مجله تاپ‌ناز‌

خطرات دکلره کردن مو + آشنایی با عوارض دکلره و کم کردن این عوارض

خطرات دکلره کردن مو

در این بخش نگاهی می اندازیم به عوارض استفاده از دکلره و خطران دکلره کردن مو برای خانم و دختران جوان که امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد.

دکلره مو به وسیله پودر دکلره که دارای هیپوکلریت سدیم است انجام می گیرد و واکنشهای شیمایی که در موقع دکلره کردن مو در ساقه مو ایجاد می شود باعث ایجاد تغییر رنگ در آنها می شود که در این صورت و به پایه پلاتینه می رسد. دکلره مو می تواند خطرات و عوارض زیادی داشته باشد و بهتر است برای روشن کردن رنگ مو، از دکلره استفاده نکنید.

عوارض دکلره و خطرات آن

بیشتر خانمها برا ایجاد تغییرات زیادی در رنگ موی خود و روشن کردن مو، مایل هستند قبل از استفاده از رنگ، موی خود را دکلره کنند که دکلره موها آسیب های زیادی را به آنها وارد می کند و به همین دلیل قبل از انجام دادن دکلره باید مضرات بشناسید.

روش انجام دکلره مو

برای دکلره کردن مو از پودر دکلره و اکسیدان 12 درصد استفاده می شود که در طی مراحل دکلره کردن مو، خانمها با 3 مرحله روبرو می شوند.

در نخستین مرحله رنگ موها از قرمز به نارنجی تغیر شکل پیدا می کند و دارای چهار پایه است و در مرحله دوم هم رنگ مو از نارنجی به زرد تغییر پیدا می کند که شامل سه پایه است و در نهایت هم رنگ مو از زرد روشن به پلاتینه تغییر پردا می کند که شامل سه پایه است.

به مرحله اول دکلره ضعیف گفته می شود و مرحله دوم هم متوسط است و مرحله سوم دکلره کردن قوی است که در این مرحله مو دچار آسیب جدی می شود.

بخوانید: مش مو؛ انواع مش مو و روش ها مش کردن موها

معایب استفاده از دکلره مو

دکلره مو ها در هر سه مرحله ذکر شده دارای مضراتی است که عبارتند از :

۱. شکنندگی مو

۲. خشکی مو و نازک شدن مو

۳. دو شاخه شدن مو که در اصطلاح به آن موخوره می گویند و برای جلوگیری از موخوره بهتر است از دکلره کردن موها صرف نظر کنید.

۴. تخریب سطحی ساختمان مو

۵. تخریب کامل ساختمان مو که به آن سوختگی مو توسط دکلره نیز گفته می شود. برای رفع برخی از آسیب هایی که به وسیله دکلره به مو ها وارد می شود می توان با مراقب و آبرسانی به ساقه مو ها به بهبود وضعیت آن ها کمک کرد ولی در مورد سوختگی مو ها هیچ راهی برای احیای مجدد آن ها وجود ندارد و خانم ها در این شرایط مجبور می شوند که موهای خود را به کمک مدل موی پسرانه کوتاه نمایند زیرا ساقه موها بخش مرده آن ها می باشد و بهبود وضعیت تغذیه و ویتامینه و آبرسانی به مو ها نمی تواند کمی به بازگشت سلامت مو ها کند از این رو به شما توصیه می کنیم تا حد امکان از دکلره کردن موها اجتناب نمایید و برای تغییر رنگ موهایتان از روش های بهتری نظیر هایلات مو و … استفاده کنید تا از آسیب های جدی دکلره در امان باشید.

۶. یکی دیگر از عوارض دکلره مو ایجاد حساسیت پوستی در افراد می باشد و ممکن است در اثر دکلره پوست سر قرمز شود یا دچار تاول و سوختگی هایی گردد همچنین ممکن است پوست سرد در اثر انجام دکلره دچار درد شود که برای درمان این مشکلات باید به پزشک مراجعه کرد. توجه داشته باشید که مواد دکلره می توانند علاوه بر پوست سر باعث آسیب هایی به پوست سایر بخش های بدن شوند از این رو نباید مواد دکلره با پوست سایر نقاط بدن تماس پیدا کند.

۷. عوارض دکلره ممکن است در آرایشگر نیز مشاهده شود و در صورتی که آرایشگر برای انجام دکلره از دستکش استفاده نکند پوست دست های وی بلافاصله دچار تحریک می شود و در موارد جدی تر نیز ممکن است آرایشگر دچار سوختگی شیمیایی پوست شود که باید برای درمان آن از پماد های ضد التهاب استفاده کند.

۸. یکی دیگر از مضرات دکلره در آرایشگر ها ایجاد آسم آلرژیک می باشد که در مواردی باعث حساسیت و ضعف ریه می شود و عمل تنفس را برای وی دشوار می کند بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید آرایشگر از ماسک مخصوص صورت استفاده کند تا از استنشاق مستقیم مواد دکلره تا حدودی جلوگیری شود.

۹. بعضی از خانم ها ترجیح می دهند برای پنهان کردن مو های زاید در پوست صورت از دکلره موهای صورت استفاده نمایند که برای انجام این کار از پودر دکلره مخصوص استفاده می شود که با پودر دکلره مخصوص مو ها متفاوت می باشد و این پودر دکلره عوارض پودر دکلره مو ها را ندارد ولی در برخی اوقات می تواند باعث ایجاد آسیب هایی در پوست صورت حساس و نازک شود که این عوارض شامل قرمزی و سوزش و تاول و سوختگی در پوست صورت می شوند که برای جلوگیری از آن ها بهتر است به طور کلی از انجام دکلره صورت خودداری نمایید.

۱۰. دکلره کردن موی سر و موی صورت در افرادی که دارای سابقه آسم و اگزما و سایر آلرژی ها می باشند می تواند عوارض ناشی از دکلره را تشدید نماید.

بخوانید: مشکل سوخته شدن موها در اثر رنگ و دکلره

روش های درمانی عوارض دکلره

۱. برای درمان عوارض ناشی از دکلره در دکلره ضعیف و متوسط می توان از لوسیون ها یا تقویت کننده های ساقه مو که باعث لطافت و درخشندگی موها می شوند استفاده کرد.

۲. اگر دکلره از نوع قوی باشد و به شیوه درستی انجام نشود موها دچار تخریب در قسمت ساقه می شوند که در این صورت نباید موها دوباره رنگ یا دکلره شوند و باید موها را کوتاه کنید و چند ماه صبر کنید تا دوباره موهای شما رشد کنند و شادابی خود را بدست آورند.

توصیه هایی مهم برای انجام دکلره

۱. برای کاهش دادن عوارض دکلره سالانه بیش از یک یا دوبار از این روش استفاده نکنید.

۲. ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از انجام دکلره موها جهت کاهش عوارض دکلره بهتر است تست حساسیت را انجام دهید.

۳. در صورت ضعیف بودن مو ها از انجام دکلره پرهیز نمایید.

۴. در صورت امکان از انجام دکلره قوی پرهیز نمایید و به انجام دکلره ضعیف و متوسط بسنده کنید.

۵. برای کاهش مضرات ناشی از دکلره بعد از انجام آن برای فرم دادن به موها از اتو یا سشوار استفاده نکنید زیرا این وسایل فرم دهنده باعث خرد شدن موها و از بین رفتن آن ها می شوند.

عوارض دکلره در هر مویی که از مواد دکلره استفاده شده باشد مشاهده می شود و در واقع طی روند پروسه دکولراسیون موها، واکنش های شیمایی در آنها ایجاد می گردد که این واکنشها باعث تخریب بافت مو و بی رنگ شدن ساقه مو می شود و علاوه بر این دکلره کردن مو روشی خشن و تهاجمی برای مو است و برای در امان ماندن از مضرات این روش بهتر است که از انجام آن صرف نظر کنید زیرا این صورت باید همیشه به فکر تقویت و حالت دادن به موهای شکننده و بدون حالت خود باشید.

مطالب مشابه را ببینید!