مجله تاپ‌ناز‌

گرجستان در کدام قاره است؟

به دلیل قرارگیری کشور گرجستان بین دو مرز جغرافیایی، یکی از متعدد‌ترین سؤالاتی که پیش می‌ آید این است که کشور گرجستان در کدام قاره است؟ این کشور در مرز بین اروپا و آسیا قرار گرفته است. به همین دلیل نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤال داد. کشور گرجستان دارای فرهنگ و تمدن بالایی است که مستقل از هر دو قاره محسوب می ‌شود. توجه داشته باشید به دلیل اینکه کوهستان قفقاز در قسمت شرقی مرز اروپا قرار گرفته بنابراین می‌ توان گفت کشور گرجستان از نظر جغرافیایی در آسیا قرار دارد. اما بسیاری از مردم گرجستان فرهنگ خود را بر گرفته از فرهنگ اروپایی می‌ دانند. به گرجستان کشور اوراسیایی می ‌گویند. به این معنی که هم در آسیا و هم در اروپا قرار دارد.

گرجستان در کدام قاره است؟

تاریخ کشور گرجستان

حکومت کشور گرجستان یک حکومت دموکراسی پارلمانی است. در واقع این سیستم شباهت بسیار زیادی به سیستم ریاست جمهوری دارد. زبان مردم کشور گرجستان زبان گرجی است. پایتخت این کشور تفلیس نام دارد. سفر به کشور گرجستان به واسطه اخذ ویزا امکان ‌پذیر است. همچنین به وسیله تور گرجستان لحظه آخر می ‌توان از جاذبه‌ های بی ‌نظیر این کشور دیدن کرد. شهر تفلیس پر جمعیت ‌ترین و بزرگ ترین شهر کشور گرجستان معرفی می ‌شود. جمعیت کلی کشور گرجستان حدود ۴ میلیون نفر بوده و در گذشته این کشور تحت سلطه حکومت‌ های اروپایی و آسیایی و مخصوصا روسیه قرار داشته است.

در واقع یکی از دلایلی که باعث می ‌شود تا اختلاف نظر زیادی بین اروپایی بودن یا آسیایی بودن این کشور به وجود بیاید تاریخ کشور گرجستان است. بسیاری از مردم گرجستان دارای دین و مذهب مسیحیت هستند و در قرون دوازده و سیزدهم به واسطه فرمانروا‌ ها و پادشاهان متعدد به خصوص دهه چهارم و ملکه تامار بنا ‌های بسیار معروف و مشهوری متناسب با معماری ‌های مسیحیت در این کشور ساخته شد. کشور گرجستان برای مدتی تحت سلطه مغول ‌ها و عثمانی‌ ها و همچنین چندین پادشاه آسیایی قرار داشت.

در واقع حکومت ایدئولوژی دموکراتیک مردمی در سال ۱۹۱۷ پس از انقلاب کشور گرجستان بنا شد. لازم به ذکر است این حکومت بسیار نوپا بود و در مدت کوتاهی از بین رفت. پس از آن کشور روسیه به این کشور حمله ور شد و از آن زمان به بعد این کشور به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تفکیک شد.

گرجستان در کدام قاره است؟

موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی کشور گرجستان

از نظر موقعیت جغرافیایی کشور گرجستان بین اروپای غربی و آسیای شرقی قرار گرفته است. این کشور از سمت غرب با دریای سیاه همجوار بوده و از شمال با روسیه و همچنین از جنوب با کشور ارمنستان همسایه است. ترکیه و آذربایجان نیز از هم مرز‌های کشور گرجستان به حساب می ‌آیند. با توجه به اینکه اختلاف نظر در رابطه با اینکه گرجستان در کدام قاره است وجود دارد، این کشور از دموکراسی غربی پیروی می ‌نماید. همچنین لازم به ذکر است کشور گرجستان عضو سازمان ‌های مختلفی همچون سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی بوده و اقتصاد آن بر پایه توسعه آمریکا و سازمان توسعه اقتصادی اروپا است.

کشور گرجستان دارای یک رئیس جمهور بوده و یک نخست وزیر تحت عنوان رئیس دولت مشغول به اداره امور حکومتی کشور گرجستان هستند. سیستم پارلمانی یکپارچه از خصوصیات حکومت کشور گرجستان به شمار می‌ آید. کشور گرجستان عضو سازمان جهانی تجارت است و در حال حاضر در تلاش است تا بتواند عضو اتحادیه اروپا و ناتو شود.

گرجستان در کدام قاره است؟

فرهنگ مردم گرجستان

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت و همچنین توریستی شدن کشور گرجستان می ‌شود فرهنگ جذاب و متنوع مردم این کشور است. در حقیقت کشور گرجستان یک کشور کوهستانی و سرسبز در بین قاره آسیا و اروپا محسوب می شود که دارای فرهنگ مدرن اروپایی و همچنین فرهنگ زیبای شرقی است. تلفیق این دو فرهنگ با یکدیگر باعث به وجود آمدن یکی از جذاب‌ ترین فرهنگ‌ های موجود در جهان شده که در این کشور به خوبی نمایان بوده و فرهنگ مردم گرجستان برگرفته از فرهنگ بسیاری از اقوام قفقاز است.

زبان گرجی یکی از اصیل ‌ترین زبان‌ های قفقازی به شمار می ‌آید. در واقع این زبان دارای الفبای منحصر به ‌فرد و خاصی است که ریشه در فرهنگ مردم گرجستان دارد. بسیاری از مردم کشور گرجستان خود را اروپایی می ‌پندارند اما با بررسی فرهنگ موجود در این کشور پی به آسیایی بودن مردم کشور گرجستان می ‌بریم. بسیاری از فرهنگ ‌ها نظیر موسیقی و همچنین معماری و غذا‌های گرجستانی ریشه در فرهنگ آسیایی دارد.

همچنین نوع کسب و کار مردم گرجستان اشاره به این فرهنگ می‌ کند. هویت مردم کشور گرجستان تلفیقی از مدرنیته اروپایی و فرهنگ آسیایی است. با توجه به تمام ویژگی ‌هایی که کشور گرجستان دارد اما افراد بسیار کمی هویت خود را آسیایی می ‌دانند به همین منظور نمی ‌توان به طور دقیق و قطعی گفت که این کشور فرهنگ و هویت آسیایی و یا اروپایی دارد بلکه یک فرهنگ کاملاً جدا و منحصر به فردی را دارا است.

گرجستان در کدام قاره است؟

آداب و رسوم مردم گرجستان

تلفیق فرهنگ اروپایی و آسیایی باعث به وجود آمدن برخی از آداب و رسوم در کشور گرجستان شده است. به همین منظور در این کشور احترام بسیار خاص و ویژه ‌ای به افراد سالمند گذاشته می ‌شود و تصمیم ‌گیری در رابطه با مسائل مالی را همیشه به افراد مسن خانواده واگذار می‌ کنند. همچنین مردم کشور گرجستان احترام زیادی به خانم ‌ها می‌ گذارند. مردم کشور گرجستان به مهمان نوازی معروف هستند و این خصوصیت یکی از ویژگی ‌های جدایی ناپذیر و ثابت فرهنگ مردم کشور گرجستان به شمار می‌ آید که مشاهده تمامی این آداب و رسوم با تور گرجستان لحظه آخر می تواند یکی از بهترین تجربه های هر شخص باشد.

مذهب مردم گرجستان

بسیاری از مردم کشور گرجستان دارای دین مسیحیت و همچنین شاخه ارتودوکس هستند به همین دلیل در این کشور کلیسا ‌ها و مکان ‌های مذهبی بسیار زیادی بنا شده است. مذهب مردم کشور گرجستان رابطه بسیار تنگاتنگی با اینکه گرجستان در کدام قاره است دارند. دین اسلام و مسیحیت بزرگ ترین اقلیت مذهبی در کشور گرجستان شناخته می ‌شود.

همان طور که مشخص است به دلیل اوراسیایی بودن کشور گرجستان مذهب این کشور نیز تلفیقی از دین مسیحیت و دین اسلام است. بیشترین اقلیت ‌های مذهبی دین اسلام مربوط به آذربایجانی ‌های گرجستان و همچنین مناطقی نظیر آجاریا و اقوام نزدیک به کشور ترکیه هستند. بعد از دین اسلام اقلیت‌ های مذهبی دیگری نظیر روسی و ارامنه و همچنین مسیحیت پروتستان از دیگر اقلیت ‌های مذهبی به شمار می ‌آیند.

کلام پایانی

با توجه به قرارگیری موقعیت جغرافیایی کشور گرجستان که در بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است به این کشور، کشور اوراسیایی می‌ گویند. بسیاری از آداب و رسوم مردم کشور گرجستان ریشه در مردم آسیایی دارد و برخی از فرهنگ ‌های موجود در این کشور بر گرفته از فرهنگ اروپایی است. به همین دلیل نمی‌ توان به طور یقین گفت گرجستان در کدام قاره است. با بررسی دین و مذهب کشور گرجستان می ‌توانیم بگوییم برخی از اقلیت ‌های مذهبی این کشور دارای دین اسلام هستند و برخی دیگر دین مسیحیت را برگزیده ‌اند. همچنین غذا ‌های موجود در کشور گرجستان بیشتر به سبک غذا‌ های آسیایی بوده و بسیاری از بنا‌ ها و معماری ‌های حال حاضر کشور گرجستان به سبک اروپایی تأسیس شده است. کشور گرجستان یکی از کشور ‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌ آید که از نظر جغرافیایی سیاسی برای بسیاری از کشور‌های همسایه اهمیت زیادی دارد.

مطالب مشابه را ببینید!