مجله تاپ‌ناز‌

گفتار درمانی آنلاین معجزه ای برای درمان لکنت

گفتاردرمانی آنلاین معجزه ای برای درمان لکنت

لکنت زبان – که به آن اختلال روانی دوران کودکی نیز گفته می شود – یک اختلال گفتاری است که شامل مشکلات مکرر و قابل توجهی در روانی و جریان گفتار طبیعی است. لکنت زبان در میان کودکان خردسال به عنوان بخشی طبیعی در رشد گفتار و زبان رایج است. کودکان خردسال ممکن است زمانی که توانایی‌های گفتاری و زبانی آن‌ها به اندازه کافی رشد نکرده باشد، دچار لکنت شوند. بیشتر کودکان، این لکنت رشدی را پشت سر میگذرانند. با این حال، گاهی اوقات لکنت زبان یک اختلال مزمن است که تا بزرگسالی ادامه می یابد. این نوع لکنت زبان می تواند بر عزت نفس و تعامل با افراد دیگر تأثیر بگذارد.

درمان لکنت زبان زمانیکه اختلالات گفتاری کودک ضعیف است کمی آسانتر است. درمانگر با بکارگیری برخی از تکنیک ها و دادن تمرینات مختلف به کودک کمک می کند تا بر مشکلات گفتاری غلبه کند. این موارد شامل بکارگیری تکنیک های کنترل استرس و تجویز برخی داروهاست. کودکان معمولا در شرایط استرس زا بیشتر دچار لکنت زبان می شوند. در نتیجه هنگام صحبت کردن با لکنت و تپق زدن مواجه خواهند شد. استرس برای کودکانی که لکنت زبان دارند همانند یک سم است و وضعیت آن ها را وخیم تر می کند. کودکانی در خانواده شاهد مشاجره و بحث والدین بوده اند یا کودکانی که حوادثی مانند تصادف و … را تجربه کرده اند، بیشترین لطمه روحی را تجربه کرده اند. والدین باید مراقب باشند تا طی دوره درمان کودک او را از هر نوع استرس و ناراحتی های روحی و روانی دور کنند.

برای همه ی ما زمان هایی وجود دارد که روان صحبت نمی کنیم. ممکن است که کلمات یا شبه کلماتی مثل “ام” ، “چیز” یا “می دونی” به چیزی که می خواهیم بگوییم اضافه  کنیم و یا ممکن است که صدا و کلمه را بیش از یک بار بگوییم. این ها ناروانی تلقی می شوند.

افراد دارای لکنت زبان ممکن است ناروانی بیشتری یا انواع مختلفی از ناروانی ها را داشته باشند. افراد دارای لکنت زبان ممکن است بخش هایی از کلمه را تکرارکنند(تکرار)،  یک صدا را برای مدت طولانی بکشند (کشیده گویی) و یا به سختی یک کلمه را بیان کنند(قفل).

به صورت کلی روند اجرای گفتار درمانی آنلاین می تواند تحت تاثیر یک سری عوامل و فاکتور های خاص تغییر پیدا کند. بازه سنی فردی که به دنبال این روش درمانی است و شرایط گفتار درمانی را می توان به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر روی این مسئله شناسایی کرد. به خاطر داشته باشید که این روش درمانی، بهترین راه در جهت کنترل اختلال های گفتاری به حساب می آید که می تواند با مزایای زیادی همراه باشد. از آنجایی که روش های گفتار درمانی به صورت اصولی طراحی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرند، توجه به اجرای اصولی آنها اهمیت زیادی دارد. افرادی که در این زمینه تخصص زیادی دارند، گفتار درمانگر نام داشته و می توانند به صوت کلی سلامت گفتاری افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند.

روش های گفتار درمانی می توانند شامل موارد مختلفی باشند. به صورت کلی بسته به اختلالی که شما با آن مواجه شده اید، پروسه گفتار درمانی هم تغییر پیدا می کند. هر کدام از این اختلال ها، به نحوی خاص پروسه ای که گفتار درمانگر باید آن را طی کند تحت تاثیر خود قرار می دهند. ولی به صورت کلی این پروسه چند مرحله خاص دارد. اولین مرحله مربوط به عیب یابی می باشد. در این مرحله گفتار درمانگر باید اختلال های بدنی را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. در مرحله بعد، افراد باید برای تمرینات مخصوص آموزش ببینند. در صورتی که کودکان به گفتار درمانی نیاز داشته باشند، معمولا والدین آموزش خواهند دید. مرحله بعدی مربوط به تمرینات و حل اختلال می باشد. توجه داشته باشید که همه این مراحل اهمیت زیادی داشته و به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیر گذار خواهند بود. پس شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

مطالب مشابه را ببینید!