مجله تاپ‌ناز‌

روش تنظیم برنامه هفتگی برای رسیدن به اهداف روزانه در زندگی

برنامه ریزی یکی از عوامل مهم در موفقیت افراد است و بیشتر افراد موفق هم این راز موفقیت را اجرا می کنند و به صورت روزانه و هفتگی برنامه ریزی می کنند و البته بعضی از افراد آینده نگر به صورت سالانه هم برنامه ریزی دارند.

چنانچه در زندگی خود اهدافی را دنبال می کنید که دست پیدا کردن به آنها بسیار مهم است باید از تکنیک های متعدد در این مورد استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که موفقیت بدون برنامه ریزی داشتن و درک درست از موقعیت امکان پذیر نیست. پس باید در مسیر زندگی خود از الگوی برنامه ریزی به ویژه برنامه ریزی هفتگی تبعیت داشته باشید تا مسیر دست پدا کردن به اهداف و موفقیت ها برای شما هموارتر گردد.

ویژگی های برنامه ریزی هفتگی ایده آل

داشتن برنامه ریزی روزانه، هفتگی و دراز مدت می تواند فواید زیادی داشته باشد و یکی از مهمترین و جماع ترین آنها ایجاد نظم در زندگی و انجام دادن امور آن می باشد.

برای داشتن برنامه ریزی هفته ای اصولی و درست باید از راهکارهای موثر و تکنیک های خاص استفاده کنید که در این مطلب تاپ ناز به بعضی از آنها اشاره می کنیم. برنامه ریز در طول هفته باعث می شود که شما فعالیت هایی که باید در طول هفته انجام دهید را متناسب با زمان تنظیم نمایید و به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

داشتن برنامه ریزی در طول هفته کاری آسان است و فقط شما با در نظر داشتن فعالیت هایی که باید انجام دهید و در نظر گرفتن زمان خود برنامه ریی دقیقی انجام می دهید تا به موفقیت برسید.

روش تنظیم برنامه هفتگی برای رسیدن به اهداف روزانه در زندگی

در نظر گرفتن اهداف طولانی مدت

برنامه ریزی داشتن در طول هفته نیاز به پیگیری اهدافی است که دارای چشم انداز بلند مدت می باشند و کمی کلی تر از برنامه ریزی روزانه بیان می شود. در این نوع از برنامه ریزی شما باید روی چند موضوع متمرکز شوید و با استفاده از آنها فعالیت برنامه ریزی خودتان را آغاز کنید.

در نخستین مرحله از برنامه ریزی هفتگی، شما باید یک لیست از اهداف بلند مدت و میان مدت خود تهیه کنید و کل فعالیت هایی که برای رسیدن به آن باید انجام گیرد را یادداشت کنید. در مرحله بعد باید دید که کدام فعالیت ها جزیی و کدام یک کلی است. بر این ساسا باید یک برنامه ریزی سالانه، روزانه و هفتگی آماده کنید.

لیستی که از فعالیت های خود تهیه می کنید یک لیست کلی می باشد و در مراحل بعد باید این فعالیت ها را جزیی نمود. باید توجه داشته باشید که فعالیت ها و اهدافی که در نظر دارید باید واقع بینانه باشند و قابلیت دستیابی داشته باشند.

دسته بندی فعالیت ها

در این مرحله از برنامه ریزی هفته ای، باید فعالیت های کلی خود را به فعالیت های جزیی تبدیل کنید مثلا در یک دسته بندی منظم باید فعالیت های شغلی، تحصیلی، شخصی و تفریحات از یکدیگر جدا شوند.

در نهایت برای تمام این فعالیت های دسته بندی شده فعالیت ها و برنامه ریزی دقیق شده ای ارائه شود. می توانید در این مرحله از برنامه ریزی خود زمان های خالی خود را برای پرداختن به فعالیت های مربوط به اهداف بلند مدت اختصاص دهید تا بیشتر به مسیر موفقیت نزدیک شوید.

تنظیم برنامه هر هفته

برنامه خود را بهتر است که در آخر هفته تنظیم کنید زیرا باعث می شود تا تسلط بیشتری روی امور زندگی داشته باشید. وقتی که برنامه ریزی خود را برای یک هفته انجام می دهید باید فعالیت هایی که در طول هر روز انجام می دهید را هم یادداشت کنید.

یکی از مواردی که بیشتر افراد در آن از برنامه ریزی استفاده می کنند برنامه ریزی برای کنکور است. در این موضوع، برنامه ریزی روزانه برای کنکور می تواند باعث موفقیت شما شود.

بر این اساس برنامه ریزی هفته ای شما شامل برنامه ریزی روزانه، زمان بندی و نحوه انجام فعالیت های شغلی و تحصیلی، رسیدگی به امور شخصی، ورزش و … خواهد بود.

مرور برنامه

با نوشتن برنامه ریزی هفتگی و مشخص شدن برنامه ریزی روزانه شما نباید برنامه ریزی خود را در طول هفته از یاد ببرید و فقط به انجام فعالیت ها و برنامه ریزی روزانه متکی باشید. بلکه در کنار آن باید به برنامه ریزی خود در طول هفته هم توجه کنید.

مرور نمودن برنامه ریزی هفتگی باعث می شود تا دقت بیشتری روی برنامه داشته باشید و در صورت بروز مشکل می توانید اشکالات برنامه خود را حذف و یا اصلاح کنید.

پیش بینی

داشتن پیش بینی دست و سنجیده از دیگر عواملی است که باید در برنامه ریزی خود به آن توجه داشته باشید. مثلا ممکن است در بعضی از موارد شما با پیش آمد اتفاقی ناگهانی از برنامه خود دور بشوید. در این شرایط با در نظر گرفتن زمان جبرانی می توانید مانع از بهم خوردن برنامه خود شوید.

فواید برنامه ریزی کردن

از فوایدی مهمی که داشتن برنامه ریزی هفتگی برای شما دارد این است که مانع سردرگمی شما می شود و کمتر دارای اتلاف وقت می شوید.

استفاده کردن از فرصت ها و بهینه کردن امکانات در دسترس هم از نتایج داشتن یک برنامه ریزی درست و سازماندهی شده می باشد. با استفاده از برنامه ریزی می توانید به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید.

بیشتر افرادی که در زندگی خود دارای برنامه ریزی هفتگی هستند کمتر دچار اشتباه می شوند و در مواقع بروز مشکل هم بهترین تصمیم را می گیرند.

داشتن برنامه ریزی می تواند باعث ایجاد انگیزه و انرژی بیشتر در شما شود، افراد موفق با داشتن برنامه ریزی دقیق می توانند اهداف کلی خود را به اهداف جزیی و قابل دسترس تقسیم کنند و بهترین استفاده را از این برنامه ریزی اهداف داشته باشند.

تنظیم جدول برنامه ریزی برای زندگی شخصی

برای زندگی شخصی خود می توانید یک جدول را به صورت هفتگی بنویسید و یا چاپ کنید و کارهای روزانه خود را در طول یک هفته در آن یادداشت کنید. این جدول به صورت زیر است:

  • در قسمت بالای صفحه و در قسمت راست آن روز هفته و تاریخ دقیق را بنویسید.
  • قسمت بالای صفحه را به جمله های انگیزشی که روحیه و انگیزه شما را بالا می برند اختصاص دهید و تمرکزتان را روی هدف روزانه خود قرار دهید.
  • سه مورد از مهمترین کارهای ضروری خود را در بخش مربوط به کارهای ضروری بنویسید.
  • وظایف کاری و همچنین شخصی خود در طی روز را در دو جدول مجزا به صورت اولویت بندی یادداشت نمایید. به این شکل که سه وظایف مهم را در بخش بالای جدول و سه مورد وظایف با اهمیت کم را در پایین جدول بنویسید.
  • در این جدول نوع زمانبندی بهتر است راس ساعت ۶ صبح الی ۱۱ شب باشد و به زمان های ۳۰ دقیقه ای تقسیم گردد و با این نوع زمانبندی آگاهی کلی را نسبت به کارها و زمان لازم برای آن ها به دست آورید.
  • با این جدول برنامه غذایی منظم تری را تهیه کنید و رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.
  • خاطرات مورد علاقه تان را در بخش مربوط به احساسات یادداشت نمایید و بدین ترتیب بر روی احساسات خود مدیریت داشته باشید.
  • درآمد و مخارج خود را نیز می توانید در این جدول در قسمت مالی یادداشت نمایید. با این کار آگاهی بیشتری نسبت به مدیریت حساب خواهید داشت.
  • در این جدول می توانید بخشی را به سلامت بدن و مصرف روزانه آب اختصاص دهید. که توصیه شده در طول روز باید ۸ لیوان آب مصرف گردد.
  • در قسمت عملکرد جدول می توانید موفقیت و عقب افتادگی های وظایف و کارهای خود را یادداشت نمایید و برای روزها و هفته های بعد عملکرد بهتری را داشته باشید.

اما نکته که در نوشتن برنامه باید در نظر داشته باشید ایت است که باید به توانمندی های خود باور داشته باشید و با افزایش اعتماد به نفس و خودباوری برنامه خود را عملی کنید.

مطالب مشابه را ببینید!