مجله تاپ‌ناز‌

چای داغ ننوشید زیرا سرطان می گیرید!

چای داغ ننوشید زیرا سرطان می گیرید!

ضرر نوشیدن چای داغ برای بدن

نوشیدن چای داغ با دمای بالای 65 درجه خطرناک است و احتمال بروز سرطان مری را افزایش می دهد.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مطالعات کوهرت استان گلستان نشان می دهد احتمال بروز سرطان مری در افرادی که چای با دمای بیش از 65 درجه می‌نوشند، 10 برابر بیشتر از افرادی است که چای ولرم مصرف می‌کنند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضا ملک زاده نوشیدن مایعات داغ را یکی از مهمترین عوامل سرطان‌زا عنوان کرد و افزود: در این مطالعه درجه حرارت چای که توسط 50 هزار نفر نوشیده می‌شد؛ اندازه‌گیری و مشخص شد که چای داغ امکان ابتلا به سرطان مری را به طور چشمگیر افزایش می دهد.

وی بیان کرد: پس ‌از آن که این تحقیق در نقاط دیگر دنیا نیز انجام شد، سازمان بهداشت جهانی مونوگرافی را صادر و اعلام کرد نوشیدن مایعات داغ سرطان ‌زا است.

ملک زاده مصرف تریاک را دومین عامل ابتلا به سرطان مری و معده دانست و گفت: در چندین مطالعه دیگر که برای نخستین بار در دنیا صورت گرفت، توانستیم ثابت کنیم مصرف تریاک برخی از سرطان ها را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه سرطان همراه با سکته‌ های قلبی و مغزی جزء مهمترین عوامل مرگ‌ و میر در افراد تریاکی است، افزود: مصرف تریاک سرطان مری را 2.5 برابر، سرطان معده را 3 برابر، سرطان ریه را 2 برابر، سرطان لوزالمعده را 3 برابر و سرطان مثانه را نزدیک به 4 برابر افزایش می‌دهد.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه از میان جمعیت 50 هزار نفری مورد مطالعه، 8 هزار نفر روزانه نیم گرم تریاک مصرف می‌کنند، اظهار کرد: این فرصتی بود که بتوانیم ثابت کنیم تریاک نیز یکی از عوامل سرطان‌زا است.

ملک زاده افزود: البته پیش از این سازمان بهداشت جهانی سیگار را به ‌عنوان عامل سرطان‌زا اعلام کرده و چون در مورد تریاک مطالعه‌ای با این کیفیت و دقت صورت نگرفته بود، در این رابطه اعلامیه ‌ای نیز صادر نشده بود.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از صدور مونوگرافی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سرطان‌زا بودن تریاک خبر داد و گفت: نتایج این تحقیقات به سازمان بهداشت جهانی اعلام و به زودی مونوگرافی در این زمینه صادر خواهد شد.

ملک زاده با بیان اینکه تیم تحقیقاتی این دانشگاه پس از سال ها تحقیق موفق شد دو عامل مهم سرطان مری را بیابد و آن را به ثبت جهانی (WHO) برساند، افزود: البته در این مدت تأثیر 10 عامل دیگر مانند مصرف آب مانده در آب‌ انبار، مصرف زیاد نمک، تغذیه ناسالم و مصرف غذای سوخته و برشته‌شده، مسواک نزدن، کمبود مصرف میوه و سبزی و زندگی نزدیک با حیوانات نیز در بروز سرطان مری ثابت ‌شده است.

ملک‌زاده با اشاره به کاهش شیوع سرطان مری در ایران گفت: در سال 1358 از منطقه گنبد کاووس و شرق استان گلستان، 175 مورد سرطان در هر 100 هزار درصد گزارش ‌شده بود که به تازگی این عدد به 70 در 100 هزار درصد رسیده است.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: با بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و باسواد شدن مردم، شرایط بهبود پیدا کرده است.

وی با ابراز تعجب از اینکه هنوز برخی از پزشکان و کارکنان نظام سلامت تأثیر نوشیدنی داغ و مصرف تریاک بر سرطان مری را جدی نمی‌گیرند، افزود: امیدوارم با بیانیه سازمان بهداشت جهانی عوامل سرطان‌زا در ایران و سایر کشورهای دنیا بیشتر شناخته‌ شده و مورد توجه قرار گیرد.

ملک‌زاده با تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات محصول محور گفت: اینکه تحقیقات ما فقط منجر به انتشار مقاله شود، کافی نیست بلکه باید به سمت تحقیقات محصول محور گرایش بیشتری پیدا کرد. هرچند که این تحقیقات طولانی‌ مدت است و حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

سرپرست تیم تحقیقاتی کوهورت گلستان به اعضای تیم مطالعاتی خود اشاره کرد و گفت: این تیم از حدود 30 محقق تشکیل شده است که 10 نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران و 5 نفر از دانشگاه علوم پزشکی گلستان هستند و همچنین نفر از سازمان بهداشت جهانی (IARC) و حدود 10 نفر نیز از مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های بزرگ دنیا ازجمله سازمان تحقیقات ملی آمریکا NCI-NIH و دانشگاه‌های کارولینسکا، هاپکینز و هاروارد و کمبریج، در پروژه‌های مختلف با ما همکاری دارند.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نتایج مطالعات کوهورت استان گلستان را منجر به کشف 2 عامل مهم بروز سرطان مری و معده در جهان اعلام کرد.

ملک‌زاده با اشاره به نتایج مطالعات کوهورت استان گلستان که به مدت 12 سال است پیگیری می‌شود، افزود: به دلیل اینکه بیشترین میزان شیوع سرطان مری و معدی در دنیا از بخش شرقی استان گلستان (گنبد، کلاله، آق‌قلا) گزارش شده بود، جمعیت آن منطقه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند.

مطالب مشابه را ببینید!