگاهی که به دلیل ازدواج کنار گذاشته اند. حتی به خوشی هایی که نتوانسته اند با دوستان خود داشته باشند هم فکر می کنند. گاهی آنها زندگی فرزند دخترشان که شاغل است را بهتر می دانند. این افکاری است که در میانسالی مغز زنان را مشغول می کند.

در پی این افکار بعضی از آنها به دنبال ایجاد تغییرات در زندگی خود هستند. مثلا به دنبال کسب مهارت، به مهمانی رفتن، ادامه تحصیل و یا پیدا کردن شغل پاره وقت هستند. خانم هایی که در پی این تغییرات قدم بر می دارند نسبت به آنهایی که هیچ اقدامی نمی کنند می توانند این بحران را بهتر مدیریت کنند.

برای گذر از بحران میانسالی چه کارهایی می توان کرد؟

  • بهترین راهکار این است که اگر می توانید با یک مشاوره صحبت کنید تا این دوران را بتوانید مدیریت کنید.
  • با اشخاصی که مورد علاقه شما هستند مثلا شریک زندگی یا فرزندان خود از این مشکل صحبت کنید.
  • باید باور کنید که که وارد این دوران شده اید. زنان باید بحران میانسالی را بپذیرید.
  • سعی کنید در جمع های دوستانه مشارکت داشته باشید.
  • این را بدانید که این بحران چیز بدی نیست و می توانید از آن را به یک فرصت تبدیل کنید.
  • برای گرفتن تصمیم های اساسی به خوبی فکر کنید.
  • با ورزش کردن به خود کمک می کنید که روحیه خود را شاداب نگه دارید. داشتن یک رژیم غذایی خوب هم بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
  • افکار و برنامه جدیدی را برای این دوران جدید داشته باشید تا ذهن شما از بحران دور شود.

زندگی مانند جاده ای است که گذر از هزار پیچ آن سختی و مشکلاتی را به همراه دارد. زندگی هر انسانی دارای مشکلات و بحران هایی متفاوت است. اگر در آستانه چهل سالگی قرار دارید و با این افکار مواجه هستید نگرانی خود را کمتر کنید که این بازه برای بیشتر انسان ها پیش می آید. مهم این است که بحران هر مرحله از زندگی را بتوانید به خوبی مدیریت کنید و با موفقیت آن دوران را پشت سر بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!