مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گیاه نخل گربه + راز و رمزهای نگهداری از این گیاه زیبا در منزل

گیاه نخل گربه و یا شامادورا نوعی گیاه محبوب آپارتمانی است که تا 2 متر هم رشد می کند و برگ های زیبایی دارد. پرورش این گیاه اصلا سخت نیست و با دانستن نکات اساسی نگهداری و راز و رمزهای خاص می توانید از این گیاه نگهداری کنید.

گیاه نخل گربه برگ های جذابی دارد و نیاز به آبیار مناسب و درست دارد. در ادامه نکاتی برای پرورش و نگهداری این گیاه می خوانید.

روش پرورش و نگهداری گیاه نخل گربه در منزل

گیاه نخل گربه جزو گیاهان درختچه ای است و یک گیاهچه درخشان و جذاب است. این گیاه بومی جنوب شرقی مکزیک است و می توانید با به کار بردن نکات اساسی در آپارتمان یا منزل خود این گیاه زیبا را داشته باشید. با رعایت بعضی از نکات مراقبتی نخل گربه رشد خوبی خواهد داشت. نخل گربه دارای نام علمی شامادورا است و به عنوان نخل کلاه مکزیکی و نخل آبشار هم شناخته می شود.

این گیاه از خانواده اریکاسه یا نخل ها است. گیاه نخل گربه ای برای محیط آپارتمان مناسب است و تا 2 متر رشد می کند، برگ های این گیاه طول 30 سانتی متری دارند و عرض آنها هم به 2.5 سانتی متر می رسد.

آب لازم برای رشد نخل گربه

گیاه نخل گربه نسبت به باقی گیاهان به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارد، ولی نباید بیش از اندازه آن را آبیاری کنید. آبیاری زیاد نخل گربه باعث صدمه دیدن آن می شود. بعضی از افراد بر این عقیده هستند که نخل گربه گیاهی بیابانی نیست و به همین دلیل آبیاری منظم آن باعث می شود تا برگ های آن قهوه ای رنگ نشود. قهوه ای شدن برگ های گیاه ممکن است به دلایل دیگری مانند خاک خشک، هوای خشک و یا آبیاری گیاه با آب شیر که دارای فلوراید است اتفاق بیفتد و به همین دلیل بهترین آب برای نخل گربه استفاده از آب مقطر و یا آب باران است که نباید در این کار هم زیاده روی شود.

گیاه نخل گربه

بخوانید: آموزش کاشت بامیه + نکاتی در مورد رشد بهتر این گیاه و برداشت آن

رطوبت مورد نیاز

گیاه نخل گربه برای پرورش و رشد به رطوبت بالای 55 درصد محیط نیاز دارد. تامین این میزان رطوبت برای گیاه کار ساده ای نیست و شاید حاصل نشود. برای تامین این مقدار رطوبت می توان از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. سینی زهکشی گلدان را هم می توانید پر از آب کنید و یا هر از گاهی کمی آب به برگ های گیاه نخل گربه اسپری کنید.

گیاه نخل گربه

دمای مناسب برای رشد گیاه

گیاه نخل گربه برای رشد خوب به دمای بین 18 تا 27 سانتی گراد نیاز دارد و شما راحت می توانید این گیاه را در محیط منزل نگهداری کنید. از پرورش گیاه در دمای پایین و یا در مقابل دریچه های حرارتی باید جلوگیری کنید.

نور مورد نیاز

گیاه گربه به نور زیاد خورشید نیاز دارد و باید به صورت غیر مستقیم باشد. مکان مناسب برای قرار دادن این گیاه کنار پنجره هایی است که با پرده پوشیده شده باشند. هر از گاهی در طول هفته گیاه را بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه از نور کافی بهره مند شود. برای تامین نور کافی در صورت در دسترس نبودن نور خورشید می توانید از چراغ های فلورسنت هم استفاده کنید.

گیاه نخل گربه

خاک مناسب برای رشد گیاه نخل گربه

برای تامین خاک مناسب برای گل نخل گربه یک واحد شن و 3 واحد خاک مخصوص گیاه بنفشه آفریقایی مورد نیاز است. با ترکیب این خاک ها می توانید خاکی مناسب برای گل داشته باشید. ذرات درشت در این خاک باعث زهکشی مناسب می شود و باعث گردش خوا به خاک می شود. بستر زغال سنگ نارس برای این گیاه مناسب است. استفاده از گلدان های داری سوراخ زهکشی برای این گیاه بسیار لازم و ضروری است.

کود دهی

این گیاه را باید به صورت ماهانه در فصل بهار و تابستان کود دهی کنید. کودی که برای این گیاه استفاده می شود باید مقدار زیادی مواد مغذی داشته باشد. در طول فصل پاییز و زمستان گیاه به یک الی دو مرتبه کود دهی نیاز دارد. گیاهان خانواده نخل به نمکی که در کود موجود است حساسیت نشان می دهند و جمع شدن نمک روی خاک ممکن است باعث آسیب دیدن شاخ و برگ گیاه و ریشه آن شود. اگر به صورت اتفاقی کود زیادی به گل دادید نگران نباشید می توانید از شر نمک اضافی خلاص شوید. برای این کار می توانید مقداری آب گرم روی گیاه بریزید و اجازه دهید که زهکشی شود و از گلدان خارج شود و باز کمی آب به گیاه بدهید و پس از خارج شدن سینی زهکشی را خالی کنید. می توانید این کار را چند بار در سال انجام دهید تا نمک اضافه موجود در خاک رفع شود.

گیاه نخل گربه

هرس کردن گیاه

برای هرس کردن گیاه باید هر نوع برگ زرد یا قهوه ای را از گیاه و همچنین برگ های خشک شده را از آن جدا کنید. اگر نوک برگ های گیاه زرد شوند باید قسمت های زرد شده را با قیچی جدا کنید.

تکثیر و ازدیاد گیاه

برای تکثیر این گیاه باید بذر آن را استفاده کنید. این گیاه رشد کند دارد و سال ها طول می کشد تا بذر گیاه از یک درخت بالغ تبدیل شود. برای تکثیر نخل گربه نمی توانید از روش قلمه زنی استفاده کنید.

تعویض گلدان

باید هر سه سال یک بار گلدان را تعویض کنید. برای تعویض گلدان باید از گلدانی استفاده کنید که 5 سانتی متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد. برای پیشگیری از آسیب رسیدن به ریشه گیاه باید گل را عمیق نکارید و وقتی می خواهید گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید باید مراقب باشید تا ریشه ها دست نخورده و سالم باشد.

آفت ها و بیماری های گیاه نخل گربه

گیاه نخل گربه شاید در معرض آفت و کنه های عنکبوتی، حشرات مقیاس، مورچه و بیماری های ناشی از اشتباهات مراقبتی قرار بگیرد. یکی از عوامل بروز این آفت ها هوای خشک خانه است. این آفت ها خیلی ریز هستند و به سختی تشخیص داده می شود و بیشتر از روی آسیبی که به گیاه وارد می کنند شناخته می شوند. برای پیشگیری از انتقال این آفات به قسمت های دیگر گیاه و دیگر گیاهان منزل باید قسمت های آلوده شده را جدا کنید و می توانید از حشره کش ها برای نابود آفات استفاده کنید. برای جلوگیری از هجوم این آفات به سوی گیاه میزان رطوبت را در فصل زمستان بیشتر کنید. ایجاد شدن لکه قرمز و قهوه ای روی بگر گیاه نشان دهنده این است که گیاه دچار بیماری قارچی شده است و باید برای جلوگیری از پیشرفت، برگ های آلوده شده را جدا کنید.

مطالب مشابه را ببینید!