مجله تاپ‌ناز‌

آیا بلوغ زودرس دختران خطرناک است؟

بلوغ زودرس

مشکلاتی که بلوغ زودرس پیش می آورد, خطر بلوغ زودرس برای دختران زیر 8 سال 

دکتر علایی فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: ورزش کردن به‌صورت حرفه‌ای یعنی به‌صورت مداوم و زیاد و ورزش‌های سنگینی همچون وزنه‌برداری، بدن‌سازی و زیبایی‌اندام در سن رشد اثر معکوسی در افزایش قد دارد.
علایی گفت: همچنین به‌طورکلی توصیه می‌شود کودکان برای داشتن رشدی مناسب از یک هرم غذایی متعادل پیروی کنند، این برنامه غذایی باید حاوی گوشت، لبنیات، میوه و سبزی‌ها باشد و باید دانست کمبود روی و ویتامین D، کندی رشد را در پی دارد، همچنین کودکان باید در شب خواب مناسبی داشته باشند و سعی شود قبل از ساعت 9 تا 10 حتماً خواب باشند زیرا خواب نامنظم هورمون‌ها را به هم می‌ریزد.
تا قبل از پایان یافتن زمان بلوغ و بسته شدن صفحات رشد عوامل دیگری غیر از ژنتیک، مثل تغذیه و ورزش می‌تواند باعث افزایش یا کاهش رشد کودک و نوجوان شود مثلاً می‌توان گفت ورزش‌های کششی همچون بسکتبال، والیبال و شنا در افزایش قد تأثیر مثبت دارند.
علایی در مورد بلوغ زودرس گفت: اگر علائم بلوغ در دختران قبل از سن 8 سالگی و پسران قبل از 9 سالگی اتفاق افتد می‌گوییم کودک ما دچار بلوغ زودرس شده است، فقط قبل از این سن شامل بلوغ زودرس می‌شود و دختری که علائم بلوغ در 8 سالگی در او ظاهر شود نسبت به هم سن و سال های خود دچار یک بلوغ زودتر از موعد شده اما یک امر غیرطبیعی و بیماری نیست.

وی افزود: بلوغ‌های زودرس عموماً یا به دلایل ناشناخته اتفاق می افتد اما وجود تومورها ممکن است در ایجاد آن موثر باشد. به طوری که بلوغ زودرس در پسران نگران‌کننده‌تر است و منشأ آن در بیشتر موارد ممکن است تومور باشد درحالی‌که در دختران منشأ بلوغ زودرس اکثراً ناشناخته است.
محمد علایی عنوان کرد: برای پیشگیری از بلوغ زودرس به‌راحتی می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص و مشورت با وی و تزریق هر 28 روز یک آمپول از وقوع آن جلوگیری کرد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اهمیت پیشگیری از بلوغ زودرس را به‌طور عمده دو مورد می‌داند: اول اینکه قد نهایی کودک کوتاه نشود حال آن‌که در سن شروع بلوغ قد بسیار خوبی دارد و دوم بروز احساسات جنسی در سن غیرمتعارف صورت نگیرد.

همچنین : آیا بلوغ زودرس خوب است؟

مطالب مشابه را ببینید!