مجله تاپ‌ناز‌

دلایلی که نشان میدهد باید به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشک

7 دلیل که نشان می دهد دندان های شما نیاز به دندانپزشک دارد

همه افراد باید 2 الی 3 بار در سال برای معاینه دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه کنند اما این سوال ممکن است وجود داشته باشد که آیا همه باید همین تناوب را برای مراجعه به دندانپزشک رعایت کنند یا اینکه ممکن است عده ای نیاز کمتر یا بیشتری برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشند؟ در این مطلب به مرور مواردی می پردازیم که ممکن است نیاز شما را برای مراجعه به دندانپزشک به بیش از 2 بار و حتی تا 4 بار در سال برای معاینه و چکاپ افزایش دهند.
1- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: اگر نگهداری شما از دندان هایتان ضعیف است یا اگر با مسواک، نخ دندان و دهانشویه میانه خوبی ندارید یا جزو افرادی هستید که به بهانه های مختلف مسواک نمی زنید و شب ها تنبلی می کنید، بهتر است بیشتر به دندان پزشکتان سر بزنید و از وضع دندان هایتان بیشتر خبر بگیرید!

 

2- رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات: بیشترین مواد غذایی ای که مصرف می کنید، قندها هستند؟ در طول روز با دهانتان مدام در حال خوردن، مکیدن، جویدن و نوشیدن هستید؟ مواد غذایی شیرین چسبناک و نوشیدنی های حاوی قند استفاده می کنید؟ شما جزو کسانی هستید که حتی ممکن است تا 4 نوبت در سال به مراجعه به دندانپزشک برای معاینه نیاز داشته باشید.

 

3- بارداری: قبل از بارداری بسیار مهم است که تمام مشکلات دهان و دندانتان برطرف شود و برای پیشگیری از مشکلات حین بارداری هم پیشگیری های لازم انجام گیرد. شما نیاز دارید که در ماه های منتهی به بارداری دندانپزشک مدام بهداشت دهان و دندانتان را چک کند. سلامت دهان و دندان شما حتی ممکن است بر سلامت فرزندی که متولد می کنید، تاثیر داشته باشد.

 

بهداشت دهان و دندان , دندان درد

استفاده از داروهای ضدفشار خون امکان پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

 

4- سن بالا یا مصرف داروهای کاهش دهنده جریان بزاق: بزاق دهان افراد مسن کاهش می یابد. جریان بزاق با مکانیسم های مختلف می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. در مصرف داروهای مختلفی هم بزاق کاهش پیدا می کند. داروهای ضدفشار خون و برخی داروهای ضدافسردگی از جمله داروهای کاهش دهنده بزاق هستند. داروهای درمان سرطان و رادیوتراپی هم می تواند بزاق را کاهش دهد و پوسیدگی را بیشتر کند. اگر جزو این گرو هستید، باید دفعات مراجعه خود به دندانپزشک را افزایش دهید.

 

5- انجام درمان ارتودنسی یا روی هم بودن دندان ها در فک به طور طبیعی: وقتی درمان ارتودنسی را شروع می کنید، با توجه به وجود وسایل ارتودنسی در دهانتان، به معاینه و معالجه بیشتری نیاز دارید. شلوغی طبیعی دندان ها هم ممکن است استعداد دندان ها را برای پوسیدگی بیشتر کند.

 

6- سابقه درمان های پیچیده دندانپزشکی: دندان هایی از شما که تحت درمان های دندانپزشکی قرار گرفته، ممکن است به چکاپ های دوره ای نیاز داشته باشد. یکبار مراجعه به دندانپزشک برای درست کردن دندان ها، برای افرادی که درمان های دندانپزشکی پیچیده برایشان انجام شده است، ممکن است کافی نباشد!

 

7- ابتلا به بیماری خاص یا وجود جرم دندانی و علایم خونریزی از لثه ها: برخی بیماری های عمومی بدن ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارند. (برعکس این قضیه هم درست است و مشکلات دهان و لثه می تواند روی برخی بیماری های عمومی بدن تاثیر منفی داشته باشد). بیماری هایی که دستگاه ایمنی شما را تضعیف کنند یا بیماری های خونی از این بیماری ها هستند. در صورتی که کاندیدای پیوند عضو یا جراحی قلب باشید هم باید دوره های معاینه دندانپزشکی خود را افزایش دهید.
منبع:هفته نامه سلامت

مطالب مشابه را ببینید!