مجله تاپ‌ناز‌

مادر شیرده می تواند روزه بگیرد؟

آیا روزه گرفتن برای سلامت مادران شیرده ضرر دارد؟

مشکلات مادران شیرده برای روزه گرفتن

ماه رمضان همیشه با حال و هوای خاص خود خاطره انگیز و به یادماندنی است و اگر این ماه همراه با رسیدن قدم یک نوزاد باشد، زیباتر از هر سال به نظر می رسد و بیش از هر زمان در خاطر باقی می ماند. مادران بسیاری هستند که در این ماه مبارک نوزاد شیرخواری دارند که یا به تازگی متولد شده و یا در مرحله ای است که علاوه بر شیر از غذای کمکی استفاده می کند.

به همین دلیل یکی از دغدغه های مادرانی که قصد روزه داری در این ماه پر برکت را دارند این است که با وجود نوزاد شیرخوار قادر به این امر هستند و آیا روزه داری خطری برای آنها یا نوزادشان ایجاد نمی کند؟

این سوال را با جوزدانی، کارشناس تغذیه مطرح می کنیم و او در جواب می گوید:مطالعات زیادی انجام شده که بر طبق برخی از آنها اگر شرایط لازم رعایت شود روزه می تواند برای مادر یا نوزاد خطری نداشته باشد. این شرایط شامل مواردی مانند رسیدن آب و مایعات کافی به بدن، استفاده از انواع گروه های غذایی، استفاده از مواد مغذی لازم و… است. البته اینگونه نیست که بتوان به صورت کلی گفت که مادران می توانند روزه بگیرند یا خیر.

یکی از شرایط مهم برای روزه داری مادران شیرده سن نوزاد است. نوزادان در 6 ماهه اول زندگی صرفا با شیر مادر تغذیه می کنند که غذای اصلی برای رشد او را تشکیل می دهد. به همین دلیل به مادرانی که نوزاد آنها 6 ماهه نخست زندگی اش را طی می کند، توصیه می شود که روزه نگیرند. مخصوصا در این فصل که گرمای هوا و ساعات طولانی روزه داری روی آب بدن آنها تاثیر می گذارد و کم آبی نیز حجم شیر مادر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در فاصله 6 ماهگی تا یکسالگی با توجه به شروع تغذیه تکمیلی مادر می تواند روزه بگیرد. بدن مادر این توانایی را دارد که در هنگام روزه داری به اندازه کافی شیر تولید نماید. میزان کالری کمتری که شما دریافت می کنید تفاوت چندانی در میزان شیر تولیدی ندارد. ولی در واقع این خود شما هستید که تاثیر روزه داری را احساس خواهید کرد. اگر حس می کنید که میزان شیر شما کم شده و کودکتان گرسنه می ماند یا وزن گیری او دچار اختلال شده بهتر است روزه نگیرد.

اگر شما در فاصله افطار تا سحر غذای کمی دریافت کنید تا وزن کم کنید یا احتیاجات تغذیه ای شما برآورده نشود، نوع چربی شیر شما تغییر خواهد کرد. در واقع مقداری از چربی موجود در شیر توسط سینه مادر ساخته شده و بقیه از طریق غذاهایی که دریافت می کنید تامین می شود. نوع چربی دریافتی مادر مستقیما بر روی چربی شیر تاثیر دارد. همچنین روزه داری باعث آزاد شده ذخایر چربی مادر و دریافت بیشتر تری گلیسریدها توسط کودک می شود. همچنین در مطالعه ای نشان داده شده که شیر مادرانی که روزه می گیرند میزان روی، پتاسیم و منیزم کمتری دارد.

مادر شیرده می تواند روزه بگیرد؟

شیردهی می تواند باعث کم آبی در بدن مادر شود و این کم آبی می تواند سبب سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید و دردهای بدنی شود. اگر شما این علائم را داشتید بهتر است یک لیوان آب همراه کمی شکر و نمک میل کنیدو برای نیم ساعت استراحت کنید.

هنگام روزه داری، سعی کنید بیشترین استراحت را در طی روز داشته باشید و در هوای گرم از منزل خارج نشوید. همچنین یک لیست غذایی تهیه کنید که مطمئن باشید تمام مواد مواد مغذی مورد نیاز را از هنگام افطار تا سحر دریافت می کنید. آرام باشید و در طول روز استراحت کنید.

روزه داری زنان شیرده و باردار درصورت رعایت برنامه تغذیه ای مناسب، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی کند. تحقیقات نشان می دهد، دریافت مواد غذایی مناسب در فاصله افطار تا سحر، استفاده از قندهای طبیعی مثل خرما و توت. سبزی خوردن و انواع سالادها. استفاده از کربوهیدرات های پیچیده و نان های سبوس دار، مصرف انواع گوشت و لبنیات و مهمتر از همه اضافه وزن مناسب مادر به خصوص در دوران بارداری و مصرف سحری برای مادرانی که میخواهند روزه بگیرند از اهمیت بالایی برای روزه داری سالم برخوردار است.

در پایان توصیه می شود برای روزه داری با پزشک خود و مشاور تغذیه مشورت نمایید تا با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و بررسی شرایط و وضعیت مادر و کودک اقدام به روزه داری کنید.

حکم روزه گرفتن مادر شیرده

مطالب مشابه را ببینید!