مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعاتی مفید در مورد پیوند عضو

پیوند عضو

افرادی که با نارسایی و مشکلات شدید قلب، کلیه، ریه و کبد روبرو می شوند تنها راه نجاتشان پیوند عضو است که در این مطلب اطلاعات و دانستنی هایی را در مورد پیوند عضو می خوانید.

 

همه چیز درباره پیوند عضو

ریه، کبد، کلیه، روده، لوزالمعده، قلب از اعضای قابل اهدای بدن هستند. علاوه بر این اعضا، بعضی از اعضای دیگر بدن نیز قابل پیوند هستند.  با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند.

پیوند عضو

دانستنی های مهم درباره پیوند عضو

پیوند اعضا در دورانی که بیماری های مزمن علت اصلی مرگ و میر انسان ها هستند، به یکی از درمان های مهم بدل شده است.
پیشرفت های علم پزشکی و علوم زیستی منجر به افزایش طول عمر بشر در یک صد سال اخیر شده است. درنتیجه اکنون به جای بیماری های عفونی حاد، بیماری های مزمن عوامل اصلی مرگ ومیر بشر هستند. بسیاری از این بیماری ها درنهایت به نارسایی عضو مانند نارسایی کبد، کلیه، قلب یا ریه منجر خواهند شد؛ لذا پیوند عضو از دیرباز به عنوان راه حلی برای درمان این بیماری ها مطرح بوده است.
با اولین پیوند موفقیت آمیز کلیه در دانشگاه هاروارد آمریکا درسال 1954، پیوند به طور علمی و عملی وارد عرضه خدمات پزشکی شد. به دنبال آن، پیوندهای کبد، لوزالمعده، قلب و ریه نیز با موفقیت انجام شد.
امروزه پیوند عضو به عنوان بهترین روش درمانی نارسایی عضو و یک اقدام ارجح مطرح است که منجر به افزایش طول عمر بیماران و بهبودی کیفیت زندگی شان خواهد گردید. مطالعات متعدد نشان داده است که پیوند عضو ازلحاظ اجتماعی، خانوادگی و حتی اقتصادی به نفع جامعه است.
در کشور ما نیز خوشبختانه مراکز متعدد پیوند عضو وجود دارد که تمامی انواع پیوند عضو را انجام می دهند و لازم است که پزشکان و بیماران نیز از فرایند این اقدام درمانی آگاهی داشته باشند.
بیماری که دچار نارسایی انتهایی یک عضو حیاتی به وسیله پزشک به یکی از مراکز پیوند ارجاع داده می شود. متخصصان در آنجا فرد را تمامی جهات بررسی می کنند تا مطمئن شوند که پیوند برای بیمار سودمند است. در این صورت بیمار وارد فهرست پیوند خواهد شد. در مورد بیماران کبدی و کلیوی امکان پیوند از فرد زنده وجود دارد. فرد دهنده عضو می تواند خویشاوند، دوست یا فرد غریبه باشد.اگر پیوند از فرد زنده مقدور نباشد، عضو پیوندی از بیماری دچار مرگ مغزی تهیه خواهد شد. دسترسی به این اعضا بر اساس مقررات خاصی در کشور اولویت بندی شده است.
بعد از عمل جراحی، بیمار تحت مراقبت های خاصی قرار می گیرد تا اولاً فرد از عمل جراحی بهبود یابد و ثانیاً کارکرد عضو پیوندی به دقتبه ویژه از ازلحاظ رد پیوند بررسی شود.
بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص خواهد شد، اما همچنان باید به وسیله تیم پیوند تحت نظر باشد. ازآنجاکه عضو پیوندی بافت غیرخودی است، بدن تمایل به دفع آن دارد. سیستم دفاعی بدن انسان با هر بافت غیرخودی چه میکروب باشد، چه عضو پیوندی برخورد می کند؛ بنابراین لازم است که بیماران پیوندی تا آخر عمر داروهای ضد رد پیوند مصرف کنند. این داروها سطح سیستم ایمنی را کاهش خواهند داد تا جلوی رد پیوند را بگیرند.
باید توجه داشت که این کار گاهی با خطراتی مانند احتمال عفونت همراه است، بنابراین تیم پیوند باید به دقت بیمار را تحت نظر بگیرند تا در صورت بروز عفونت درمان مناسب انجام شود. پس بیمار پیوندی در ادامه زندگی برای جلوگیری از این عوارض و ارزیابی کارکرد عضو پیوندی به طور پیوسته زیر نظر متخصصان پیوند قرار خواهد داشت.

اطلاعاتی در مورد پیوند عضو

منبع : همشهری آنلاین -/ح

مطالب مشابه را ببینید!