مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل کالاتیا سندرینا با شرایط نگهداری خاص و متفاوت

پرورش گل کالاتیا سندرینا خیلی سخت نیست و می توانید با خواندن این مطلب در تاپ ناز با اصول کاشت، نگهداری و تکثیر این گیاه بسیار زیبا آشنا شوید، با ما همراه باشید. کالاتیا سندرینا از گیاهان آپارتمانی خاص به حساب می آید که با طرح های ظریف صورتی رنگی، محبوبیت زیادی در بین علاقمندان به پرورش گل و گیاه پیدا کرده است.

پرورش و نگهداری گل کالاتیا سندرینا

کالاتیا سندرینا گیاهی تزئینی به حساب می آید که برگ های ظریف و رنگ های متنوع دارد. این گیاه بومی مناطق گرمسیری می باشد  و نام آن در زبان یونانی به معنی چیزی شبیه به سبد است. این گیاه به دلیل خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی که دارد امروزه به عنوان گیاهی آپارتمانی در نظر گرفته می شود. این گیاه دارای 270 گونه مختلف است که در خانواده مارانتاساها جا می گیرد. کالاتیا سندرینا از لحاظ شکل، رنگ و اندازه، انواع مختلفی دارد و ارتفاع آن به 15 تا 30 سانتی متر می رسد. انواع زینتی این گیاه دارای برگ های رنگارنگ، شگفت انگیز، راه راه و خال دار هستند.

گل کالاتیا سندرینا

کاشت و تکثیر

روش های مختلف برای تکثیر کالاتیا سندرینا وجود دارد که در ادامه کاربردی ترین آنها را شرح می دهیم.

  • کشت بذر:

گیاه مورد نظر را درون آب جفت گیری کنید تا به داکثر اندازه خود برسد و سپس آنها را به صورت جداگانه در گلدان های کوچک بگذارید. استفاده از بستر زغال سنگ برای تکثیر این گیاه بسیار مهم است و دیگر مجبور به جابجا کردن نهال های گیاه از هم نخواهید بود.

نهال های کالاتیا سندرینا را در گلدان با بستر زغال سنگ بکارید و سپس روی گلدان را با فویل یا پلاستیک بپوشانید و آبیاری را به صورت منظم انجام بدهید تا بذرها چندین میلی متر رشد کنند. بعد از اینکه گیاه به اندازه کافی رشد کرد می توانید فویل و یا پلاستیک موجود روی سطح گلدان را بردارید.

گلدان بهتر است در میحطی سایه و دارای بازه دمایی 24 تا 28 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. بعد از اینکه نهال ها به اندازه کافی رشد کردند می توانید آنها را در گلدان های بزرگ تری کشت کنید.

  • قلمه زدن:

در طول ماه های دی تا فروردین گیاه کالاتیا را قلمه بزنید. برای این کار باید شاخه های انتخابی 2 الی 3 گلبرگ داشته باشند. با استفاده از چاقویی تمیز شاخه مورد نظر را برش بزنید و سریع درون گلدان های کوچک دارای بستر مناسب و غنی از هوموس بکارید.

بستز زغال سنگ هم برای قلمه ها مفید است. توصیه می شود که در گیاهان کم حجم تر حتما 3 الی 4 گیاه را در گلدان های 10 سانتی متری بکارید.

باید دقت کنید که بستر کشت همیشه باید مرطوب باشد و به همین دلیل بعد از اتمام کاشت می توانید روی گلدان را با فویل و یا پلاستیک بپوشانید. سپس گیاه را در محیطی گرم و سایه دار با دمای 23 درجه سانتی گراد بگذارید.

می توانید باری داشتن شرایط مطلوب جوانه، گیاه را در محیطی دارای 85 تا 90 درصد رطوبت قرار دهید. برای جلوگیری از بروز آفات روی برگ های گیاه می توانید روزانه فویل را برای مدتی کوتاه از روی گلدان بردارید.

بعد از گذشت زمان 6 الی 8 هفته از کشت، ریشه ها ایجاد می شوند و می توانید گیاه را به گلدانی بزرگ منتقل کنید و توجه کنید که اگر گیاه در محل خنک قرار گرفت ریشه ها دیرتر ایجاد می شوند.

گل کالاتیا سندرینا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری

تمام گیاهان برای داشتن رشد ایده آل نیاز به شرایط خاص و مطلوب دارند که باید فراهم شود. در ادامه بعضی از شرایط مهم نگهداری این گیاه را توضیح داده ایم.

  • نور و دمای کافی:

کالاتیا سندرینا گیاه گرمسیری است و برای پرورش این گل باید در طول روز نور کافی و البته غیر مستقیم خورشید به آن برسد. گیاه را در نزدیکی پنجره جنوبی و نورگیر با پرده نازک و یا دارای مقداری سایه قرار دهید و مطمئن شوید که گیاه از بودن در آن مکان خوشحال است.

اگر پنجره جنوبی ندارید می توانید از پنجره های غربی استفاده کنید. مراقب باشید اگر سندرینا برای زمان طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد زیبایی برگ هایش را به آرامی از دست می دهد. بهترین بازه دمایی برای این گیاه بین 24 تا 28 درجه سانتی گراد است.

  • آبیاری منظم:

چنانچه عادت دارید که گیاه را بیش از حد آبیاری کنید کالاتیا سندرینا برای شما انتخابی ایده ال است زیرا این گیاه می توانید میزان زیادی آب را به خوبی دریافت نماید. پس از آبیاری باید به نحوی از شر آب های اضافه خلاص شوید که در ادامه ما به شما 2 روش را پیشنهاد می کنیم:

روش اول: بایستی سندرینا را در گلدانی پلاستیکی بکارید و سپس آن را در یک گلدان تزئینی قرار دهید.

روش دوم: اگر زیر گلدان تان بسته است و دارای حفرات زهکشی نیست بایستی گلدان را کج کنید تا آب های اضافی از آن بیرون بریزد.

این روش ها بسیار مهم هستند زیرا در عین حال که کالاتیا رطوبت دوست است ولی قرار گرفتن در خاکی که خیلی خیس است می تواند باعث آسیب به گیاه شود. در بیشتر مواقع خیسی خاک باعث پوسیدن ریشه می شود و در نهایت مرگ گیاه را در پی دارد.

زمانی که گیاه را آبیاری می کنید باید خاک تقریبا خشک شده باشد. این گیاه دوست ندارد که در خاکی کاملا خشک قرار بگیرد پس قبل از اینکه خاک بیش از حد خشک شود باید گیاه را سیراب کنید. در طول فصول مختلف برای مثال تابستان باید بسته به میزان خشکی خاک هر هفته یا یک هفته در میان بستر را آبیاری کنید. در زمستان هم باید به دو هفته یا ماهی یک بار اقدام به آبیاری کنید و افراط نکنید.

  • خاک و کوددهی:

در روند پرورش گل کالاتیا سندرین باید به دنبال خاکی باشید که آب را به راحتی در خود نگه دارد. در این شرایط گیاه برای مدت طولانی به رطوبت مطلوب دسترسی دارد و نیاز به آبیاری مداوم ندارد. توصیه می شود خاکی که برای بستر این گیاه انتخاب می کنید بتواند در عین داشتن میزان زیادی آب به خوبی نفس بکشد. اگر خاک گیاه در صورت ابیاری شدن خیلی سنگین و متراکم می شود باید خاک آن را تعویض کنید.

درباره کوددهی این گیاه هم باید از کودهای مایع با آب استفاده کنید و از این نکته غافل نشوید که کود استفاده برای این گل باید میزان زیادی فلوئو و نمک داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!