مجله تاپ‌ناز‌

مشکل سرد شدن دست و پا ,درمان سردی پاها و دست ها

مشکل سرد شدن دست و پا ,درمان سردی پاها و دست ها

با شروع فصل سرما شاید نوک پاها و دستان شما بسیار سرد شود و نسبت به دیگر نقاط بدن شما سردتر باشد اما نباید نگران شوید. دلیل سرد شدن پاها و دست ها این است که بدن ارگان های حیاتی بدن مانند قلب و ریه را در اولویت قرار می دهد و با کاهش جریان خون در دست و پا موجب این عمل می شود.

سرد و یخ شدن دست و پا

 

چرا دست ها و پاها؟ چون این نقاط بدن، جاهایی است که در برابر هوای سرد، بیشتر گرما از دست می دهد. این قسمت های بدن در کنار گوش، نسبت به دیگر جاهای بدن گیرنده های تنظیم حرارت بیشتری دارند و بدان معناست که خون را از دست ها و پاها منحرف کرده و به سمت هسته بدن می فرستند.

 

غذاهای مناسب برای سلامت قلب میل کنید

یکی از راه های گرم کردن این اندام ها تقویت جریان خون و خوردن غذاهای مناسب برای سلامت قلب است. سعی کنید غذاهای سالمی مانند ماهی های چرب، آجیل ها، روغن زیتون، میوه و سبزیجات را وارد برنامه غذایی تان کنید. این غذاها برای گردش خون بدن مانند معجزه عمل می کنند. غذاهای مناسب برای قلب و تقویت کننده جریان خونی عبارتند از سالمون، توت ها، گردو، ماست کم چرب، موز، شکلات تلخ، غلات و روغن زیتون.

 

با جوراب بخوابید

وقتی می خواهید برای خواب به رخت خوابتان بروید، جوراب بپوشید چون می تواند مانند پتو نوک انگشتان پا را گرم کند. حتی سالم ترین فرد نیز در روزهای سرد زمستان ممکن است به کمک احتیاج پیدا کند و جوراب می تواند این کار را انجام دهد. توصیه می شود از جوراب یا پاپوش هایی استفاده کنید که جنس پشمی داشته باشند.

 

دستکش درستی استفاده کنید

به جای دستکش های معمولی که برای هر کاری مجبور می شوید درشان بیاورید از دستکش های مناسب و مخصوص استفاده کنید که هم گرم نگهتان دارند هم مانعتان نشوند. دستکش های پشمی می توانند با حجمی کم به خوبی دست ها را گرم نگه دارند. اگر می خواهید بدون در آوردن دستکش از گوشی لمسی خود استفاده کنید می توانید از دستکش های مخصوصی استفاده کنید که با آنها می توان گوشی لمسی را نیز مورد استفاده قرار داد.

 

از ابزار گرمایشی استفاده کنید

وقتی درون خانه یا دیگر ساختمان ها هستید می توانید با پناه بردن به بخاری و شوفاژ و دیگر وسایل گرمایشی دستان خود را گرم نگه دارید. اما وقتی خارج از خانه هستید هم ابزارهای گرمایشی می توانند به خوبی گرم نگهتان دارند. کمی نامتعارف است اما اگر واقعا با سرما مشکل دارید می توانید از دستکش های حرارتی و یا از بخاری های شارژی کوچک قابل حمل استفاده کنید تا خود را گرم نگه دارید.

 

از ادویه جات کمک بگیرید

به غذاهای زمستانی خود کمی ادویه اضافه کنید تا علاوه بر بهبود طعم آنها، همزمان خودتان را نیز گرم کنید. برخی ادویه جات به خاطر قابلیت گرم کنندگی شان شهرت دارند. فلفل سیاه، دارچین، پودر فلفل قرمز، هل، زنجبیل، ریشه خردل و سیر در میان ادویه جات برتری هستند که می توانند گرمتان کنند.

 

مشکل سرد شدن دست و پا ,درمان سردی پاها و دست ها

به غذاهای زمستانی خود کمی ادویه اضافه کنید تا باعث گرم شدن بدن شود

 

نوشیدنی های گرم بنوشید

در طول روز نوشیدن مایعات گرمی مانند چای هیچ ضرری ندارد چون می توانند تاثیر طولانی مدتی در حرارت بدن داشته باشند. نوشیدنی های گرم مانند انواع چای علاوه بر تقویت سوخت و ساز بدن، آنتی اکسیدان نیز دارند. برخی متخصصان همچنین براث یا عصاره استخوان را نیز توصیه می کنند، نه فقط به خاطر خاصیت گرم کنندگی، بلکه به خاطر سرشار بودنش از منیزیم و کلاژن. هر دوی اینها برای عضلات و پوست مفید هستند. نگه داشتن یک فنجان گرم به سادگی می تواند انگشتانتان را حرارت دهد، مخصوصا اگر بیرون هم باشید.

 

ورزش

تا به حال شده در حالی که از سرما می لرزید وارد باشگاه شوید و در حالی که از گرما عرق می ریزید از آن خارج شوید؟ ورزش هرچه که باشد از چند حرکت ساده گرفته تا گرم کردن می تواند به گردش خون کمک کند که در نتیجه باعث افزایش حرارت بدن می شود. گفته می شود تاب دادن دستها به گرم شدن آنها کمک می کند. تاب دادن دست ها به صورت دایره ای می تواند کاری کند جریان خون به سر انگشتان فرستاده شود و آنها را گرم کند.

 

وقتی جدی تر می شود

اگر این نکات هم نتوانستند گرمتان کنند ممکن است از بیماری رینود رنج ببرید یعنی تاثیر بیش از حد سرما که حدود 20 درصد از خانم ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در بیماری رینود، انگشتان دست ابتدا سفید و بعدا ممکن است آبی شوند. ممکن است دست ها بی حس شوند، حتی این احتمال وجود دارد که بیماری باعث ایجاد خراش و زخم روی انگشتان شود. در برخی موارد جهت درمان این بیماری به فرد داروهای گشاد کننده رگ های خونی داده می شود. آسیب پذیر بودن در برابر سرما می تواند نشانه های مشکلات سلامتی جدی تری نیز باشد از جمله لوپوس، اسکلرودرمی، یا بیماری عروق محیطی. اگر متوجه علائمی مانند شکننده شدن موها، خستگی و تورم اندام که با سرد شدن دست و پا اتفاق می افتاد شدید باید هرچه سریع تر مورد معاینه پزشک قرار بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!